Als marketeer kan ik erg enthousiast worden van kleine bedrijven die snappen hoe zij marketing en nieuwe technieken in moeten zetten voor succes. Waar grote bedrijven vaak steken laten liggen, kunnen zij groots zijn in hun aanpak.

Ik wil je dan ook voorstellen aan drie start-ups die ik heb leren kennen begin dit jaar. Ik neem je mee in hun businessmodel en wat maakt dat zij groots zijn in kleine dingen.

1. Leut Koffie

Tijdens een reis naar Amerika kreeg het idee vorm. De leuke koffiebarretjes op alle hoeken van de straat gaven de mensen elke ochtend een vrolijke en goede start. Dit werd thuis besproken onder 3 vrienden en die kwamen op het idee om dit concept naar Nederland te halen. Zo ontstond Leut Koffie, een koffiebar in een ouderwetse truck.

Nu hoor ik je denken: een koffiebar on wheels, is dat nu zo bijzonder? Ja, eigenlijk wel. De Leut koffiekar staat op de carpoolplaats van IJsselstein vlakbij de afslag van de A2. Het biedt iedere IJsselsteiner de mogelijkheid om onderweg naar zijn werk snel een goede bak koffie te halen, maar ook iedereen die ’s ochtends vroeg in de file van het zuiden naar de randstad rijdt. En hun doel? Iedereen met een lach hun weg te laten vervolgen, een goed begin van de dag! Maar het meest opvallend en de reden waarom ik over hen schrijf is de marketing achter dit toffe concept.

Whatsapp marketing

Mijn vriend kreeg een cadeaubon van Leut Koffie, voerde dit in de app en toen gebeurde er iets dat mijn aandacht trok. Er zijn niet veel bedrijven die Whatsapp inzetten omdat velen niet weten wat zij er mee moeten. Opvallend genoeg weet het bedrijf achter dit unieke koffieconcept precies hoe ze dit het beste in kunnen zetten. Het account was aangemaakt, cadeauboncode ingevoerd en toen kwam het eerste whatsappje. Persoonlijk en vrijwel direct na het aanmaken van dit account. Zij gebruiken dit kanaal om nieuwe klanten welkom te heten, bestaande klanten die lange tijd geen koffie hebben gehaald weer eens een berichtje te sturen en klanten die mogelijk vergeten hun bestelde koffie op te halen te contacten. Deze persoonlijke aanpak zorgt voor een hechte klantenkring heb ik gemerkt toen ik op een ochtend zelf koffie ging halen. De medewerkers kennen de meeste mensen bij naam en hebben regelmatig contact. Iets wat volgens hen ook zorgt voor een goede basis aan klanten en mond-tot-mondreclame.

leut

Koffie app
Daarnaast is de Leut Koffie app ook super, qua vormgeving, maar zeker ook qua functionaliteiten. Zo kan ik koffie bestellen en aangeven wanneer ik het op kom halen. Onverwacht toch meer file? Dan verleng ik de tijd direct in de app. Vervolgens rijd ik op de afgesproken tijd voor en staat de koffie klaar.

Wanneer een groot bedrijf zijn marketing op deze manier ingericht zou hebben, dan zou ik dit gewoon vinden, maar voor zo’n kleine onderneming vind ik het hoopgevend. Het toont aan dat hoe klein je ook bent, je toch goede middelen kunt inzetten.

 

2. Liky

Ik was even Facebook aan het checken voor toffe posts van vrienden en toen kwam ineens een bericht voorbij van twee broers uit Nieuwegein. De mannen waren een nieuw bedrijf gestart en vierden dat Facebook hun tool had goedgekeurd. Instant nieuwsgierig ging ik eens op onderzoek uit. De mannen bleken een onwijs toffe tool ontwikkeld te hebben om de interactie op je Facebookpagina te verhogen. Wonder boven wonder keurde Facebook dit goed. Dit zeg ik, omdat Facebook graag geld verdient aan bedrijven die hun berichten beter zichtbaar willen hebben, maar met deze tool zal de zichtbaarheid van berichten aanzienlijk verhogen zonder direct geld in het laatje te brengen bij Facebook zelf.

Wat doet Liky
Liky is een applicatie voor bedrijven die er voor zorgt dat zij meer rendement halen uit Facebook. Veel bedrijven lopen tegen het probleem aan dat hun berichten op Facebook te weinig likes krijgen. Dit betekent dat ze veel potentiële klanten mislopen. Via Liky worden bestaande klanten gestimuleerd om de Facebook berichten van het bedrijf te linken, waardoor bestaande klanten via digitale mond-tot-mond reclame voor potentiële nieuwe klanten zorgen. Daarnaast geeft het de ondernemer inzicht in de influencers op Facebook.

liky
Interactie wordt beloond
Likes zijn geld waard! Opgespaarde likes kunnen namelijk ingewisseld worden voor een beloning. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan korting, een extraatje, een kopje koffie, een wederdienst etc. Het is voor jou als ondernemer de uitdaging om daar zelf iets leuks voor te bedenken. Zo kun je met een kleinigheidje mensen stimuleren om actief mee te doen op je Facebook pagina.

 

Momenteel is de app nog in de testfase. En hiep hiep hoeraaa, ik mag hem testen! Uiteraard volgt later een blog met mijn bevindingen, maar ik ben nu al erg enthousiast. De tool is een fantastische manier om de slapende likers weer actiever te laten zijn met je merk! En dan vind ik het tof dat twee broers dit, bij wijze van, op hun zolderkamer hebben bedacht en gefixt.

Wat denk jij? Ga jij je aanmelden als de tool af is?

3. Triggi

Ik kwam dit ‘idee’ (want heel veel meer is het momenteel nog niet) tegen en was meteen geïntrigeerd. Wat is het nu precies, wat is het idee erachter? Vertel mij meer! Dit mailde ik naar Tom Meijeraan, één van de eigenaren en het antwoord was echt vet.

Stukje terug
Tom werd jaren geleden benaderd door Eneco met de vraag: regel een domotica pilot – lees: een slim huis. Eneco had destijds net de Toon geïntroduceerd, de slimme thermostaat die we inmiddels allemaal wel kennen, en Tom zag de potentie om dit apparaat verder uit te breiden met leuke innovaties als slimme stekkers, rookmelders, koppeling met Hue lampen en nog veel meer. Hierdoor leerde hij Arjen goed kennen, de CTO en een van de oprichters van Quby, het bedrijf achter de Toon.

Vanuit Quby kwam later het idee om al die systemen te koppelen met IFTTT (If this then that). Toen de mannen dit onderzochten, vonden zij IFTTT helaas niet volledig voldoen aan hun hoge eisen. Het idee kwam daarom om zelf een oplossing te bedenken die slimme apparaten nog slimmer maakt door ze met elkaar en met allerlei apps te laten praten.

Vanuit Quby en Eneco gingen de mannen aan de slag, maar niet lang daarna Quby werd overgenomen door Eneco. Nu werken ze samen bij het nieuwe, door hen opgerichte bedrijf Triggi, om ervoor te zorgen dat iedereen makkelijk hun slimme apparaten kan programmeren.

The internet of things
Er is hard gewerkt en nu is de Triggi bijna klaar voor lancering. Een app gericht op the internet of things, voor iOS en android, richt zich op 3 domeinen: smart home, connected car en smart city. “Dat lijkt veel, maar het is een en dezelfde persoon die zich door deze 3 domeinen heen begeeft“- aldus Tom. Al deze domeinen zijn te besturen middels de app en moet de missende schakel worden tussen allerlei diensten en slimme apparaten. Geen losse besturingsapps of online accounts meer per dienst of product, maar een centrale plek voor alle besturing.

collage triggi

Co-marketing
En alsof dat nog niet genoeg is. Deze start-up, inmiddels ondersteund door Eneco, houdt er ook een eigen marketingstrategie op na. Niet met grof geweld de consument overtuigen, maar middels de fabrikanten van de verschillende diensten en producten zichzelf vermarkten, dat wordt de strategie.

De producent hoeft niet meer te investeren in een eigen platform en app, maar kan wel de gewenste service bieden en zijn innovatieve karakter behouden. En Triggi liet eerder aan emerce.nl weten te mikken op 100 miljoen klanten in 10 jaar. Ik geloof zeker dat dit zal lukken, want ik kan niet wachten tot ik deze app kan gaan installeren!

En, ben jij net zo geïnspireerd geraakt door deze ondernemers als ik?


27.584 keer gelezen Geschreven door