Sinds ruim een jaar is het mogelijk om, naast links en foto’s, ook eigen blogs en content te delen via ‘Publish a post’. Hier worden alleen nog veel fouten mee gemaakt die je uiteindelijk gaan tegenwerken.

75% van de Nederlandse gebruikers zet nooit iets op LinkedIn. Dat is jammer. Daarmee mis je een kans om bij je netwerk in beeld te komen én blijven. Tijdens mijn LinkedIn Business Games hebben we uitgerekend dat een actieve groep van 10 medewerkers eenvoudig binnen een maand een mediawaarde van 15 tot 30.000 euro kan creëren. Hoe? Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden. Tijd besteden aan LinkedIn kost dan ook geen geld. Geen aandacht en tijd eraan besteden wel, maar dat terzijde.

9 veel gemaakte fouten LinkedIn posts1

Elk voordeel heb z’n nadeel

De vraag is altijd “Wie ziet mijn updates op LinkedIn”? Mijn ervaring is, uit de tijd dat LinkedIn je daarvoor nog grafiekjes gaf, dat grofweg 20% van mijn netwerk mijn updates ziet. Voor elke like en comment komen daar nog eens 150 views bij. Bij een post zit namelijk een kijkersteller die je precies vertelt wat de score is.

Het leuke van het plaatsen van een post is dat al je LinkedIn-contacten een ‘rood vlaggetje’ krijgen van je pennenvruchten. Maar daarin schuilt meteen een gevaar. Want als je (te vaak) zinloze of te commerciële posts door de strot van je contacten duwt, kan het zijn dat ze je blokken en ben je verder van huis. Hoe kinderlijk eenvoudig je iemands posts blokt, laat ik je aan het eind zien.

1 – Is het een post of een update?

Oké, je hebt de stoute schoenen aangetrokken en besloten om iets met je netwerk te delen. Maar wat? Realiseer je dat een post voor altijd op jouw profiel blijft staan én aan je blijft plakken. Een waardevolle post is geen lullig rekensommetje, tegeltjeswijsheid of plek voor een brochuretekst. Een post geeft je de mogelijkheid om een visie of langer verhaal te delen. Het is voor de lange termijn, het is deelbaar én het is te vinden voor mensen buiten je eigen netwerk. Maak dus de juiste keuze en zorg dat het goed doordacht en uitgewerkt is.

9 fouten LinkedIn posts 2

2 – Write Your Headline

Een killer post begint met een killer titel. LinkedIns suggestie ‘Write Your Headline’ staat niet voor niets op die plek. Helaas zie ik bijna dagelijks posts zonder titel langkomen. Heeft de schrijver daar niet de moeite voor genomen. Ik open ze al niet eens meer want deze posts zijn per definitie waardeloos.

9 fouten posten LinkedIn 3

3 – Geen gebruikmaken van de mogelijkheden

Bij het plaatsen van een post krijg je direct de beschikking over een heuse teksteditor. (Als je de taal voor je account op Engels instelt, krijg je meer mogelijkheden dan in het Nederlands). Het kan vet, het kan schuin en er zitten kopjes in die helpen je verhaal leesbaarder en visueel aantrekkelijker te maken. 
Dat doe je tevens door het toevoegen van plaatjes en video’s. En als je een link wilt plaatsen, mik die er dan niet klakkeloos in maar zet hem als echte hyperlink neer. Dat staat veel netter en leesbaarder. 
Oh ja… Zoals met alle online editors: niet zomaar klakkeloos knippen en plakken uit Word. Maak even een omweg via Wordpad of texteditor van Mac zodat je hinderlijk inspringen en onverklaarbare afbrekingen in een keer kwijt bent.

4 – Een plaatje trekt de aandacht

Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Of zoals LinkedIn zegt: “Add an image and bring your post to life”. Doe dat dan en google iets wat niet alleen bij je verhaal past maar ook de aandacht trekt. En zorg dat het qua formaat past. Dus 698 bij 400 pixels. Dat scheelt al snel een factor 100 in het aantal hits.

9 fouten posten LinkedIn 5

5 – Oeps! Vergeten te delen

Zodra je de post publiceert, wordt hij met je netwerk gedeeld. Al je connecties krijgen een vlaggetje dus laat de hits maar komen… Maar waarom gooi je je post daarnaast niet op Twitter en Facebook? Druk op de share-knoppen om je post met de rest van je sociale netwerken te delen. Wie weet houd je er nog een lead aan over.
Wat je sowieso moet doen is op Google+ klikken. Niet omdat daar zoveel gebeurt maar door je post daar te delen, is hij direct geïndexeerd in de belangrijkste zoekmachine. Wel zo handig.
 En die LinkedIn-button? Die is er niet alleen voor je netwerk. Daar mag je ook zelf op drukken. Bijvoorbeeld een week na publicatie zodat je je post nogmaals onder de aandacht brengt. Bovendien plaats je jezelf via deze knop direct in een relevante groep en kom je onder de aandacht van een veel breder publiek.

6 – GoedenTag

Je kunt aan een LinkedIn-post een aantal tags toevoegen. Die geven LinkedIn de mogelijkheid een post te indexeren en vindbaar te maken voor alle gebruikers die interesse hebben in jouw onderwerp. Wie wil dat nu niet?

7 – De likers negeren

De views beginnen te lopen en je krijgt zowaar duimpjes op je post. Wat doe je daarmee? Niets?… Hoezo?… Dan heb je oogcontact en negeer je ze?
Kijk ze tenminste even na, neem contact op als ze wellicht relevant zijn, stuur een bedankberichtje of voeg ze toe als nieuwe connectie. Maar doe er in godsnaam iets mee. Hier kunnen namelijk vette leads tussen zitten. Echt waar!

8 – Niet reageren op commentaar

Als iemand commentaar toevoegt, ontstaan nieuwe mogelijkheden. Het betekent sowieso dat de commentator jouw post met zijn of haar netwerk deelt. Bovendien heeft hij of zij de moeite genomen iets voor je achter te laten. Reageer dus! Geef een like op het commentaar en start de dialoog door te reageren of tenminste te bedanken. Dat is niet alleen vriendelijk, het houdt bovendien jouw post in de lucht en laat hem nogmaals zien via je updates. Gratis exposure die bijna iedereen laat liggen…

9 – Call to action

In mijn vorige blog schreef ik al over het probleem van call to actions in blogs. Dat geldt eveneens voor posts op LinkedIn. Wil je weten waarom? Lees dan nog een keer na hoe je door een Call to Action te vermijden 100 keer meer resultaat krijgt.

Het gevolg

Als je deze fouten blijft maken, loop je het gevaar dat je netwerk je blokkeert. Je bent niet interessant en leuk genoeg en je rode vlaggetjes gaan irriteren. Ze zitten er bij jou ook vast tussen. Met één muisklik ben je van ze af door op het kruisje te klikken. Goed en wijs gebruik levert je niet alleen nieuwe zichtbaarheid en volgers op, maar zal zelfs leiden tot nieuwe leads en klanten.

9 fouten posten LinkedIn 4


18.811 keer gelezen Geschreven door en