Zeg maar ‘Hallo’ tegen het nieuwe Twitter. Volgende week wordt in Amerika een tijdlijn op basis van algoritme geïntroduceerd. Dit meldde BuzzFeed News vandaag.

De tijdlijn zal tweets laten zien op basis van wat Twitter denkt dat mensen willen zien. Ze nemen afscheid van de omgekeerde chronologische volgorde waarin je tweets nu ziet. Het is nog onduidelijk of Twitter het aanpast voor alle gebruikers of dat het een optionele keuze wordt.

UPDATE: Via Herman Couwenbergh weten we dat het een optionele keuze wordt. Hilarische tip: Check de reacties van tweeps onder de tweet van Matt Navarra.

UPDATE 2: De opt-in tweet hierboven van Matt Navarra (Social Media Director for ) is verwijderd! Is hij teruggefloten door Twitter zelf? Onderstaande tweet is alleen nog zichtbaar op zijn Twitter-account.

De link in de tweet gaat naar een artikel van Martin Bryant. Over opt-in wordt niet meer gesproken.

“Heavy users who are fans of the traditional timeline will likely still be able to access it.” – Martin Bryant

UPDATE 3: Pfff … Opnieuw heeft Matt (Social Media Director for ) bovenstaande tweet verwijderd. Hij krijgt veel commentaar van bezorgde en betrokken Twitter-fans, maar Matt kan niet zo goed omgaan met commentaar denk ik.

UPDATE 4: Jack Dorsey neemt de leiding in de discussie die op Twitter wordt gevoerd onder #RIPTwitter. Volgens Jack komt er volgende week geen – ik herhaal – geen andere timeline. De vraag is dan: “Wanneer wel?”

UPDATE 5: Jack heeft gelogen … De nieuwe tijdlijn is er 11 februari wel gekomen. Het is niet, zoals gespeculeerd, een opt-in functionaliteit. Het is opt-out geworden. De opt-out button is te vinden onder je Twitter instellingen.

Voordelen van een algoritme

Zoals in juni werd gezegd zorgt een timeline op basis van een algoritme ervoor dat populaire content beter zichtbaar wordt en het lost ‘het ruis probleem’ op. Veel invloedrijke Twitter gebruikers klagen hier al jaren over en zien liever alleen relevante tweets dan álle tweets.

Jack Dorsey nam in oktober de teugels van Twitter in handen als CEO. Hij verklaarde in juli de kern van Twitter te heroverwegen:

“We continue to show a questioning of our fundamentals in order to make the product easier and more accessible to more people.” – Jack Dorsey

Meer veranderingen

In november werd de favoriet knop vervangen door de like knop. Een algoritmische feed zou de meest ingrijpende verandering worden sinds de komst van Dorsey. Nou ja… op de limietopheffing van 140 leestekens na dan.

Twitter heeft de algoritmische timeline getest met een kleine groep gebruikers. Volgens BuzzFeed News lijkt het erop dat de test goed genoeg is verlopen om het wereldwijd uit te rollen. Twitter wilde geen commentaar geven.

Jouw mening

Twitter is aan het veranderen. Vooral omdat Twitter het de laatste tijd zwaar heeft. Ik snap deze aanpassing heel goed. Het gaat om zichtbaarheid van goede content. Die 10.000 leestekens snap ik nog steeds niet… Maar wat belangrijker is, wat vind jij hier van? Deel je mening onder dit artikel.

0 Shares:
11 comments
  1. Krijgen we – na de algoritme aanpassing – de Favoriet Knop terug?
    Twitter onderscheidt zich (gelukkig!) van Facebook…
    die “vind-ik-leuk” vind ik een #FB knieval

    1. Het verschil is dat het opt-in is, volgens Matt Navarra. Maar dat was de Facebook tijdlijn eerst ook en toen kregen we ineens allemaal één timeline.

  2. Het enige wat dit doet is de bestaande gebruikers van Twitter vervreemden. Want als men daar denkt dat deze verandering ook maar iemand zal bewegen nu opeens wel Twitter te gaan gebruiken, dan hebben ze echt geen idee wat hun user base is.

    1. Dat denk ik ook. Ook al wordt er gezegd door Matt Navarra dat het opt-in is. Één van de reacties onder zijn tweet: “oh yeah that looks much simpler for new users to understand….”

    1. Pfieuw! Gelukkig maar Herman. Maar zoals een tweep in een reactie op Matt Navarra’s tweet zei: “Thats what Facebook said for a while about timelines and then one day i had no choice and I had a timeline”.

  3. Wat bepaald eigenlijk de relevantie van een tweet? Met andere woorden: wat maakt een tweet relevant? Veel volgers van de afzender? Betalende (?) bedrijven?

    Als de chronologische timeline toch gaat verdwijnen (ook al blijft dat voorlopig nog mogelijk volgens de geruchten), dan zou mijn eerste reactie denk ik zijn: ontvolgen van veel accounts die geen/nauwelijks interactie hebben met volgers en het ontvolgen van veel bedrijven.

    Hoe zie jij dit?

    1. Goeie vraag Walter! Ik weet niet hoe Twitter dit gaat bepalen. Ik denk zelf dat ik niet ga ontvolgen, maar misschien ga ik wel voor de verandering de mute knop van Twitter eens gebruiken.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.566 keer gelezen