Gratis publiciteit is nooit weg. Vlak daarbij het persbericht niet uit! Social media en mailings zijn prima promotiemiddelen, maar ook het aloude persbericht kan effectief zijn.

Er zijn zoveel kranten en magazines (online én offline), dat het voor redacties steeds lastiger wordt om die te vullen met goede, actuele artikelen. De tijd dat journalisten het zich konden veroorloven om alle persberichten ongeopend in de prullenbak te gooien, is voorbij. Denk dus niet dat je bij voorbaat kansloos bent. Met de volgende tips kun je een heel eind komen:

1. Ken je doelgroep

Denk na over de doelgroep die je wilt bereiken. Wie zit er op jouw verhaal te wachten? Maak vervolgens een lijstje van de kranten en magazines die je doelgroep zou lezen. Zoek daarbij de mailadressen van de redactie of, beter nog, van een specifieke journalist.

2. Bepaal je onderwerp

Schrijf je bericht over een actueel onderwerp waarin je doelgroep geïnteresseerd is. Sommige bedrijven zijn daar heel creatief in: een jubileum, nieuwe huisstijl, de zoveelste klant. Je kunt van alles verzinnen, maar bedenk wel steeds of het ook relevant is voor het medium waar je je persbericht aan wilt bieden. “Belastingadvieskantoor Bakker ontvangt ISO certificaat” is niet zo boeiend voor de landelijke pers, maar misschien wel voor een lokale krant.

3. Schrijf een kort artikel

Laat je niet verleiden tot een zuiver reclamepraatje over je bedrijf, product of evenement. Daarvoor zal je toch echt advertenties moeten inkopen.

Schrijf je bericht alsof het een gewoon artikel is dat door een journalist is geschreven. Des te meer kans dat het daadwerkelijk geplaatst wordt. Dus: prikkel je lezers met een leuke titel, neem een goede quote op, maak geen taalfouten en hou het to-the-point.

4. Maak het persoonlijk

Wil je het helemaal goed doen, geef je bericht dan een personal touch en stuur elke redactie een andere versie van je bericht. Dat betekent niet dat je het helemaal moet herschrijven. Vaak kun je met een aanpassing van de titel en/of de eerste alinea je artikel net wat geschikter maken voor een bepaalde doelgroep.

5. En dan: uitsturen

Stuur je artikel als volgt op via mail:

• Zet bovenaan je bericht dat het om een persbericht gaat.
  • Zet de tekst van het persbericht in de body van het mailbericht. Sluit de tekst af met een horizontale streep. Daaronder kun je de redactie nog wat korte aanvullende informatie geven, zoals links naar afbeeldingen die ze kunnen gebruiken en je contactgegevens.
  • Stuur geen bijlages mee. Dat oogt onprofessioneel en maakt dat de journalist meer moeite moet doen om je bericht te lezen of te plaatsen. Daardoor is de kans groter dat het meteen in de prullenbak terecht komt.

Hoera! Persbericht geplaatst

En dan? Dan is het afwachten geblazen of je bericht wel of niet geplaatst wordt. Bel gerust de redactie als je bericht niet wordt opgenomen. Dat vinden journalisten niet altijd even leuk, maar je krijgt misschien wel te horen wat je kunt doen om meer kans te maken met je volgende persbericht.

Met een beetje geluk pakt de redactie je persbericht echter gewoon op. Je artikel staat in de krant. Gefeliciteerd! Je hebt gratis reclame gemaakt voor je bedrijf en jezelf in de spotlight gezet. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen: dat is best wel kicken!

0 Shares:
Dit artikel is 29.181 keer gelezen