Het sloeg in als een bom. Meneer van Dalen ging weg en hing zijn stofjas aan de wilgen.
 Alle traditionele en nieuwe media doken er boven op en binnen no time was hij Trending Topic. Met als hoogtepunt zelfs een optreden in DWDD deze week.

In het zonnetje

Aan tafel bij Matthijs werd hij nog even opgehemeld en op een uitzonderlijke manier in het zonnetje gezet. Nu moet ik toegeven dat ik echt niet wist dat hij meneer van Dalen was tot de dag van zijn vertrek. Die vriendelijke, ietwat klunzige, maar oh zo herkenbare en immer sympathieke bedrijfsleider van de Appie gespeeld door de acteur Harry Piekema bleek meneer van Dalen te heten. Wat kunnen wij van hem leren?

Ik ben uw bedrijfsleider

In mijn jeugd hing er in de supermarkt bij de ingang een grote foto van een man (ik ben wat ouder en in mijn tijd was dat altijd een man) in een witte jas. Daaronder de naam van deze kruidenier met een tekst in de trant van “Ik ben uw Bedrijfsleider en heet u van harte welkom in deze winkel”. Gezelligheid en persoonlijkheid in de winkel. Hij gaf de grootgrutter een gezicht. Een gezicht dat sindsdien bij veel organisaties uit beeld is geraakt en vervangen door een prachtig logo met een waanzinnige slagzin. Natuurlijk geheel passend in een strikte huisstijl, waar niet van mag worden afgeweken op straffe van een flinke tik van de marketing afdeling. De persoonlijkheid is een kleur en een vorm geworden. Dat is niet alleen bij de supermarkten gebeurd, maar bij praktisch alle bedrijven. Vooral bij ondernemingen in de b2b-sector , waar nog nadrukkelijker de echte, persoonlijke relatie het verschil maakt

Smoel geven

Mensen doen echter geen zaken met logo’s en huisstijlen. Mensen doen zaken met mensen. Wie kan zich nog Albert Heijn, Meneer Blokker of Ad Scheepbouwer herinneren? Zij waren hun bedrijf, spraken zich uit en gaven de boel een smoel. Kom daar nu maar eens om. Eeuwige roem als je spontaan de namen van de voormannen van AH, Blokker of KPN kunt noemen.

Van Mede-Werker naar Mede-Merker

Zoals meneer van Dalen in onze hoofden ‘de bedrijfsleider’ van de winkel is geworden, is het personeel het visitekaartje van ieder bedrijf. Als je echt verbinding wil maken met je (b2b-) markt, zul je je gezicht moeten laten zien.  Organisaties moeten laten zien ‘wie’ zij zijn. Geef medewerkers de ruimte, geef ze een stem en een gezicht. Zij helpen en kennen de klant en zijn dus je Merk. Nog meer dan jouw logo en huisstijl dat zijn. Help ze, train ze, begeleid ze, stimuleer ze en complimenteer ze. Dan pas maak je van een Mede-Werker een Mede-Merker.

Afscheid

Bij de Zaanse keten hadden zij dat al 10 jaar geleden door en zo hebben wij allemaal meneer van Dalen in ons hart gesloten. De laatste jaren gevolgd door het gezin van de Jumbo, de twee vrienden van de C1000 en het net ingewisselde trio van de Plus.
Vaak hoor ik dan mijn klanten roepen: Ja maar, … straks gaan ze bij mij weg!
Nu is mijn ervaring dat Mede-Merkers heel loyale medewerkers worden. Zij zijn namelijk onderdeel van de organisatie en dat voelen ze zelf ook. En als ze dan een keer afscheid nemen, dan doen ze dat in stijl met een lach en een traan. Net zoals meneer van Dalen. Heb jij weer een mooie boodschap voor je klanten.


4.318 keer gelezen Geschreven door