Acclimatiseren op mijn werk na een paar maanden reizen is best lastig. Terwijl ik in mijn eigen vrijheid-blijheid-wereldje heb geleefd, is mijn werkwereld gewoon verder gegaan. Daarom een ‘stappenplan’ om back in business te komen.

Zwangerschapsverlof, sabbatical of wereldreis… er komt een dag dat je terug moet naar je werk. Of je nou met lood in je schoenen of met overweldigend enthousiasme je werkplek weer betreedt, wennen is het sowieso. Ik ben drie maanden de Nederlandse winter ontvlucht en ben nu weer zo’n twee weken op kantoor. Los van de laatste kantoorroddels en een nieuwe collega hier en daar is eigenlijk alles bij hetzelfde gebleven. Dat is geruststellend en verontrustend tegelijk. Ik wil niet zeggen dat ik als een compleet nieuw mens ben teruggekomen, maar ik moet wel weer even mijn plek vinden.

Stap 1: Inloggen

Zowel mentaal als fysiek moet ik inloggen op het werk. Het besef dat ik vanmiddag niet een duik in de oceaan zal nemen en een ceviche zal eten in Peru is lastig te verkroppen, maar ik heb ook weer zin om aan gave projecten te werken met mijn collega’s. De jetlag valt mee, dus ik ben in ieder geval op tijd op mijn werk. Om er vervolgens achter te komen dat ik mijn laptop niet eens kan opstarten omdat ik mijn wachtwoord niet meer weet. Een bezoekje aan de ICT-afdeling om deze te resetten is daarom stap één.

Stap 2: Gun jezelf de tijd, en koffie

Dat hele gedoe met dat wachtwoord duurt me natuurlijk alweer veel te lang. Daar zou ik heel gefrustreerd over kunnen raken. Maar dat doe ik niet. Ik houd de Zuid-Amerikaanse mentaliteit vast: tranquilo. Frustraties kosten alleen maar energie en daar gaat het heus niet sneller van. Dus gun ik mezelf de tijd om weer op gang te komen. Productief zijn is namelijk niet per se gelijk aan productie draaien. Veel werk verzetten kun je alleen als de basis op orde is, en die basisorde creëren is ook productief! Net zoals koffie drinken met mijn collega’s. Ik kan én wil mijn reisverhalen kwijt, én ik raak weer up-to-date over lopende projecten.

Stap 3: E-mails verwerken

Na een week vakantie stroomt je e-mailbox meestal al over. Ik was dus erg bang voor de hoeveelheid mails na drie maanden afwezigheid. Dat viel ontzettend mee. Ik werk namelijk vooral op projectbasis en eigenlijk was ik de weken voor vertrek al bezig met afronden en overdragen. De meeste mensen waren dus op de hoogte en dat reduceert het aantal e-mails onwijs. Ik had er nog steeds bijna duizend, maar het meeste kon ik ongelezen weggooien. Daarnaast was het de perfecte gelegenheid me eens uit te schrijven bij allerlei nieuwsbrieven die ik absoluut niet gemist had én mijn mailbox te herstructureren. Alle overbodige bagage de mailbox uit. Heerlijk! O, en vergeet niet je out-of-office melding uit te zetten.

Stap 4: Raak up-to-date

Naast de laatste nieuwtjes rondom kantoorperikelen, ben ik ook benieuwd naar ontwikkelingen in mijn werkgebied. Er zijn websites gelanceerd, social kanalen opgekomen, duizenden artikelen gepubliceerd, mensen zijn gescheiden via Facebook. En ik heb het allemaal gemist. Een rondje langs mijn favoriete blogs en nieuwssites bij wijze van spoedcursus helpt me een eind op weg. Heel stiekem moet ik dan concluderen dat er weinig echt ‘groots’ is gebeurd. Trends blijken hypes en raken snel weer in de vergetelheid. Oftewel, het is goed om me weer even in te lezen, maar ik kom eigenlijk niets tegen wat mijn werk écht beïnvloedt. En dat is best een fijne gewaarwording: ik ben nog net zo’n volwaardige medewerker als voor mijn reis.

Stap 5: Toegeven aan je telefoon

Aan deze stap was ik nog niet toe op werkdag één. Mijn telefoon gaf nog gewoon Peruaanse tijd en temperatuur aan en mijn werkmail en agenda had ik er op reisdag één al afgegooid. De tijd zeven uur eerder laten staan, bleek niet heel handig dus daar was ik snel overheen. Nu, twee weken later, kan ik het wel aan: het toevoegen van mijn werkmail en agenda moet er nu toch echt van komen.

Stap 6: Nieuwe gewoonten

Na drie maanden zonder agenda’s en verplichtingen, is het conformeren aan de Nederlandse gehaastheid een kleine uitdaging, die (helaas?) al snel weer went. Ik moet weer routine opbouwen. Dit moment heb ik aangegrepen om wat nieuwe dingen aan die routine toe te voegen en andere dingen er juist uit te gooien. Normaal gesproken doen we daar met z’n allen pogingen toe op 1 januari met onze goede voornemens, maar dit leek mij ook een goed moment. Misschien zelfs wel een beter moment. Ik had namelijk helemaal geen routine tijdens mijn reis en het is makkelijker om iets volledig nieuws te beginnen, dan om iets aan te passen. Het zijn kleine dingen hoor: lunchwandeling, tussen de middag een appel, drastische vermindering van koffie-inname en niet meer (of in ieder geval minder) snoozen ’s ochtends. Vooral dat laatste blijkt lastig! Maar ik vind het veel makkelijker om vanuit geen routine iets op te bouwen dan om van de ene op de andere dag iets aan te passen.

Stap 7: Je break als werkinspiratie

Met mijn hoofd zit ik regelmatig in Peru, Ecuador of Colombia in plaats van achter mijn bureau in Utrecht. Jaloersmakende plaatjes op Facebook van mensen die er nog steeds rondreizen, een nieuwsartikel en het beginnende zonnetje doen me terug verlangen. Naast vrolijk te blijven bloggen op mijn reisblog, probeer ik een beetje Zuid-Amerika naar mijn werk te brengen. Zo staat mijn Zuid-Amerikaanse playlist op Spotify op repeat, is mijn ringtone inmiddels Flor Palida van Marc Anthony en los ik mijn writer’s block op met mijn reis als inspiratie. Zodoende deze blog. Ideaal toch?

Wat doe jij om weer te ‘landen’ op kantoor na een lange break?

0 Shares:
Dit artikel is 5.987 keer gelezen