Steeds meer mensen vinden een baan via Twitter en ook voor werkgevers wordt het een belangrijk wervingskanaal. Twitter organiseert op 24 februari in samenwerking met Monsterboard en het UWV een Europese Banendag. 

Onder de speciale hashtag #JouwBaan organiseren deelnemende bedrijven tijdens de banendag diverse activiteiten en plaatsen toonaangevende organisaties hun vacatures.

Populair medium voor vacatures

Recruiters, werkgevers en werkzoekenden zetten Twitter al tijden in bij de zoektocht naar de perfecte kandidaat of baan. Werkgelegenheid is een veelbesproken onderwerp op het realtime social media platform. Niet voor niets was #vacatures de meest trending hashtag in 2014. Alleen al in januari van dit jaar zijn er wereldwijd 7 miljoen jobtweets gedeeld. Twitter is uitgegroeid tot een waardevolle online bron in de dynamische markt van werkgelegenheid. Dit laat goed zien dat er steeds meer nieuwe manieren van solliciteren worden toegepast. Om werkgevers en werknemers zo goed mogelijk te faciliteren bombardeert Twitter 24 februari tot Europese Banendag.

#JouwBaan

Deze dag organiseren deelnemende bedrijven talloze activiteiten. En onder de hashtag #JouwBaan zullen een aantal toonaangevende organisaties vacatures publiceren. HR-managers nemen zelf plaats achter de spreekwoordelijke knoppen van het officiële Twitter account om vragen live te beantwoorden. Wil je jezelf in de spotlights zetten dan is het dé uitgelezen kans om online te pitchen!

Online presentaties

Tijdens de banendag worden verschillende online presentaties gegeven, zowel voor werkgevers als werkzoekenden. Zo vertelt Monsterboard bijvoorbeeld hoe bedrijven Twitter kunnen inzetten om hun recruitment-doelstellingen te behalen en tipt een job expert alle do’s en don’ts van het baan zoeken via Twitter. Naderhand kunnen werkgevers en werknemers via een live Twitter Q&A vragen stellen aan de experts. Een goed voorbeeld van de inzet van het populaire platform, waar het draait om interactie!

Enthousiasme

Het UWV en Monsterboard zijn enthousiast over het initiatief. Het UWV grijpt deze dag aan om zelf 130 trainees te vinden. Remco Icke, woordvoerder van UWV zegt hier het volgende over. “Wij zoeken goed opgeleide jongeren met weinig werkervaring die wij een opstapje naar de arbeidsmarkt willen bieden. Na een intern opleidingstraject zal een deel van hen als adviseur werk bij ons aan de slag kunnen.” Monsterboard heeft inmiddels al 50.000 volgers via Twitter. In 2014 is dat aantal behoorlijk opgelopen.

Deelnemende bedrijven

Een uitgebreide lijst met deelnemers is te vinden, hoe kan het ook anders, via Twitter. Naast Monsterboard en het UWV doen ook Defensie, ING, NS, Vodafone en Randstad mee tijdens deze dag. Houd de listmembers in de gaten voor een actueel overzicht. Ook heeft Twitter een overzicht samengesteld van twitteraccounts met vacatures in verschillende vakgebieden. Ben je werkzoekend dan is het de moeite waard deze accounts te volgen. Volg ook @TwitterNL voor de laatste informatie over de banendag.

Groei werkgelegenheid in 2014

Vanmorgen konden we lezen dat de Nederlandse economie is gegroeid in het vierde kwartaal van 2014 en dat de werkgelegenheid toeneemt. Er kwamen ten opzichte van een kwartaal eerder 42.000 banen bij, de grootste toename in 3,5 jaar. “We hebben nog een grote uitdaging te gaan om werklozen weer aan de slag te krijgen,” aldus Asscher in een eerste reactie. Als je het ons vraagt kan het Twitter-initiatief daar zeker zijn steentje aan bijdragen. Wij zijn erg benieuwd in hoeverre de groei van werkgelegenheid tot uitdrukking komt in bijvoorbeeld het aantal deelnemers en vacatures tijdens de Europese banendag. Ben jij werkgever of werkzoekend? Wat vind jij van dit Twitter initiatief?

Bron: Twitter Nederland Blog

0 Shares:
Dit artikel is 5.971 keer gelezen