Sinds tweeënhalf jaar organiseer ik maandelijks events voor de Social Media Club in Almere (SMC036). Steeds vaker krijg ik de vraag waarom ik dat eigenlijk doe, terwijl ik er niets aan verdien.

Men lijkt verbaasd te zijn dat je zomaar een evenement organiseert die gratis te bezoeken is. Dus zonder er iets voor terug te vragen (op een vrijwillige bijdrage na). Misschien is dat ook wel de reden van het succes: het gaat oprecht om het delen van kennis en het bij elkaar brengen van mensen, onvoorwaardelijk. Als ik iets zou proberen te verkopen, of sponsoren hebben die vervolgens ook graag hun (promo)verhaaltje zouden houden, dan zouden mensen er vast minder enthousiast over zijn. Laat staan dat zij anderen aanraden ook eens een kijkje te komen nemen.

Waarom ik dit dan doe en zolang volhoud?

Laat ik beginnen met dat ik dit soort events al bijna 10 jaar organiseer, maar voorheen in opdracht van mijn werkgevers. Ik vond dat altijd een van de leukste dingen om te doen. Niet alleen het organiseren vond ik leuk, maar vooral om te zien dat mensen zo’n avond heel waardevol vinden en er soms bijzondere ontmoetingen plaatsvinden. Het idee dat ik daar dan in heb bemiddeld geeft me op zo’n avond erg veel voldoening. Aan het eind van elk event ga ik stuiterend van energie weer naar huis.

Dat het uiteindelijk wat meer hobbymatig is dan dat ik het werk kan noemen, doet er niet toe. En eigenlijk krijg ik er juist heel veel voor terug. Enerzijds geeft het me veel voldoening om het te organiseren, mensen bij elkaar te brengen (met hulp van gelijkgestemden) en te zien dat er een community ontstaat. Anderzijds kom ik in contact met veel interessante mensen, vergroot ik dus mijn netwerk en steek ik door dit te organiseren m’n kop boven het koren uit.

Iets voor jou?

Steeds vaker raad ik mensen aan om na te denken of het voor hen ook interessant is iets vergelijkbaars op te zetten. Als je kennis wilt overbrengen of bijvoorbeeld al een online community hebt, kan het heel zinvol zijn om mensen zo nu en dan eens fysiek bij elkaar te brengen. Sterker nog, het kan een onderdeel zijn van je content marketing, zoals ik al eerder schreef in deze blog. Het is vooral een kwestie van doen en volhouden, spannender dan dat is het niet!


7.634 keer gelezen Geschreven door