Badend in het zweet en met klotsende oksels achter je laptop omdat je het vertrouwen mist om als kleine ondernemer je bedrijf online smoel te geven?

Je doet koude acquisitie, adverteert in de (regionale) krant, gaat vele (netwerk)borrels af, maar je wilt ook graag online je gezicht laten zien. Helaas twijfel je aan de inzet van social media, specifiek een platform als Facebook. Je hebt minder affiniteit met online en social, er lijkt veel techniek aan te pas te komen, om al helemaal maar te zwijgen over je privacy (of wat daar nog van over is).

Toch kan de inzet van social je (verder) op weg helpen. Als eerste stel jezelf op de hoogte van de mogelijkheden. Besef dat de inzet van een Facebook bedrijfspagina iets anders is dan je privépagina. De eerste heeft flink meer mogelijkheden. Als tweede is het meten en analyseren van online resultaten goed te doen. Als derde, de virtuele en de echte wereld zijn dezelfde. Combineer ze om tot een optimaal resultaat te komen!

Adverteren en goede content

Als kleine ondernemer is de natuurlijke aanwas online een stuk kleiner dan bij grote bedrijven zoals Coca-Cola of Heineken, omdat je vriendenkring simpelweg kleiner is. Daarnaast is de beschikbaarheid van een budget voor advertentiemogelijkheden beperkt. Door te letten op de looptijd van de advertentie en door gebruik te maken van een budgetplafond kun je de kosten zeer goed onder controle houden. Jij bent degene die bepaalt! Het grote voordeel van online is dat je gratis en voor niks heel veel statistieken tot je beschikking krijgt, waardoor je goed inzicht krijgt in je gekozen strategie. Zo kun je directe concurrenten in de gaten houden, om te zien wat wel en wat niet werkt.

in-het-oog-houden

 

Door te adverteren krijg je langzaamaan een groter bereik en meer bezoekers. Hoe dan verder? Zorg voor goede content met toegevoegde waarde, waarvoor de mensen graag terugkomen op jouw pagina! Experimenteer, bevraag je publiek, gebruik altijd afbeeldingen en/of video (lees hier hoe je video kunt inzetten), geef eens wat gratis weg en vergeet niet om goede koppelingen te maken naar je website! Door de interactie met je publiek aan te gaan, kun je ware ambassadeurs creëren die zorgen voor de nodige mond-tot-mondreclame.

Mooie woorden, nu de daden!

roestwonenAls Bredanaar heb ik uit mijn stad twee voorbeelden geplukt. Neem Roestwonen. ZZP-er Ralph zet Facebook in om zijn bereik te vergroten en potentiële klanten te inspireren (met doorverwijzing naar zijn webwinkel). Daarnaast gebruikt hij de recensies om in te zetten als social proof. Als laatste zet hij Facebook in om te peilen of zijn nieuwe idee of product aansluit bij zijn doelgroep. Geen respons? Dan begint hij er niet aan. Facebook wordt dus niet direct ingezet voor harde sales. Ralph merkt wel dat op een beurs mensen al heel wat over hem weten. Dankzij Facebook.

 

bonkDe snowboard- en skateshop Bonk plaatst berichten die passen bij de “alternatieve” uitstraling van de skate subcultuur. Met flink wat (sarcastische) humor wordt er ingehaakt op dagen zoals Pasen, Koningsdag en Valentijnsdag. Zo nu en dan wordt er een specifiek product getoond, maar de nadruk ligt duidelijk op het entertainen van de bezoekers. Resultaat voor deze kleine ondernemer: meer dan 4650 vind-ik-leuks en flink wat interactie vanuit de bezoekers!

 

Hou vol!

Let op dat er flink wat tijd en arbeid gaat zitten in het opzetten en de uitvoer van je social media activiteiten. Gelukkig heb je daar goede (gratis) tools voor die je effectief en efficiënt laten werken.  Ga er in ieder geval vanuit dat je klanten gaan reageren op je pagina, dus wees hier klaar voor! Neem ze serieus, beantwoord de vragen (en klachten) en geef goede klantenservice (wat ook kan door zelf berichten te plaatsen). De inzet van social media heeft zeker zin omdat je bereik toeneemt, je beter online vindbaar wordt, je herkenbaar wordt en – omdat het één wereld is – mensen over je gaan praten.

Heb je als kleine ondernemer toch nog twijfels of je social media op een juiste en professionele wijze inzet? Plaats je input dan hieronder. Samen vinden we zeker te weten een oplossing om die twijfel weg te nemen!

0 Shares:
Dit artikel is 15.055 keer gelezen