Slecht nieuws voor de ‘dislike’ aanhangers. Facebook komt met empathie knoppen. 

Al in 2014 experimenteerde Facebook in het geheim met emoties. Zij wilden onderzoeken of ze met bepaalde berichten de stemming van gebruikers konden beïnvloeden. Er was veel kritiek op dit experiment.

Ik ben boos haha en ik vind je lief

Facebooks opperhoofd Mark Zuckerman vertelde afgelopen september al dat zij werkten aan een alternatief voor de like knop. Maar het zou geen dislike knop worden vertelde hij er meteen bij. Zuckerman wil geen platform waar je elkaars posts alleen toejuicht of afkraakt. Toch hebben mensen er behoefte aan hun emoties preciezer uit te drukken. Niet ieder bericht is geschikt voor een like. Met de nieuwe emoticons kun je een gepaste ‘like’ geven bij het overlijden van een dierbare of een vriend die ziek is.

‘Mensen delen van alles en nog wat op Facebook. Dat kunnen blije, verdrietige, grappige en provocerende updates zijn. We testen de reactie functie zodat jullie meer mogelijkheden krijgen je gevoelens uit te drukken op een snelle en eenvoudige manier, aldus Facebook.

Deze gedachte leidde tot niet één maar wel liefst zes nieuwe emoticons om je gevoel uit te drukken. Naast de bekende ‘vind ik leuk’ knop kun je nu ook liefde tonen, lachen, glimlachen en shock en boosheid uitdrukken. Een logische stap want emoticons winnen steeds meer terrein in ons taalgebruik in sms en email. Buzzfeed en sociaal platform Path werken al veel langer met emoticons om reacties te triggeren.

Gevoel, hoe doe je dat?

Een video laat zien hoe het werkt. Eigenlijk is het heel simpel. Facebook je op je mobiel dan druk je op de like functie -zoals je gewend bent- en houdt deze iets langer in. Desktop gebruikers bewegen met hun muis over de like-knop. Dan plots verschijnen er zes nieuwe emoticons. Selecteer je gevoelstoestand en voilà, klaar! De hele wereld weet nu welk gevoel een update bij jou oproept.

Wanneer wanneer wanneer?

Diverse bronnen melden dat je de gevoels-icoontjes vanaf vandaag kunt tegenkomen. Facebook test deze functie eerst in Ierland en Spanje, andere landen volgen snel. Voor bedrijven gelden de nieuwe emotie-knoppen vooralsnog als een gewone ‘like’ in de Ad Manager.

Wat vind jij van dit gevoelige alternatief en ga je de nieuwe sociale media emoties ook gebruiken?

Bron: Techcrunch
0 Shares:
Dit artikel is 4.008 keer gelezen