Iedereen weet wat een hashtag (#) is. Het kan een effectief online hulpmiddel zijn. Maar helaas wordt de hashtag niet altijd even goed ingezet. Dus hoe gebruik je de hashtag zodat je er ook echt iets aan hebt? Met deze 6 tools wordt het een stuk gemakkelijker om hashtags te beheren.

Waarom zou je de hashtag gebruiken?

Maar eerst even terug: waarom zou jij als persoon of bedrijf de hashtag gebruiken? Dat hangt er vanaf wat het doel is van je social media post. Een aantal voorbeelden van hoe je de hashtag kunt toepassen:

  1. Meepraten over een tv programma, evenement of voetbalwedstrijd. Denk aan shows zoals The Voice of Holland#tvoh of RTL Late Night #rtlln. Of Pinkpop #pp14; vaak hangen er tijdens evenementen schermen waarop de tweets met de hashtag getoond worden. Of online commentaar leveren op de wedstrijd Feyenoord – Ajax met #feyaja.
  2. Monitoren van je merk of bedrijf; denk aan #42bis of de #GALAXYNote4. Door deze hashtags te volgen lees je wat er geschreven wordt over je merk of bedrijf.
  3. Monitoren van een categorie; denk hierbij aan tweets met vragen zoals durf te vragen #dtv of #durftevragen waarop jij antwoord kunt geven.
  4. Online zoekopdrachten; stel je zoekt naar recepten #recept of een baan #vacature #CV. Recepten worden veel gezocht en gevonden op Pinterest, de hashtags voor het zoeken naar een baan zijn zeer populair op Twitter.
  5. Je volgt een Twitter chat; denk hierbij aan de #AskPharrell van @Pharrell tijdens de Grammy’s. Het publiek kon online live vragen stellen aan Pharrell.

Mijn 6 favoriete hashtagmonitoringtools

Wil je een hashtag volgen op één of meerdere online platformen (bijvoorbeeld Facebook, Twitter)? Dan kun je dat doen via het platform zelf of via hashtagmonitoringtools. Per social media platform inloggen en zoeken op de hashtag is handig wanneer het om één platform gaat. Maar ga je monitoren over meerdere platformen, dan is het effectief om alles in één dashboard te beheren. Helaas bestaat er geen enkele tool waar alle platformen in geïntegreerd zitten. Maar het aantal keer inloggen wordt sterk teruggedrongen door gebruik te maken van deze 6 hashtagmonitoringtools.

Tagboard

Op Tagboard maak je gebruik van borden voor één specifieke hashtag per bord. Ik gebruik in dit voorbeeld de hashtag #42bis. Tagboard heeft de social media platformen Twitter, Facebook, Instagram, Google+, Vine en Flickr geïntegreerd in zijn dashboard. Je kiest zelf van welke platformen je de berichten wilt zien in jouw bord. Als jij jouw bord hebt aangemaakt kun je vanaf Tagboard in één oogopslag de verschillende berichten zien die de geselecteerde hashtag bevatten. De interessante berichten kun je uiteindelijk weer delen, de tweets kun je vanuit Tagboard retweeten op jouw eigen Twitter profiel. Maar wil je de berichten van andere platformen delen, zoals bijvoorbeeld Facebook? Dan word je eerst naar het bericht op Facebook zelf gestuurd, om het uiteindelijk vanaf Facebook te delen op jouw profiel.

Handig? Zeker weten, vooral wanneer je een betaald account neemt. Want dan heb je een presentatiemodus waardoor je het tagboard op een scherm kunt projecteren.

tagboard hashtag

Trendsmap

Trendsmap laat jou zien wat wereldwijd, landelijk en regionaal de meest gebruikte hashtags, vermeldingen en onderwerpen zijn op Twitter. Wanneer je klikt op een tekstblokje met een hashtag, vermelding of onderwerp – in dit voorbeeld #ingesprekmet – dan verschijnt rechts in beeld een kolom met de laatste tweets over de hashtag zoals te zien in het voorbeeld. Deze tweets kun je vanuit Trendsmap weer retweeten naar jouw eigen Twitterprofiel.

Handig? Ja zeker handig. Door het gebruik van Trendsmap kun je zien wat er speelt en wat er trending is. Landelijk of over de hele wereld. En leuk voor als je zelfs een evenement organiseert om te zien hoe trending jouw evenement op Twitter is.

trendsmap hashtag

Hootsuite

In Hootsuite kun je 20 tabbladen aanmaken met ieder 10 kolommen. Als je meerdere hashtags gaat monitoren, is het handiger om één tabblad daaraan te wijden. Je hebt de mogelijkheid om in elke kolom meerdere hashtags vermelden, tot aan 50 tekens. De hashtags kun je onder andere filteren op taal of geo-locatie. Fijn aan Hootsuite is dat je behalve de hashtags op Twitter ook de hashtags op social media platformen zoals Facebook en Google+ kunt monitoren. Wanneer ik hashtags ga monitoren gebruik ik vooral Hootsuite vanwege zijn gebruiksvriendelijkheid.

Hootsuite is een ontzettend handige tool, een echte aanrader. Vooral omdat je veel meer met Hootsuite kunt doen dan enkel berichten plaatsen en monitoren. Een aanrader in Hootsuite zijn de apps waardoor je Evernote, YouTube, WordPress en Flipboard kunt integreren in je dashboard.  Daarnaast kun je in Hootsuite onder andere gebruik maken van de bulkplanning en je kunt hele duidelijke analyses genereren.

hootsuite hashtag

Tweetdeck

Tweetdeck is alleen voor Twitterprofielen, het is namelijk van Twitter. Hashtags monitoren in Tweetdeck staat garant voor hele fijne filteropties. Als je zoekkolommen gaat aanmaken kun je de hashtags filteren op taal, bijvoorbeeld op Nederlandse tweets. Je kunt specifieke woorden uitsluiten en ook de retweets buiten beschouwing laten. Daarnaast heeft Tweetdeck opties om tweets te selecteren op een minimaal aantal retweets, favorieten en antwoorden. Erg handig wanneer je enkel de top tweets wilt filteren.

Handig aan Tweetdeck is dat je kunt filteren op tweets die al minimaal één keer geretweet zijn. Voor de overige filteropties zou ik zeggen: neem een kijkje.

tweetdeck hashtag

Hastagify.me

Als ik op zoek ga naar een hashtag, dan ga ik eerst naar Hashtagify.me. Via deze tool vind ik relevante hashtags. Dus ook betere hashtags dan die ik in gedachte had. In dit voorbeeld ben ik gaan zoeken op de hashtag #42bis. Je ziet dat er een aantal bolletjes rondom het bolletje met #42bis staan. Dit zijn hashtags die veel gebruikt worden in combinatie met #42bis. Hoe groter het bolletje, hoe vaker de combinatie voorkomt. Daarnaast zie je welke Twitter accounts deze hashtag het meest gebruiken. En je hebt de optie om via Hashtagify.me een wall met tweets en de hashtag op een scherm of beeldscherm projecteren.

Een handige tool, een aanrader wanneer je wilt weten welke hashtag je het beste kunt gebruiken. De informatie voor de hashtags wordt van Twitter gehaald, maar deze informatie kun je ook vertalen naar de andere platformen.

hashtagifyme hashtag

Tweetreach

Via Tweetreach kun je via diverse grafieken en diagrammen zien wat het bereik van een hashtag is of is geweest. In dit voorbeeld wederom de hashtag #42bis. Na het invullen van de hashtag krijg je het geschatte bereik, de impressies, de activiteit en de top tweeps te zien die deze hashtag gebruikt hebben en de tweets met deze hashtag die het vaakst zijn geretweet. Bij een betaald account krijg je een groter bereik te zien en krijg je de mogelijkheid om de analyse te downloaden als PDF/CSV bestand.

Al met al een mooie tool om inzicht te krijgen in het bereik van een hashtag.

tweetreach hashtag

Conclusie

De hashtag is een krachtig middel om online meer grip te krijgen op social care, je online reputatie, bedreigingen en kansen. Deze 6 handige tools maken het gebruik van de hashtag een stuk leuker, makkelijker en overzichtelijker. Je gaat al deze tools niet naast elkaar gebruiken, dat doe ik ook niet. Iedereen heeft andere behoeftes en heeft zo zijn ideale combinatie. Mijn ideale combinatie is Hootsuite met Hashtagify.me en Trendsmap.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe jij de hashtag gebruikt? En met welke hashtagmonitoringtool jij dat doet? Is het een tool die hier is genoemd, of gebruik jij een tool die niet aan bod gekomen is? Laat het mij weten in een reactie en wie weet leer ik nog iets van jou. 


15.702 keer gelezen Geschreven door