Kwalitatief goede content is tegenwoordig van levensbelang, dat realiseren gelukkig steeds meer mensen en bedrijven zich. Maar waar haal je de ideeën en inspiratie vandaan om briljante én unieke content te creëren?

In deze blog deel ik een paar van mijn favoriete manieren en tools om contentideeën te vinden. Zo kun jij ook tot de meest briljante en best gedeelde content ooit komen. 1, 2, 3…

Go! Jouw onderwerp

Zorg dat je in ieder geval een helder idee hebt over welk onderwerp of onderwerpen je content wilt delen – wat is jouw niche of expertise? Waar wil jij om bekend staan?

Kijk met de keywordtool  of de keywordplanner van Google welke zoekwoorden veel verkeer genereren in jouw branche of binnen jouw expertise. Je kunt hier mooie content omheen creëren die ook nog eens goed is voor je online vindbaarheid.

Zoek en vind

Probeer meteen een paar zoektermen in Google (Bing en Yahoo! kan natuurlijk ook). Maak vooral gebruik van de voorspellingen van vooral Google terwijl je een zoekwoord intypt. Wat veel mensen nog wel eens vergeten is dat onderaan de pagina van de zoekresultaten staat waar mensen nog meer op zochten en ook dat kán interessant zijn als je unieke content wilt creëren.

Het laatste nieuws

Volg het nieuws in jouw niche of branche. Goede tools hiervoor zijn onder andere:

  • Feedly; hiermee kun je niet alleen je favoriete blogs en site volgen, maar ook nieuwe onderwerpen ontdekken. Typ een onderwerp waar je in geïnteresseerd bent in het zoekveld en je krijgt een lijst te zien met blogs en sites over dat onderwerp. Wil je zo slim mogelijk werken met Feedly dan geef je de gevolgde sites een categorie mee om alles lekker overzichtelijk te houden.
  • Over Zite schreef ik al eerder, en het is ondanks dat het overgenomen is door Flipboard nog altijd een bruikbare tool om verrassende content tegen te komen over onderwerpen die jou interesseren. Helaas gaat Zite toch echt een keertje stoppen.
  • Jonathan Wylie schreef gelukkig een interessant stuk hoe je het meeste uit Flipboard kunt halen en het zoveel mogelijk kunt laten werken zoals Zite deed.
  • Prismatic is overigens een goed alternatief dat leert van wat jij interessant vindt om je nieuwe content aan te raden en te verrassen.
  • Met Quora vind je niet alleen de vragen die mensen bezig houden met betrekking tot bepaalde onderwerpen, je kunt ook zelf een vraag posten of reageren op vragen van anderen. Virtueel brainstormen met Quora dus.

Je eigen content

Duik eens in Google Analytics. Wat was jouw best scorende onderwerp? Wat werd het meest gelezen en wat werd het meest gedeeld? Waarschijnlijk willen mensen daar wel meer van weten. Vergeet ook niet te kijken welke zoekwoorden mensen gebruiken om op je site te komen; Webmastertools is hier een goede bron voor.

Vragen, klachten en complimenten

Maak een lijst van de meest gestelde vragen en gebruik dit als haakje om mensen het meest gezochte antwoord te geven. Ook complimenten zijn bruikbaar, want waarom zou je het helemaal voor jezelf houden wat je zo goed doet of waar jouw klanten zo blij van worden? Een mooie en unieke bron voor een nieuw content idee.

Waar mensen over praten, online

Als je in Buzzsumo naar een bepaald onderwerp zoekt krijg je, ook in de gratis versie, interessante informatie over welke content het beste presteert als het gaat om social media shares. Ontzettend handig, ook als extra input als je een content idee gevonden hebt. Je kunt de populairste berichten voor onderwerpen van de afgelopen week zien, maar ook van het afgelopen jaar. Kan je meteen zien welke titels goed scoren.

Je Sociale Netwerken

Vergeet vooral je eigen sociale netwerken niet, dit is immer dé plaats waar je belangrijkste contacten zich bevinden.

Maak lijsten op Twitter en bekijk de trending topics, gebruik Linkedin Pulse en houd deze netwerken goed in de gaten om te zien wat je meest interessante contacten delen en wat er binnen je netwerk speelt. Je kunt ook de Topverslagen van Facebook bekijken, hier zitten overigens ook gesponsorde berichten tussen. En vergeet ook de populair en aanbevolen sectie van Google+ niet.

Nu hot en alerts

Alles wat hot en happening is kun je gebruiken als input voor je content ideeën:

  • Google Alerts, of het vergelijkbare Talkwalker, stuurt je netjes een bericht wanneer er nieuws te melden is over de door jou opgegeven zoekterm.
  • Mashable Alerts , als je je hierop abonneert krijg je ook de Velocity alerts; met een speciaal algoritme voorspelt Mashable welke onderwerpen viral gaan. Je bent vaak net te laat natuurlijk, maar toch interessant.
  • HASO (Help A Socialist Out) van Guy Kawasaki helpt je de ‘shiitake’ te vinden in de stroom van social media berichten. De ene keer wat behulpzamer dan de andere maar zeker de moeite waard om eens te proberen.
  • De meest door je Twitter en Facebook vrienden gedeelde verhalen vind je met Nuzzel en Digg.
  • Als laatste laat Topsy je makkelijk tweets doorzoeken en analyseren. En zo zijn er vast nog wel meer tools om achter het meest hete en gedeelde nieuws te komen.

Ook interessant voor een later moment

De heet van de naald bronnen zijn overigens ook interessant als je een iets minder snelle schrijver bent of niet per se bovenop het nieuws hoeft te zitten. Je kunt er volgende week, of zelfs volgende maand, ook een mooie blog schrijven waarin je voor je lezers samenvat wat er allemaal gebeurde en wat jouw zij daarmee moeten of kunnen.

Kijk vooruit en daag uit

Deel eens een verrassende visie of een wild idee. Bronnen die je hiervoor goed kunt gebruik zijn trendsites zoals:

  • Springwise, over de beste en slimste nieuwe business ideeën van over de hele wereld;
  • Trendwatching.com en psfk brengen je de interessantste trendrapporten;
  • De Nederlandse Trendrede ‘een cadeau voor burgers, bedrijven en bestuurders in Nederland, belangeloos samengesteld door vooraanstaande trendwatchers’ is de moeite waard.

Maar let ook zeker eens op wat ze in andere branches doen of bekijk de megatrends  en het veranderend gedrag van mensen.

  • Google Trends vertelt je waar de afgelopen tijd het meeste op werd gezocht. Wat heeft de potentie groter te worden omdat er een stijgende lijn in zit, en welke onderwerpen kun je misschien beter laten liggen;
  • Think with Google laat je een beetje zien waar zij mee bezig is door onderzoek en inzichten met je te delen.

Mijn laatste inspiratiebron om ‘vooruit’ te kijken, of in ieder geval goed bij te blijven, is Product Hunt, hier vind je de best nieuwe producten waar iedereen het over heeft of zeer binnenkort gaat hebben.

Onderzoeken en rapporten

Zorg dat je in ieder geval weet wat er in jouw branche speelt. Is er sprake van een dalende of juist stijgende lijn in de verkopen en hoe kunnen jouw lezers hierop in spelen. Kan je bepaalde trends ontdekken die interessant zijn voor bijvoorbeeld nieuwe proposities? Je kunt hier de diverse onderzoeks-, sector- en brancherapporten zoals die er zijn van de banken of van brancheverenigingen voor gebruiken, ze zijn vaak nog gratis ook.

Nieuwsbrieven

Abonneer je op nieuwsbrieven en lees over wat jouw doelgroep bezig houdt. Vergeet daarbij niet je ook op de nieuwsbrief van je concurrenten te abonneren en natuurlijk van de mensen en bedrijven die je het meest bewondert.

Brainstorm

Voor een goede brainstorm zijn er vele varianten te bedenken, je kunt zelfs alleen brainstormen. De belangrijkste, en eigenlijk enige, voorwaarde is dat alles kan en niets gek is. Nee, maar en kan niet bestaan even niet. Gewoon je gedachten de vrije loop laten en verder gaan met de beste ideeën die er tussen zitten.

Vraag het een ander

Vraag het gewoon aan je lezers of klanten die jij met jouw content of idee wilt bereiken, die je iets wilt meegeven of leren. Gebruik Surveymonkey voor een poll of nodig abonnees van je nieuwsbrief uit voor een wat langere vragenlijst. Je kunt ook een expert op het gebied waar jij mee bezig bent een vraag stellen; online, per mail, per telefoon, op een online platform of op een seminar – niets is te gek.

Fantaseer en speculeer

Werk een op het eerste gezicht onhaalbaar en idioot idee uit. Vaak blijkt het minder onzinnig dan je dacht, bekijk de dingen gewoon eens vanuit een andere (onverwachte) hoek en vraag vooral ook je lezers om hun mening en input.

Wat zou jij graag willen weten

Heb je zelf laatst iets gezocht waar je graag meer over wilde weten? Zoals hoe het nu eigenlijk komt dat chatapps steeds populairder worden zelfs gebruikt om artikelen te delen of te ontvangen zoals NRCQ dat doet. Schrijf er gewoon zelf over, je bent vast niet de enige die met die vraag zit.

The usual en soms wat ouderwetse suspects

Ga offline en ga naar buiten! Maak een flinke wandeling, kijk om je heen of ga op een terras zitten. Koop een krant, boek of tijdschrift (van papier) en lees onder het genot van een goede bak koffie (of thee als je dat liever hebt).

Niet vergeten

Bewaar alle ideeën, goed of slecht het maakt echt niet uit, bewaar ze. In het ergste geval lach je er om, weggooien kan altijd nog. Mijn persoonlijke bewaarfavorieten zijn een ouderwets notitieboekje en Evernote, maar je hebt natuurlijk ook Pocket en vast nog wel andere handige bewaar en verzamel tools.

Cureren is ook inspireren(d)

Het leuk van het verzamelen van contentideeën is dat je er niet altijd zelf iets nieuws van hoeft te maken, je kunt het ook heel goed gebruiken voor je content curatie als je daar aan doet.

0 Shares:
5 comments
  1. Hai Kim, leuk dat je over Talkwalker Alerts geschreven hebt. Aangezien je nogal in de materie thuis bent, wilde ik je vragen of je ook ons gratis monitoring platform al geprobeerd hebt? Het is een gelimiteerde versie van ons betaalde platform, maar ik denk dat je er zeker interessante data uit kan halen! Zie hier: http://www.talkwalker.com/en/social-media-analytics-search/ Mocht je vragen hebben dan vind je me via @_TimSmit of @Talkwalker op Twitter! Anders tim[at]talkwalker.com

  2. Dat is toch wat er online over je merk gezegd word @Tim?

    En dankjewel @Coen ;-) Die whitepaper kende ik trouwens nog niet, zal hem zo downloaden.

    Verder nog toptips om de lijst aan te vullen?

    Cheers, Kim

  3. Via een FB-bericht van HowardsHome kwam ik uit bij dit blog. Ik vind het heel zinvol. Alleen krijg ik er een ongemakkelijk gevoel van omdat ik niet weet waar ik moet beginnen met het overnemen van je tips. Schrijf je daar ook nog eens een blog over? :-)

  4. Hai Kim,

    Bijvoorbeeld ja, maar het werkt met keywords dus het kan ook over personen of thema’s gaan. Verschil is dat je er bij onze “free search” ook resultaten uit social media bij hebt – in de alerts heb je alleen blogs, nieuws en forums. Mocht je vragen hebben dan weet je me te vinden!

Comments are closed.

Dit artikel is 17.436 keer gelezen