De app Reclaim Yourself, die het mogelijk maakt foto’s een watermerk te geven, werd door Facebook niet positief ontvangen en zelfs tegengewerkt. 

De voorwaarden van Facebook zijn veranderd en dit heeft veel stof doen opwaaien. Als reactie daarop werd onder andere het watermerken van foto’s bedacht. Toen later bleek dat dit niet werd toegestaan door Facebook, hield de stroom aan kritiek niet meer op. Facebook zegde vervolgens een gesprek met de makers toe, maar tot nu toe liet een uitnodiging (voor dit gesprek) op zich wachten.

Maak je foto’s onaantrekkelijk voor commerciële doeleinden

Met de app Reclaim Yourself kun je door een dunne tekst laag over de foto te plaatsen, duidelijk maken dat de foto van jou is. Nu betekent dit niet dat de foto’s juridisch beschermd zijn, maar ze zijn wel een stuk minder aantrekkelijk om te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Facebook was hier niet van gediend

Een tijdje geleden schreef ik al over de nieuwe voorwaarden van Facebook en dat ze naar mijn mening helemaal niet zo spannend zijn. Toch is het gros van Nederland het daar niet mee eens. Toen dan ook de app Reclaim Yourself geïntroduceerd werd zijn een aantal mensen aan de slag gegaan met het watermerken van hun foto’s. In een paar weken kwamen er 300 gebruikers en werden in totaal zo’n 12.000 foto’s bewerkt.

Tot dusver niets aan te hand. Totdat de makers Sipke Jan Bousema en Willem van Leunen verschenen in de media om over hun app te praten. Tien minuten nadat ze bij BNR hadden verteld over de app, lag hun app er uit. En hier bleef het niet bij.

Gebruikers niet langer baas over eigen Facebookpagina

Gebruikers van de app zagen vreemde dingen gebeuren op hun profiel. Zo werd een album met gereclaimde foto’s vervangen voor de reeds verwijderde map met oude foto’s zonder watermerk. Dit zonder enig bericht vanuit Facebook. Reclaim zelf kreeg het nog meer te verduren. Facebook verwijderde likes van hun profiel met soms wel 200 per keer! Gebruikers van de app bevestigde dit. Zij hadden zelf geen enkele actie ondernomen, nog toestemming gegeven.

Facebook gedwongen tot een gesprek

Uiteraard bleef de actie van Facebook niet onopgemerkt en werd er een hoop druk uitgeoefend op het bedrijf door alle media aandacht. Zelfs buiten Nederland kreeg de media er lucht van. Tros Radar besteedde aandacht aan dit onderwerp en voerde de druk op. Daardoor kon de app vrij snel weer live en werden sommige foto’s weer teruggeplaatst. Ook zegde Facebook een gesprek toe met de makers van de app. Helaas is het de makers van de app nog niet gelukt om daadwerkelijk in contact te komen met Facebook.

Ze hebben echter niet stil gezeten. De app is aangepast en verbeterd, met als doel Facebook alle wind uit de zeilen te nemen, als het gaat om eerder geuite kritiek. Na het hele debacle zijn er nog eens ruim een half miljoen foto’s gereclaimed!

Andere kant van het verhaal

In de algemene voorwaarden van Facebook, die al langer gelden, valt te lezen dat je met het openen van je profiel de rechten van de content overdraagt aan Facebook. Het toevoegen van een watermerk staat niet expliciet beschreven als een overtreding, maar is wel op het randje.

Daarnaast stelt Facebook duidelijk in de voorwaarden dat vóór zij foto’s kan gebruiken voor commerciële doeleinden, de maker expliciet toestemming moet geven. Gebruikers kunnen dan de privacy instellingen aanpassen, zodat dit niet gebeurt. Let op: als profielfoto’s zijn gedeeld, dan gelden jouw privacy instellingen niet meer. De foto’s kunnen dan alsnog gebruikt worden voor commerciële doeleinden.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst! Ga jij de app gebruiken?

0 Shares:
2 comments
    1. Dag Hans,

      Bij het aanmaken van een Facebook account ga je akkoord met een lijst aan voorwaarden, waaronder de voorwaarde dat Facebook jou foto’s mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Je geeft dus eigenlijk het eigendom uit handen. Als je dit gaat watermerken is dit op het randje van de voorwaarden. Er staat niets over in, maar het is duidelijk dat je de voorwaarden die je geaccepteerd hebt nu probeert te dwarsbomen. Daar is Facebook, begrijpelijk, niet heel blij mee.

      Natuurlijk is het jou goed recht! Puur juridisch bekeken heeft Facebook ook geen poot om op de staan. Maar ik vind het wel op het randje en jij?

Comments are closed.

Dit artikel is 5.020 keer gelezen