Het idee van content curatie zoals ik dat interpreteer is het delen van artikelen van anderen met je eigen mening, vraag of aanvulling. Je leest iets, je vindt er iets van en dat deel je.

Content curatie is ondersteunend aan je strategie, je doelen, missie, etcetera. Het draagt bij aan je geloofwaardigheid, professionaliteit en daarmee ook je reputatie. Want uiteindelijk zal men denken, die moet ik volgen want die deelt kop én heeft er een mening over.

Tactiek, geen strategie

Content curatie is ondersteunend aan je doelen. Het is een tactiek die je gebruikt om je doelen te bereiken. Je wilt bijvoorbeeld meer klanten, je wilt dat mensen jouw artikelen gaan lezen en daarop reageren. Door zelf ook te lezen en te reageren zorg je voor zichtbaarheid en zet je jezelf neer als gesprekspartner. De curatie is dus geen strategie op zich, het is een onderdeel, een actie waarmee je je doelen kunt bereiken.

Curatie is meer dan delen

Zoals voor alles worden er tools ontwikkeld om social media geautomatiseerd voor je te laten draaien. Je kunt automatisch mensen volgen en ontvolgen en dus ook automatisch van alles delen en verspreiden. Maar dat is geen curatie. Want iets doorsturen zonder het te lezen, wat schrikbarend veel mensen doen, is dus zonder beoordelen er vanuit gaan dat de inhoud goed is. Curatie is juist het beoordelen van het artikel en er iets van vinden. Of er vragen over stellen of aanvullen naar eigen inzicht. Dat kun je niet automatiseren. Wel kun je tools inzetten om interessante artikelen voor je te vinden. En je kunt tools gebruiken om deze met tussenposen te verspreiden. Maar jij zal er tussen moeten zitten om te bepalen wat ook écht interessant is en waar jij wat over wil zeggen

Curatie is geen duplicate content

Het idee achter content curatie is niet het kopiëren van artikelen van anderen en deze vervolgens via je eigen website verspreiden. Kopiëren wordt logischerwijs niet gewaardeerd en aangezien het niet van eigen hand is, is het raar om wel te doen alsof dat zo is. Dat zal je reputatie geen goed doen en je zeker niet de reputatie geven van betrouwbare bron.

Weer zo’n term

Het is ook weer zo’n term en zo’n term wordt dan weer te groot gemaakt. Het is ook heerlijk om bij een klant aan te komen en te zeggen: Ik heb nu iets voor je, dat gaat je heel veel exposure opleveren. Ook al zo’n heerlijk woord, exposure. Naja, ik ben niet zo van het beloven van gouden bergen. Je haalt eruit wat je er zelf in stopt en trends in de marketing wereld volgen elkaar snel op. Content curatie is in die zin niets nieuws, het heeft nu alleen een nieuwe naam gekregen, in navolging op content marketing, content strategie, content…

Ik ben overigens niet tegen het gebruik van dit soort termen, het zorgt ervoor dat we allemaal weten waar het over gaat. Maar ik relativeer wel graag, je moet dingen niet groter maken dan ze zijn. Curatie is een beoordeling en in principe moet je alles wat je deelt eerst beoordelen om betrouwbaar te blijven.

Ben jij bezig met content curatie? Hoe zet jij het in en zie je het nut ervan in?

0 Shares:
1 comment
  1. Content curatie is ondersteunend aan je strategie, je doelen, missie, etcetera.

    Ik ben het met deze stelling eens: content curatie is een nuttige tactiek, maar ook niet meer dan dat. Je moet het niet groter maken dan het is. Tegelijkertijd zou je ditzelfde ook kunnen zeggen over content marketing als geheel. Heel zwart-wit gezien is content marketing ook niet meer dan een tactiek, een onderdeel van je strategie om bijvoorbeeld thought-leader te worden in je branche.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.033 keer gelezen