Twitteraars hoeven geen oneindige duik meer te nemen in de onoverzichtelijke poel van hashtags. Start-up SAAM helpt hen namelijk een handje door televisie met een real time Twitterfeed te combineren. Een Twitter-discussie wordt bij je favoriete tv-programma geplaatst en is zo makkelijker te volgen en terug te vinden. 

Dagan Cohen, oprichter van Upload Cinema en oprichter van SAAM, ondervond dat er tijdens programma’s veel wordt getweet en dat er op Twitter flink wordt nagepraat. Cohen vindt dat tweets veel zeggen over het gedrag van de kijkers. Deze informatie mag niet verloren gaan, daarom voegde hij televisie en discussies op Twitter samen. Gisteren is de live sneak preview van SAAM de lucht ingegaan op de website van de Nederlandse Publieke Omroep, waardoor een Twitterfeed verschijnt bij het programma dat je op dat moment aan het kijken bent. Tweets worden omgezet in een schema van pieken en dalen. De pieken zijn de momenten tijdens het programma die het meeste stof deden opwaaien op Twitter. Het doel van Cohen is om programmamakers en kijkers bij elkaar te brengen. Ze kunnen namelijk veel voor elkaar betekenen.

Hoe werkt het dan precies?

Stel er wordt door een politicus in een live-uitzending van De Wereld Draait Door iets gezegd waar je het totaal niet mee eens bent. Je wilt je stem laten horen, dus je stuurt tijdens de uitzending een scherpe tweet de lucht in en hoopt dat je mening gehoord wordt. SAAM helpt je een handje. Jouw mening wordt sneller gehoord en verdwijnt niet in de Twitterpoel van hashtags, maar krijgt een plekje in de discussie die zich tijdens een uitzending ontvouwt.

Oops, te laat met met tweeten

Helaas kon je niet tweeten tijdens de live-uitzending van DWDD, omdat je een gezellig familiediner had. Maar daar heeft SAAM ook aan gedacht. Deze real time Twitterfeed gaat zodra de uitzending is afgelopen het Twitterarchief in van SAAM. Bij het terugkijken van een uitzending zie je het verloop van de discussie in één oogopslag. Zo dient SAAM dus ook als een Twittergemist.

Schermafbeelding 2015-05-15 om 11.57.06

Het is ook mogelijk om op de website na afloop verder te discussiëren over programma’s. Met een filter kun je aanvinken of je de tweets van de redactie wilt bekijken, of alleen de tweets van je vrienden op Twitter. Je kunt dus met je vrienden verder discussiëren op de website of de programmamaker eens flink aan de tand voelen. Het programma kan jouw tweet ook bij hun favoriete tweets zetten. Je krijgt dan de mogelijkheid om mee te discussiëren in de conversatie online. Zo wil SAAM de omroepen een kans geven om de discussie aan te wakkeren en zo meer interactie te creëren tussen de maker en kijker.

Niet alleen maar leuk voor tv-programma’s

SAAM kan gekoppeld worden aan ieder tv-programma en live webcast. Voor evenementen, die bijvoorbeeld live via het internet worden uitgezonden, is het ook handig om de dienst te gebruiken. Zo maakte TEDx Amsterdam in november 2014 al gebruik van SAAM. Tijdens het evenement kon je via de Twitterfeed zien welke TED-talks een hevige disscussie teweeg brachten.

Schermafbeelding 2015-05-15 om 14.59.20

 

Zijn praatcijfers beter dan kijkcijfers?

Als programmamaker is het handig om te zien wat voor impact je programma heeft op het gedrag van de kijker. De data die SAAM opslaat, zijn voor omroepen goud waard. Kijkcijfers zijn voor hen redelijk representatief voor Nederland, maar de steekproef bevat slechts een kleine groep respondenten. Kijkcijfers worden gemeten door het SKO, Stichting KijkOnderzoek, en worden uitgevoerd door het onderzoeksbureau Intomart. Momenteel bestaat deze steekproef uit 1220 gezinnen, die samen goed zijn voor ongeveer 2770 respondenten. Deze gezinnen hebben een meetkastje op hun televisie staan, de zogenaamde ‘knoppenmeter’. Zodra het televisietoestel wordt ingeschakeld, registreert de ‘knoppenmeter’ naar welk kanaal er wordt gekeken. Daar tegenover staan 2,8 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Twitter, waarvan 1 miljoen dagelijks. SAAM geeft met haar praatcijfers daarom een goede aanvulling op de nationale kijkcijfers.

De opsporing van kijktrends kan beginnen

Als SAAM al deze Twitterdata jarenlang opslaat, kunnen er ook trends worden gespot. SAAM kan aan de tweets bijvoorbeeld zien op welk tijdstip het meest televisie wordt gekeken en over wat voor soort programma’s er veel wordt getweet. Programmamakers komen erachter wat de kijker wil als ze televisie kijken en kunnen inspelen op hun behoeften, waardoor de programma’s er alleen maar op vooruit kunnen gaan.

Wat hebben kijkers hier dan aan?

Voor de kijkers is de online dienst van SAAM vooral handig om discussies op Twitter op een overzichtelijke manier te volgen en terug te vinden online. SAAM biedt programmamakers de kans om deel te nemen aan de discussie. Als zij dat ook daadwerkelijk doen, dan kan jij als kijker van alles aan ze vragen of hen tips geven. Zo lijkt het erop dat kijkers meer gehoord gaan worden, in plaats van het eenrichtingsverkeer dat televisie nu vaak is.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Ga je meer twitteren tijdens programma’s of juist niet?


10.313 keer gelezen Geschreven door en