Als flexwerker met één app je beschikbaarheid in een klap aan al je bureaus doorgeven. Klinkt als een mooi en tijdbesparend initiatief. Wat een mogelijkheden! Voor jou én de recruitmentbureaus. Toch? Of toch niet?

We hebben ongelofelijke haast

Ben je flexwerker (zzp’er, uitzendkracht, etc.) en sta je bij verschillende bureaus ingeschreven? Dan is de kans groot dat je regelmatig gebeld wordt door zo’n bureau met de vraag of je interesse hebt, maar vooral ook of je beschikbaar bent voor die klus. Veel aanvragen hebben een deadline van een paar werkdagen, dus er is altijd haast.

Dat kan sneller!

Een recruiter of intercedent zoekt allereerst als een malle in hun database naar kandidaten die mogelijk geschikt zijn. Dan volgt de belronde voor interesse en beschikbaarheid. Natuurlijk kunnen kandidaten zelf de beschikbaarheid doorgeven. Echter als je als flexwerker bij tien verschillende bureaus ingeschreven staat, wil dit er nog wel eens bij inschieten. Daarnaast is het ook voor bureaus lastig om van honderden, vaak duizenden kandidaten, de beschikbaarheid up to date te houden. Vandaar dat de recruiter de beste kandidaten telkens moet bellen.
Dit kan volgens Sciomino efficiënter. Binnenkort zullen ze TimeBox lanceren: een app voor flexwerkers (zzp’ers, uitzendkrachten, etc.) die hun beschikbaarheid via de app kunnen doorgeven aan alle bureau’s waar ze staan ingeschreven.

Inderdaad sneller

TimeBox lijkt inderdaad het leven van de flexwerker makkelijker te maken. Je opent de app, past je beschikbaarheid aan en selecteert de bureaus waarmee je je aangepaste beschikbaarheid wilt delen. Door TimeBox te koppelen aan (ATS-)systemen, komen deze gegevens direct in de database van de bureaus terecht. Zo kan de recruiter een selectie maken op basis van inhoudelijke competenties en vaardigheden én ook op beschikbaarheid. Ik zie inderdaad veel tijdswinst; zowel voor de flexwerker als voor de bureaus.
timebox

Elk contactmoment is een salesmoment

Veel bureaus steken tijd en energie in het binden van professionals. Dit kan door eenvoudig contact te hebben met de professionals tot complete loyaliteitsprogramma’s waarmee ze gepamperd worden. Hierdoor zijn professionals eerder geneigd om via hen te werken in plaats van via de concurrent; althans dat hopen ze. Het bellen van kandidaten door bureaus om de beschikbaarheid te controleren is niet alleen een contactmoment, maar ook een moment om de kandidaat te binden aan. De notificatie dat een kandidaat zijn/haar beschikbaarheid heeft aangepast kun je ook zien als aanleiding om weer eens contact met de kandidaat op te nemen. Vervelende is dat je in dat geval, als recruiter, enkel reactief kunt optreden. Beter is het om zelf het initiatief te nemen en de kandidaat te benaderen. Het béste is het om los van een mogelijke opdracht contact met de kandidaat op te nemen, maar dat terzijde.

Bellen is ook netwerken

Bel je als recruiter met een kandidaat en je hoort dat hij niet beschikbaar is, dan is dat een uitstekend moment om meer informatie los te peuteren. Alle informatie is natuurlijk welkom bij de jacht naar nieuwe leads en contactpersonen en het binden van de kandidaat. “Wat voor opdracht doe je nu en bij wie?”, “Wanneer ben je weer beschikbaar?”, “Ken je misschien iemand uit je netwerk die wel beschikbaar is?”. Voorbeelden van vragen die je vervolgens kunt stellen. Zo vergaar je waardevolle informatie zonder dat je de kandidaat onnodig lastig valt, aangezien je belt met een concrete opdracht of vacature.

Handige tool voor flexwerkers

Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke tool voor flexwerkers wel degelijk erg handig is. Je geeft op een centrale plek je beschikbaarheid door aan alle bureaus waar je ingeschreven staat. Daarmee is de kans op administratieve fouten een stuk kleiner en het scheelt natuurlijk tijd. Ik ben dan ook een groot voorstander om relatief eenvoudige, maar wel tijdrovende handelingen te automatiseren. Dat mag dan echter niet te koste gaan van het onderlinge contact. Hiervoor zijn zowel de flexwerker als het bureau verantwoordelijk.

Stel je eens voor

Tot nu toe werden profielgegevens van kandidaten opgeslagen in een Applicant Tracking System (ATS), oftewel recruitmentinformatiesysteem van het bureau. Een nieuw cv wordt bijvoorbeeld naar een bureau gemaild en een recruiter plaatst deze in het systeem. Vaak kan de kandidaat zelf op de website inloggen en daar een nieuw cv uploaden of andere gegevens wijzigen. Sta je als flexwerker ingeschreven bij vijf bureaus, dan moet je je cv naar deze vijf bureaus sturen, of uploaden op vijf verschillende websites. Stel dat deze functionaliteit nu in een app zou zitten, of een ander centraal punt waar je relevante informatie voor flexwerk kunt bijhouden. Dan zijn flexwerkers toch nog meer geholpen!

Wat vinden jullie, is het een top-app? Of kunnen er nog meer functionaliteiten bij?


6.853 keer gelezen Geschreven door en