Steeds meer bedrijven in allerlei verschillende branches zien de mogelijkheden die beacon-technologie te bieden heeft. Het ultieme IoT-device. Degenen die de eerste stappen nemen, zullen over hogere conversies en eerstelijns klantgegevens beschikken.

Wat is een beacon eigenlijk?

Het is een apparaat dat naar een signaal zoekt in een bepaalde straal. Het signaal komt via een speciale vorm van bluetooth (BLE) van bepaalde mobiele apps en triggert een specifieke actie. Dit kan micro-positionering, volumemeting of contentgerelateerd zijn.

Stel, je bent aan het winkelen in de binnenstad en je hebt je smartphone bij je. Je loopt richting een warenhuis, waar diverse beacons zijn geïnstalleerd. Zodra je binnen het netwerk bent, kan de beacon allerlei gegevens naar je smartphone sturen, zoals gepersonaliseerde kortingscoupons of de looproute naar het gangpad waar een specifiek door jou gewenst artikel zich bevindt. Het kan je ook wijzen op speciale promoties of je een gepersonaliseerd bericht of aanbeveling sturen die is gebaseerd op je huidige locatie en/of je koophistorie. Je kunt via de beacon ook mobiel betalen bij de kassa’s van het warenhuis.

Instore beacons
Een beacon netwerk

Vooral in de retail-, evenementen- en toerismebranche zijn de voordelen duidelijker zichtbaar. Andere branches zien de mogelijkheden en toepassingen wellicht nog niet, vooral doordat deze technologie nog niet als zodanig wordt gebruikt. Het is gemakkelijk een beacon-netwerk op te zetten zonder enige impact voor de bestaande infrastructuur. Hiermee behaal je meerdere voordelen op je concurrenten. Er zijn al veel zakelijke toepassingen voor de beacon-technologie.

Bieden van meerwaarde op persoonlijk profiel

Doordat de gebruiker m.b.v. een app een profiel aanmaakt, waarmee de gebruiker zijn/haar interesses en voorkeuren aangeeft, zorg je ervoor dat hij /zij relevante informatie ontvangt. Door het koppelen van verschillende socialmediakanalen kan je zelfs gelikete diensten of producten onder de aandacht brengen, wanneer deze zich binnen een bepaalde straal bevinden. Een retailer kan bijvoorbeeld zijn jeans aanbieden wanneer iemand jeans heeft geliket via Facebook en hij in de buurt is van die retailer.

Verzamelen van informatie

Je verzamelt door deze persoonlijke profielen niet alleen smaak en interesses, maar creëert als het ware een soort dossier met de kenmerken van deze gebruiker, zodat je je klant persoonlijker kunt bedienen. Dit behoort altijd op een ethisch verantwoorde wijze te gebeuren, zoals al geruime tijd bij verschillende socialmediakanalen gebruikelijk is. Voorop moet altijd de integriteit van de “verzamelaar” staan en het respect voor de gebruiker. Daarnaast kun je in verband met de privacy alleen die data vergaren die de klant zelf aangeeft. Aan de hand van verschillende acties of promoties kun je altijd een campagne uitvoeren op een bepaalde KPI die je wilt meten. Maar vrees niet, deze regelgeving valt onder de Europese richtlijnen en garandeert wel een grotere mate van privacy.

Bepalen van hotspots

Welke route gebruiken mensen het meest? Waar staan bezoekers langer stil en hoe lang? Informatie die je kunt gebruiken om te bepalen waar je het beste nieuwe producten of acties kunt plaatsen. Ook kun je zo achterhalen of je ruimte optimaal wordt benut en hoe je deze het beste zou kunnen indelen. Het analyseren van deze data kan het verschil maken en kan waardevolle informatie voor menigeen zijn. Je weet ook wat de topuren zijn waarin je moet zorgen dat je over voldoende personeel beschikt.

Hoe pas je het toe voor je bedrijf?

Bij toepassingen in het bedrijfsleven is vooral veel tijdwinst te behalen. Repetitieve handelingen worden automatisch doorgevoerd en zelfs het vergaren van data wordt kinderspel. Er is geen standaard verdienmodel door de verschillende toepassingen, maar met de hierboven genoemde punten is wel duidelijk dat je met de verzamelde informatie veel beter kan inspelen op je klanten en hierdoor een hogere conversie kan bereiken.

Uiteindelijk liggen de beperkingen bij jezelf

Wat er wel of niet mogelijk is, ligt uiteindelijk bij jezelf. Voor mij is het juist een uitdaging om innovatieve oplossingen te vinden zoals het nog niet wordt toegepast. Ik zou graag willen weten hoe jij beacon-technologie zou toepassen in jouw branche. Laat hieronder een reactie achter! Ik ben erg benieuwd..

0 Shares:
Dit artikel is 4.861 keer gelezen