Vaak hoor je ‘dat we met ons leersysteem de creativiteit van kinderen kapot maken’. Maar ons bedrijfsleven doet hetzelfde met volwassenen. Wat ga jij er zelf aan doen? Ga weer als kind denken. Dáár word je slim van!

Blij als een kind was ik toen ik een toegangskaart kreeg voor TEDxBreda van 5 november jl. Door middel van het spelen van een Facebookgame, waarbinnen een driedelige opdracht uitgevoerd moest worden, kreeg ik mijn vrijkaart. De diverse talks inspireerden me enorm. En ze hadden, in mijn ogen, een rode draad: kinderen. Zij blijken een enorme inspiratiebron voor ons denken en doen. Hieronder de vier mooiste lessen om jouw denkpatroon op te frissen.

Liefde is… een krachtmiddel

Talk van Volkan Tasdan – Bob Marley als ‘inspirator’

Het lijkt wel of de marktwaarde van liefde daalt, tezamen met de toename van individualisme. We zijn te druk met ons eigen succes bezig, worden intoleranter en snel boos. Jammer, want met liefde, respect en een positieve benadering bereik je veel meer. Dat ziet de leraar als hij kinderen motiveert.

Maar werkt dat in het bedrijfsleven niet net zo? Wie wil er nou naar een baas luisteren die je alleen maar toesnauwt? Niemand! En het maakt het bedrijf er ook niet beter op. Wie wil er een baas die je motiveert, positief is en met je mee denkt? Iedereen! Gedraag je dus zelf ook zo, of je nu een ouder, een leidinggevende, een collega, zzp-er of zelfs voetbalsupporter bent. Met enthousiasme, een positieve benadering en interesse in de ander maak je elkaar beter. Liefde is meer geven dan je neemt. Uiteindelijk krijg je er zelf zoveel voor terug, doordat je samen veel sterker bent en meer bereikt.

Onbevangen co-creëren voor betere communicatie

Talk en dans van De Stilte – het publiek als co-creator 

Wat gebeurt er als een kind onbevooroordeeld en vol fantasie betekenis geeft aan een boodschap? Vraag het en je zult zien dat het veel meer in zich heeft dan je ooit zelf hebt kunnen bedenken. De boodschap blijkt dus flexibel en op meerdere manieren interpreteerbaar. Dat geeft een nieuwe dimensie aan communicatie.

Van deze jonge co-creators kun je leren, wanneer je zelf boodschappen creëert. Waarom? Mensen zien wat ze willen of kunnen zien, maar niet wat ze niet kunnen bevatten. Dat maakt je boodschap, je product of service flexibel interpreteerbaar. Dus wil je je boodschap goed overbrengen? Vraag je publiek naar hun ervaring, leer ervan en co-creeër verder. Dát maakt je communicatie beter.

Je fouten als leerzaam verhaal

Talk van Raimke Groothuizen – omarm je gekluns voor een interessanter leven

Kinderen vallen vaak. En maken veel fouten. Waarom? Het is de enige manier om verder te komen en je te ontwikkelen. Van fouten leer je. Als je nooit misstappen maakt in het leven, zul je ongetwijfeld weinig geleerd hebben. En bovendien een saai leven geleid hebben.

Dus omarm je fouten en stop ze niet weg! Naast dat ze een leerzaam proces opleveren, maken misstappen jouw verhaal interessanter en humoristischer. Een saaiere biografie dan ‘Ik heb nooit fouten gemaakt in mijn leven’ bestaat niet. Stel je kwetsbaar op, geef je fouten toe, en met een dosis humor maak je anderen ook nog eens blij. Kijk, daarmee hebben we dus meteen de ingrediënten voor een goede storytelling te pakken!

Deel je ideeën om te groeien

Talk van Jerre Maas – ideeën zijn het waard om te delen

Een kind neemt geen blad voor de mond of kent geen schaamte. Een kind is trots op zijn tekening – ook al is die niet perfect – en laat hem het liefst aan iedereen zien. En dat is maar goed ook! Het kind krijgt feedback en raakt gemotiveerd om het de volgende keer nóg beter te doen.

Maar wij als volwassenen worden ergens in ons leven bang om ideeën te delen. Bang dat ze gestolen worden, of bang dat de ideeën niet goed genoeg zijn. Onnodig. Door je ideeën te delen krijg je waardevolle feedback en zul je zien dat mensen je gaan helpen. Daardoor word je gemotiveerd om je idee beter te maken. Dus weg met die regeltjes uit het zakenleven om ideeën angstvallig te beschermen en weg met de schaamte dat je idee misschien niet goed genoeg is. Deel en laat je ideeën groeien!

Vrij als een kind

De puurheid van kinderen is in veel van deze  talks de sleutel tot een betere manier van leven en werken en brengt jezelf én anderen verder. Gedraag jij je af en toe als een kind? Ga zo door: je hebt nu genoeg redenen om een schaamteloze, vrolijke flapuit te zijn. Gaat dit jouw storytelling – zakelijk of persoonlijk – verder helpen?

0 Shares:
Dit artikel is 13.108 keer gelezen