Nu Facebook steeds vaker onder vuur komt te liggen, Google+ in onderdelen opgesplitst wordt en zelfs Twitter een neerwaartse lijn laat zien, wordt de vraag naar opvolgers steeds interessanter. Aan initiatieven in ieder geval geen gebrek!  

1. Ello

Met een hoop bombarie in september 2014 geïntroduceerd als hét alternatief voor Facebook. Privacy staat hoog in het vaandel bij Ello, maar het is er vooral angstvallig stil. Misschien niet zo gek gezien de beperkte functionaliteit van het platform. Blijkbaar zijn privacyoverwegingen alleen niet voldoende om over te stappen. Goed nieuws voor trouwe Ello-volgers: in 2015 verschijnt een nieuw design en (eindelijk!) een app.

2. Dropon

Ook bij Dropon is privacy belangrijk. Maar waar Ello de deur op een kier zette voor de verkoop van jouw data in de toekomst, belooft Dropon dat nooit te zullen doen. Dropon is een soort kruising tussen Facebook en Twitter. Je kunt zowel je vrienden en hun updates volgen, als zoeken op onderwerp en tags. Ook hier is het nog redelijk stil, maar wie weet komt daar nog verandering in?

3. Shocase

Shocase is een sociaal netwerk voor marketeers. Hoe leuk is dat?! Je kunt er jezelf presenteren met een portfolio, zaken doen en op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Er is een algemene nieuwsfeed, maar je kunt je ook abonneren op individuele feeds. Qua look & feel is het een mix tussen Linkedin en Facebook. Omdat Shocase veel mogelijkheden biedt, duurt het even om je weg te vinden.

4. AdHipster

AdHipster (what’s in a name) is een gratis advertentienetwerk. Het idee erachter is simpel: ik verspreid jouw advertentie, jij de mijne en zo helpen we elkaar. Binnen no time maak je een advertentie (je kunt kiezen uit drie templates) en stuur je die de wereld in. De gedachte is dat je alleen die advertenties deelt die interessant zijn voor je netwerk, zodat alleen de juiste mensen ze zien. Jouw eigen advertentie wordt vaker gedeeld als jouw zogenaamde Promo Score omhoog gaat. En die gaat omhoog door? Juist. Door het delen van andermans advertenties.

5. Secret

Secret is een app voor Android en iOS waarmee je anoniem berichten deelt. Ik heb de app net op m’n iPhone geïnstalleerd en zie dat ik bijvoorbeeld mijn updates met Amsterdam, maar ook met New York en San Francisco kan delen. Er zijn verschillende timelines: die van jouw vrienden (en hun vrienden) en een anonieme. Hier staan, voor zover ik kan zien, vooral seksueel getinte updates op. ‘Alles wat op Secret gedeeld wordt is versleuteld, maar als de politie om de database vraagt, krijgen ze ‘m gewoon mee’ legt Chrys Bader uit.

6. Learnist

Learnist is een netwerk met educatieve inslag. Nadat je een account hebt aangemaakt, deel je informatie die jij waardevol vindt via Twitter, Facebook, etc. Dat kan zowel informatie van jou als van anderen zijn. Ook zonder account heb je toegang tot informatie die gebruikers hebben verzameld. Op de homepage kun je zoeken op categorie. Zelf structureer je je informatie op borden (à la Pinterest). Super handig omdat je op één plek alle informatie over een onderwerp verzamelt en direct toegankelijk maakt.

7. Shots

Nog niet genoeg van selfies? Dan is Shots misschien wel dé app voor jou. Nu alleen nog maar beschikbaar voor iOS, maar binnenkort waarschijnlijk ook voor Android. Het idee achter Shots is simpel: je maakt een selfie en deelt ‘m met je netwerk. Mensen kunnen comments geven op jouw selfies en je kunt privéberichten sturen. Als ik eerlijk ben, snap ik het nut van deze app niet zo. We hebben toch al Instagram?

8. WeChat

Nog een messaging app? Wie zit daar op te wachten, zou je denken, maar WeChat schijnt het goed te doen. De app is niet echt nieuw (al in 2011 in China (!) ontwikkeld), maar is nu aan een opmars bezig.  Dat komt misschien wel doordat je er veel meer mee kunt dan met andere messaging apps. Je kunt met deze app chatten (joh), gratis bellen, voice chatten, momenten delen (met foto), vrienden in de buurt vinden, online chatten, een bericht sturen aan veel mensen tegelijk, etc. Behoorlijk uitgebreid dus.

9. We Heart It

We heart it is een social media kanaal waar voornamelijk jongeren actief zijn. Het is, naar eigen zeggen, een plek waar je creativiteit deelt en inspiratie vindt. Het is een soort Pinterest, alleen werkt het niet met borden maar met ‘canvases’. Om elke vorm van negativiteit uit te bannen, kun je geen commentaar geven op wat wordt gedeeld. Je kunt uiteraard wel een hartje geven, waardoor je het gelijk aan je eigen profiel toevoegt. Je kunt ook geen beelden of berichten naar andere gebruikers sturen.

10. Whisper

Whisper is ook een anoniem platform waar je via een app berichten deelt. Als je de app opent, valt meteen op dat de berichten allemaal uit beeld en tekst bestaan (wat de teksten overigens niet altijd even goed leesbaar maakt). Ook de reacties bestaan uit beeld + tekst. Whisper nodigt je uit je geheimen te delen waar de app vervolgens een plaatje bij zoekt. Maar je kunt gelukkig ook een eigen foto kiezen. Het is een grappig concept dat – volgens de makers – er ook al voor heeft gezorgd dat mensen geen zelfmoord hebben gepleegd.

11. The Dots

LinkedIn voor creatieven, dat is wat The Dots is. Nu alleen nog in Engeland beschikbaar, maar er zijn plannen om uit te breiden. Het is een mooi netwerk waar je als creatief je portfolio toont, naar banen en klussen zoekt en connecties maakt met andere creatieven. Het ziet er mooi uit. Daar kan LinkedIn nog wat van leren.

12. Bubblews

Bubblews is een social media kanaal waar je betaald wordt voor je updates. Althans voor elke like, view of reactie die jouw update krijgt. Je update moet minimaal 400 woorden tellen en je kunt (uiteraard) eigen foto’s uploaden of foto’s gebruiken van Pixabay waar Bubblews mee samenwerkt. Verder kun je andere mensen volgen en hun updates voorzien van commentaar of een like. En dan gaat de teller lopen: voor elke reactie op je post krijg je maar liefst één dollarcent. Zodra je 50 dollar bij elkaar hebt, krijg je uitbetaald.

13. Medium

Medium is een bloggingnetwerk. Als gebruiker kun je verhalen van anderen aanbevelen, mensen volgen en reacties plaatsen. Ik vind het, als ik heel eerlijk ben, er niet aantrekkelijk uitzien en ik zie ook de toegevoegde waarde ten opzichte van bijvoorbeeld Tumblr niet. Maar Mashable ziet potentie.

Ik ben benieuwd: zie jij potentie in één van deze sociale netwerken? Ben je al aan het overstappen? Of blijf je voorlopig actief op de oude, vertrouwde platforms?


18.175 keer gelezen Geschreven door en