Een goede social mediastrategie met waardevolle, deelbare content helpt je als ondernemer bij het opbouwen van een trouwe schare fans. Maar hoe weet je als ondernemer of je mooie content ook daadwerkelijk bij jouw doelgroep terecht komt? Hiervoor kun je bij Facebook gebruikmaken van geo-targeting.

Wat is geo-targeting?

Geo-targeting is een tool die je helpt je boodschap bij de juiste mensen te krijgen. Als ondernemer wil je zo relevant mogelijk zijn. Geo-targetting helpt je om relevant en persoonlijk te zijn binnen de gebieden waar jij als ondernemer actief bent. Je kunt met content en geo-targeting inspelen op bijvoorbeeld regionaal nieuws, plaatselijke kortingen of subsidieregelingen in bepaalde gebieden. Deze slimme tool helpt je met het focussen op specifieke doelgroepen in je marketingcampagnes. Het is dus eigenlijk een must-have voor zowel grote als kleine ondernemers en hun social mediastrategie.

Hoe werkt geo-targeting binnen Facebook?

Er zijn verschillende demografische selectiemogelijkheden voor geo-targeting in Facebook. Je kunt hierbij denken aan geografische mogelijkheden als land, provincie, stad of postcode. Ook is het mogelijk om leeftijd, geslacht, taal, interesse en connecties te gebruiken als selectiecriteria.

Gaaf hè! Je denkt nu vast: hier heb ik een programmeur voor nodig die weer allerlei ingewikkelde code moet schrijven. Maar, de werkelijkheid is dat het supermakkelijk te doen is. Er zijn bij Facebook twee mogelijkheden om te targeten.

Targeten van een status update

Je creëert op je Facebook bedrijfspagina een bericht voor een specifieke doelgroep. Schrijf een bericht en begin met het instellen van geo-targeting. Hiervoor klik je op het navigatie icoontje (naast het locatie icoontje).
Geot-targetting

Je stelt alles heel makkelijk in. Facebook geeft je iedere keer duidelijke opties die je kunt volgen.
doelgroep

Na het instellen van bovenstaande opties, word je bericht alleen getoond aan volgers binnen de aangegeven groep. Wil je dit bericht tonen aan een grotere groep Facebookers die je pagina nog niet volgen? Dan kan dat ook.

Targeten van advertenties en promotionele posts

Bij Facebook kun je ook promotionele berichten en advertenties instellen voor geo-targeting. Dit kan twee doelen hebben: 1) meer Facebookpagina likes genereren of 2) verkeer naar je website sturen. Wil je hier snel mee beginnen, dan geef ik je de tip om je Facebookberichten van de afgelopen periode door te nemen. Wellicht zitten hier berichten tussen die voor meer mensen interessant zijn dan je eigen volgers. Geo-targeting helpt je om dit bericht te tonen aan een bredere specifieke doelgroep.

Als admin van je bedrijfspagina is de button “Bericht Promoten” je vast weleens opgevallen. Klik hier eens op en ervaar hoe makkelijk het is om tegen een klein bedrag je bericht bij je doelgroep te krijgen. Je bericht gaat als een racket door de aangegeven doelgroep.

Waar komen mijn “vind ik leuks” vandaan?

Wat gebeurt er met jouw gecreëerde content en geplaatste berichten? Wil je dit graag weten kijk dan op de statistiekenpagina van Facebook. Hier staat veel informatie over jouw bedrijfspagina. Wil je met geo-targeting aan de slag dan is het goed om te weten waar de mensen die jouw pagina leuk vinden vandaan komen. Facebook brengt dit heel mooi in kaart. Je ziet bijvoorbeeld uit welke landen, provincies en steden de mensen komen. Waar heb ik geografisch de meeste mensen bereikt en waar zitten de mensen die het meest betrokken zijn bij mijn bedrijf. Dit kan je goed helpen bij het opzetten van een volgende, gerichte marketingcampagne.

Ik zou zeggen: probeer geo-targeting maar eens.

0 Shares:
1 comment
  1. Hoi Joris,
    Weet jij misschien hoe goed de targeting werkt van Facebook? Ik probeer het namelijk te gebruiken maar sommige mensen die wel ruim binnen de straal wonen die ik aan heb gegeven, krijgen het bericht niet te zien. Zij hebben de woonplaats dan wel gewoon openbaar staan en ze volgen mijn pagina wel. Het bereik is dan ook heel klein.
    Ik heb op internet nog geen antwoord gevonden, maar kwam wel dit artikel tegen, wellicht heb jij een idee?

    Met vriendelijke groet,
    Marlies Gerritsen

Comments are closed.

Dit artikel is 11.490 keer gelezen