Gedurende de laatste maand van het jaar kijk ik graag naar het programma Top 2000 a gogo. In de setting van een gezellig café wordt gedurende een week de hele Top 2000 van dat jaar doorgenomen.

Natuurlijk weet iedereen allang dat Queen weer op de eerste plaats staat. Of wordt het dit jaar dan toch ‘Imagine’ van John Lennon? Het zijn voor mij dan ook vooral de leuke verhalen rondom bekende nummers en artiesten die mij veel plezier brengen. Don Leo Blokhuis neemt ons mee door bekende hits en laat horen dat de oorsprong van veel wereldhits nog ouder is dan wij denken. Er blijkt heel wat voortgeborduurd te worden op ideeën van anderen zonder dat men het over plagiaat heeft. Grappig voor een industrie die toch blijft vasthouden aan kopieerbeveiligingen, maar dat terzijde.

Yesterday

Wat mij echter steeds weer opvalt, is dat veel van de wereldhits in een verloren moment zijn ontstaan. Een handjevol akkoorden, een eenvoudig thema, een refreintje en hup daar komen de gouden platen. Neem bijvoorbeeld ‘Yesterday’ van de mannen uit Liverpool. Geschreven en opgenomen aan het einde van een opnamedag, met een tekstje in een vertaling al snel in de categorie ”Rijmelarij van Lik me Vessie”. Maar door de eenvoud en helderheid wel het meest gecoverde nummer ter wereld. Het is meer dan 3000 keer door verschillende artiesten opgenomen en ook jij kan de tekst moeiteloos meezingen.

Lofzang

Een mooi bewijs dat de grootste successen helemaal geen ingewikkeld plan nodig hebben. Eén goede ingeving, er vooral niet veel aan sleutelen en toch succesvol. Kort, simpel en makkelijk in het gehoor met slechts één boodschap. Hoe anders is het met de “geweldige” content die door organisaties wordt gemaakt. Prachtig uitgewerkt en tot de finesses geslepen, 20 keer geredigeerd zodat al het leven eruit gegumd is. En maar één boodschap? Nee natuurlijk niet! Wij moeten alles over ons zelf vertellen in de kretologie van onze eigen branche! En zo ontstaat een egocentrische lofzang waarvoor iedereen de knop omzet.

TellSell

80% van de zakelijk content die ik voorbij zie komen is het lezen niet waard. Saai, stoffig zijn de zakelijke blogs die lezen als een TellSell advertentie. Precies een jaar geleden heb ik deze 9 redenen waarom de meeste content inhoudsloos is geschreven.  Helaas zijn al 9 punten nog steeds van kracht. Mocht je in het nieuwe jaar toch eindelijk aan de slag gaan met content die raakt, houd het dan simpel en duidelijk zodat iedereen meteen begrijpt wat de bedoeling is. Wat mij betreft is het pas een goed verhaal als het op de achterkant van een bierviltje is uit te leggen.

0 Shares:
Dit artikel is 7.767 keer gelezen