Twitter is een onmisbaar socialmediakanaal als je je contentmarketing naar een hoger niveau wilt tillen. Juist nu. Waarom? En hoe pak je dat dan aan? 

Twitter – het kanaal met microblogs in 140 tekens – heeft afgelopen jaar onder vuur gelegen: het aantal actieve gebruikers daalde voor het eerst, op de beurs kreeg het een dip en er moesten driehonderd medewerkers eruit. De groei mag inmiddels gestagneerd zijn, maar Twitter timmert aan een nieuwe stijgende lijn. Er zijn veranderingen en verbeteringen op komst en de aandeelhouders geloven er weer in. Het sociale netwerk biedt vele voordelen om – juist nu – te integreren in jouw socialmediastrategie en is onmisbaar om jouw contentmarketing goed te ondersteunen.

Waarom juist nu Twitter?

De huidige trend is dat er vanuit marketing steeds meer behoefte komt aan persoonlijk contact met de klant. Social media is daarvoor een cruciaal middel en Twitter loopt voorop in effectiviteit: je krijgt direct feedback en inzicht in jouw fans. Het geeft je de tools voor persoonlijke, snelle webcare, waarmee je je customer experience en service naar een hoger niveau kan tillen. Bovendien vernieuwt Twitter momenteel door bijvoorbeeld Periscope video’s binnen de Twitter app zelf af te laten spelen. En binnenkort is er nog meer content te delen als een ‘tweetblog’ van tienduizend tekens wordt ingevoerd.

Hoe past Twitter binnen contentmarketing?

Zoals elk socialmediakanaal draagt ook Twitter bij aan het delen van content, de traffic naar je website of webshop en het genereren van een schare fans. Het voordeel van content via Twitter is dat het openbaar is, goed vindbaar via #hashtags en dat je er eenvoudig een conversatie op gang kan brengen. Daarbij is de actualiteit heel erg hoog. Enthousiast? Check eerst of jouw doelgroep op Twitter aanwezig is. Wijst jouw onderzoek uit dat dat zo is? Dan kun je verdere stappen ondernemen.

Maar hoe zet je Twitter nou op de meest effectieve manier in voor jouw contentmarketing:

  1. Zet Twitter in waarvoor het bedoeld is

Twitter is multi-inzetbaar, voor inbound, outbound én serviceverlening. Dat maakt Twitter het ideale kanaal om je marketing mee te bedrijven. Content die actueel en tijdsgevoelig is, doet het vooral goed op Twitter en geeft volgers de urgentie om gelijk iets te doen met de content. Zo breng je ook zelf de conversatie op gang rondom jouw content en merk. Vergeet niet de interne organisatie erbij te betrekken om bijvoorbeeld vragen af te vangen of om de klanten beter te keren kennen.

  1. Tweet elke dag 

Op Twitter hoef je geen dag over te slaan, omdat je niet snel een verzadiging krijgt in je berichtgeving, zoals dat bij e-mail wel het geval kan zijn. Breng elke dag je content tot leven en wees niet terughoudend om een boodschap te herhalen. Dus zet direct al je content in op Twitter. Voor, tijdens en na:

  • event aankondigen, live verslaglegging en terugblik
  • kortings- en winacties
  • webcare: vragen, problemen en klachten oplossen
  • b2b relatiebeheer
  • korte video’s en foto’s
  • nieuwe producten of diensten introduceren
  • werving & selectie
  • onderzoek en feedback
  • campagne voeren: promoted tweets
  1. Betrek je publiek bij jouw merk

Wees democratisch en vraag om meningen, reviews, ideeën over hoe je het beter kan doen voor ze. Betrek je publiek bij jouw merk. Daarmee groeit de ‘engagement’ die zorgt voor een positieve invloed op het bereik en de effectiviteit van de content die jij brengt. Zoek daarbij uit wie de influencers en de experts zijn en ga met hen het gesprek aan voor nog meer impact.

  1. Concentreer je vooral op luisteren naar je klant

Leerzamer wordt het niet. Alleen zenden werkt niet en dat helpt je zeker niet om betere resultaten neer te zetten. Dus naast inplannen en plaatsen van content, dien je te luisteren. Ga opzoek naar wat er over jou gezegd wordt, in jouw vakgebied, over concurrenten. Surfen op Twitter via #hashtags maakt dat je op de hoogte bent van wat er speelt bij jouw publiek. 

  1. Maak een goede kalender 

Een goede contentkalender helpt je om jouw content optimaal naar buiten te brengen. Je gaat niet letterlijk de vraag ‘Wat ben je aan het doen?’ die in het lege berichtenveld staat, beantwoorden, dus plan je je content vooraf in. Gebruik daarvoor een goede tool, zoals OBI4wan, Tweetdeck of Hootsuite. Aanvullen doe je met actualiteiten, reacties, liken en retweets. Bedrijf goede marketing: voeg waarde toe, wees behulpzaam en relevant.

  1. Integreer Twitter in je andere communicatiekanalen

Zorg dat men weet dat je op Twitter actief bent en waarvoor je het gebruikt. Bijvoorbeeld: als je een prijsvraag of actie op Twitter houdt, laat je nieuwsbriefleden dat ook weten. Ze hebben tenslotte al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn in jouw content. Andersom ook: laat op Twitter regelmatig weten dat je een nieuwsbrief hebt en zorg zo voor meer inschrijvingen.

Nu of nooit!

Tientallen Twitterexperts, marketingprofessionals en zakelijke leiders gingen je al voor en hebben gebruik gemaakt van Twitter om hun merken, producten en diensten op de markt te delen. Nu is het tijd dat jíj Twitter ook als een social tool serieus gaat nemen om je contentmarketing en dus je bedrijf succesvoller te maken. Twitter heeft zo’n 320 miljoen actieve maandelijkse gebruikers; daarvan zijn er nog altijd zo’n 2,8 miljoen in Nederland. Dat maakt Twitter een potentieel krachtig marketinginstrument: nu weet je hoe! Extra tips nodig om echt succesvol te twitteren? Bekijk deze infographic.

Wat doe je er nu al mee?

Ben je al serieus bezig met Twitter? Heb je nog aanvullende tips? Laat het weten in een reactie hieronder. Ga je deze tips gebruiken? Ik ben benieuwd!

 

0 Shares:
5 comments
  1. Ik mis bij inplannen van tweets de opmerking dat je dan echter wel erop bedacht moet zijn dat externe factoren (ramp, aanslag, weer) ervoor kan zorgen dat je ingeplande tweet, door het Umfeld, misplaatst kan zijn en dat je dus iemand standby moet hebben die de tweet, als daar aanleiding toe is, stopt.
    Kan je veel #ohef schelen ;-)

    1. Beste Herman,
      Ja, dat is zeker een goede kanttekening. Content inplannen is een noodzaak, maar dient als basis, niet als eindresultaat inderdaad. Twitteren doe je elke dag, ook om reacties te lezen en te reageren. Dank voor deze belangrijke aanvulling!

  2. Interessant artikel Ilse. Hoe hou je in de gaten of Twitter je kwalitatieve bezoekers op je site oplevert? Via linkjes met parameters zodat je ze in Analytics kunt herkennen? In OBI kun je natuurlijk standaard al zien welke van je tweets het best presteren. Tweets zouden trouwens ook steeds vaker in Google’s zoekresultaten moeten worden vertoond, maar ik merk hier nog niet veel van. Hoe is dat bij jou?

Comments are closed.

Dit artikel is 19.850 keer gelezen