Je ziet steeds meer interactieve content online. Sites als Buzzfeed zijn hier ontzettend sterk in: polls, testjes, noem maar op. Maar kun je er als organisatie ook wat mee?

Interactieve content

Merken maken sowieso al steeds meer content. Contentmarketing, storytelling, social media campagnes… Het is bijna niet meer weg te denken uit het werk van de gemiddelde marketeer. Veel content blijft nog wel een beetje hangen op zenden. De interactie met de bezoeker opzoeken is lastig. Met interactieve content kun je ervoor zorgen dat bezoekers onderdeel worden van je content. Door ze te bewegen van passieve lezers naar actieve gebruikers, ben je samen content relevanter en interessanter aan het maken. Zo houd je je bezoeker ook langer op je site. Ideaal dus.

Simpel en snel interactieve content maken

Nu klinkt interactieve contentproductie misschien als iets moeilijks. Je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je wilt, maar je kunt ook klein beginnen. Je hoeft geen Buzzfeed te zijn om je content interactief te maken. Denk aan polls en testjes en het direct inzichtelijk maken van de interactie met de bezoeker. Ik heb hiervoor twee eenvoudige tools gevonden die je content ook nog eens mooi weergeven.

Wedgies voor polls

Met Wedgies zet je letterlijk binnen een minuut een poll op. Ervan uitgaande dat je je vraag al hebt bedacht. De polls zijn responsive en makkelijk te gebruiken op Facebook, Medium, Tumblr, Twitter, WordPress, Storify en andere platforms. Zodra je je poll live zet, worden de stemmen real time geteld. Gratis. Er zijn ook betaalde pakketten als je meer inzichten of mogelijkheden wilt om het uiterlijk van de poll aan te passen. Hoe dat eruit ziet? Zo:

 

Apester voor polls en tests

Apester biedt je de mogelijkheid om naast polls ook een quiz of een persoonlijkheidstest te maken. Apester heeft iets meer standaardmogelijkheden om je interactieve content op te bouwen. Zo zijn er al vrij veel achtergrondafbeeldingen beschikbaar. Dat ziet er zo uit:

Wat kun je bezoekers vragen?

Met deze tools kun je makkelijk een marktonderzoekje op je site doen, inzicht in je gebruikers krijgen en proefballonnetjes oplaten. Je kunt bijvoorbeeld vragen welke kleur mensen het mooist vinden voor een nieuw product, wat ze een acceptabele wachttijd vinden voor de klantenservice, wat ze het belangrijkst vinden aan een supermarkt, of ze ieder jaar van zorgverzekeraar veranderen, enzovoorts. Natuurlijk kun je het ook voor merkbeleving inzetten en ‘softere’ vragen stellen. Een kledingmerk dat vraagt voor welke gelegenheid je een bepaald kledingstuk kan dragen, een sportschoenenmerk dat wil weten of je ook sneakers aan doet naar je werk. Je kunt het zo gek niet verzinnen. De tools zijn gratis, dus experimenteer erop los!

0 Shares:
Dit artikel is 6.657 keer gelezen