Facebook doet weer een poging tot world domination. Binnenkort kun je via Android en iTunes de app ‘Facebook At Work’ uitproberen. Een link naar de app in de iTunes store is er al, maar de app werkt alleen nog voor bedrijven in de pilot.

De nieuwe variant van Facebook

Facebook At Work lijkt op Facebook, maar is net even anders. Je kunt het vergelijken met Yammer of misschien wel Google Wave (waar de projectmanager van Facebook At Work – Lars Rasmussen – zijn roots heeft liggen. Google Wave bestaat niet meer). Trouwens, werken met documenten, dat doen tegenwoordig toch alle zakelijke tools, net zoals Slacks waar onze blogger Jimmy van Zaanen onlangs een review over schreef? Vernieuwend voelt Facebook At Work dus niet. En eigenlijk voel ik er ook niets voor om een nieuwe ‘Facebook-variant’ te hebben voor collega’s.

Ik las op Techzine “Gebruikers van Facebook zullen het wel herkennen: jij of een collega hebt ongetwijfeld wel eens wat op Facebook gezet waar je later spijt van had, omdat een collega het gezien kan hebben en het voor je zakelijke carrière misschien niet zo handig was.” Nee, dit herken ik niet. Een aparte Facebook app om dit op te vangen vind ik ook onzin. Ok, het samenwerken snap ik wel, maar dat kan ik tegenwoordig toch allang met de tools die er al zijn?

En dan… het gesprek van de dag

Jongeren zijn Facebook zat. De oudere generatie is online en het is een kwestie van tijd voor zij verveeld raken van verhalen en reacties van ouders, ooms en tantes. Gebruikers worden dus steeds ouder. En iedereen weet dat het juist de oudere generatie is die graag zaken en privé gescheiden houdt. Facebook, face it. Je zit in de lift naar beneden.

Voor ik ‘Facebook is dood’ officieel als #fail argument gebruik…

Hoe zou mijn dag eruit zien met Facebook At Work? ‘Ik werk samen met mijn collega’s in Facebook at Work, mijn mail blijft schoon, die heb ik steeds minder nodig. Mijn privé Facebook Classic staat standaard open in een tabje in Chrome en persoonlijke gesprekken komen zo nu en dan binnen op WhatsApp.’ Helemaal zo gek nog niet, maar…

Nee! Dit wil ik helemaal niet

Ok, Facebook, je houdt alles gescheiden en creëert daarmee de illusie dat het los staat van elkaar. Een illusie, omdat uiteindelijk alles in jouw grote bak met data terecht komt, waar je weer mooie formules op los kunt laten en adverteren. Want zeg nu eerlijk. Je hebt nog niet bekend gemaakt of er advertenties komen op het platform of dat het een betaald platform wordt. Ach, Facebook, jij wint. Je weet toch alles al: van de pukkels tijdens mijn ongesteldheid, de personen van wie ik het meeste hou tot de muziek die ik het liefst de hele dag door luister.

Eerlijk is eerlijk

Ze zijn niet heel dom bij Facebook. Een slecht plan is het natuurlijk niet. En een slecht platform al helemaal niet. De grote kracht van Facebook At Work is de ervaring die het bedrijf al heeft. Zij hebben zich de afgelopen 7 jaar ontzettend ontwikkeld. Hebben een goed algoritme (tot vervelens aan toe), hoge gebruiksvriendelijkheid en ja, bijna iedereen kent Facebook –van jong tot oud – dus uitgebreide trainingen om het medium te gebruiken zijn niet nodig. Allemaal sterke en winnende eigenschappen voor een platform dat nu nog aan de start staat. Dus, los van alles wat Facebook nu is, als data niet verkocht wordt en zij zich volledig richten op de zakelijke markt… Ja, dan kan dit weleens een hele goede stap naar een nieuw Facebook zijn.

Don’t Judge a Book by its Cover

Aan nieuwsberichten, geruchten en foto’s kan geen echt oordeel hangen. Dat lukt pas als ik zelf op knopjes heb mogen drukken. Ik ga Facebook At Work natuurlijk uitproberen. Ik vermoed dat ik een vette not tweet als ik klaar ben, maar ik ben vooral benieuwd naar jouw voorspelling:

Wat denk jij? Facebook At Work: hotter dan hot of een dikke not?


6.889 keer gelezen Geschreven door