Door de enorme groei van Pinterest  (2,5 miljoen page views per maand), willen steeds meer bedrijven  Pinterest inzetten in hun social media-strategie. Maar hoe kun je dat nou nog slimmer doen?

Pinterest Smart Feed

Pinterest laat pins niet meer op chronologische volgorde zien, maar maakt gebruik van Smart Feed. In deze feed worden pins van verschillende bronnen getoond, zodat je niet twaalf pins van dezelfde bron onder elkaar krijgt. Ook wordt er gekeken naar de kwaliteit van de pins en van de bron van de pin. Zo krijg je de beste bovenaan en niet de laatste is het achterliggende idee van Pinterest.

Scoren in Smart Feed

Nu wil jij natuurlijk dat jouw pins bij je volgers dus in deze Smart Feed terecht komen, logisch. Maar waar moet je dan op letten? Hoe bepaalt Pinterest welke pins in de Smart Feed van je volger terecht komt?

Pinterest gebruikt hiervoor:

  1. Pinkwaliteit: De pins met de beste kwaliteit komen bovenaan en blijven bovenaan zolang de gerepind worden. Dit zijn plaatjes van goede kwaliteit met heldere en relevante inhoud, met weinig tekst en geen randen. Bovendien bevatten ze goede en relevante beschrijvingen.
  2. Bronkwaliteit: De kwaliteit van de bron van de pin (waar komt de pin vandaan) wordt bepaald door hoe vaak pins van deze bron worden gerepind. Om goed te scoren op bronkwaliteit is het dus belangrijk om je beste content te pinnen. Ook belangrijk, check de bron van de pins die je repint.
  3. Pinterest rating: Pinterest bepaalt een rating voor pins aan de hand van een aantal criteria, waarmee bepaalt wordt welke pins in de smart feed thuis horen. Ze kijken daarbij naar de huidige pin, maar ook naar eerdere pins.

De beste pin maken

Dan moet je dus de beste pin maken! Let daarbij dan op de volgende zaken:

  • Maak prachtige pins
  • Denk na over een goede beschrijving
  • Repin pins van hoge kwaliteit
  • Pin nuttige content
  • Optimaliseer je blog of website voor Pinterest

Hoe maak je een prachtige pin

MoonGebruikers van Pinterest willen vooral pins zien van dingen die ze leuk vinden of die ze willen hebben. Bekijk Pinterest als jouw visuele portfolio, omdat het platform zich richt op visuele verleiding.

  • Maak grote, verticale plaatjes (de minimum breedte van een pin is 600 pixels, het maximum is 735 pixels, de beste verhouding van een plaatje is 2:3 – Dus gebruik bijvoorbeeld 735×1102)
  • Gebruik plaatjes van hoge resolutie
  • Gebruik niet te veel tekst, zet de tekst in het plaatje
  • Bekijk het plaatje ook altijd even op je mobiel, komt je boodschap dan nog steeds goed over?

Goede beschrijving, maar vooral niet te lang

Pinterest is bedoeld als een visueel platform, mensen komen hier niet om veel tekst te lezen. Houd je beschrijving daarom dus kort en bondig, maar vergeet vooral niet de juiste keywords op te nemen. Maak er niet een gelikt verkooppraatje van. Mensen willen leren en vooral geïnspireerd worden. Houd daar rekening mee bij de inhoud van je pin.

Repinnen, neem pins van hoge kwaliteit

Als je een pin wilt repinnen, let er dan op dat deze van hoge kwaliteit is. Hierdoor wordt jij als bron van pins hoger gewaardeerd. Om te ontdekken welke pins van anderen en van jezelf van hoge kwaliteit zijn kun je gebruik maken van analysetools, zoals bijvoorbeeld Tailwind. Tailwind geeft informatie over pins en boards en zo kun je ontdekken welke content ook echt werkt op Pinterest. Het helpt je ook meteen te bepalen op welk moment je het beste kunt pinnen.

Nuttige content

Het klinkt inderdaad als een open deur: pin nuttige pins. Maar als je het belangrijk vindt dat je jezelf wilt promoten op Pinterest, dan is het belangrijk dat je content aansluit bij wat mensen zoeken. Niet alleen de prachtige pin met die briljante omschrijving, maar ook de website of het blog waar de pin naar verwijst moet interessant zijn. Als de link inderdaad nuttig en goed is, ziet Pinterest dit meteen ook als bronkwaliteit. Dan gaat het dus niet alleen om je eigen pins, maar ook om je repins.

Optimaliseer je blog of website

Natuurlijk zet je de Pin-it-button en een widget op je blog of website als je wilt dat mensen jouw content gaan pinnen. Als je content vaak wordt gerepind, zal dat de score van je pins in de Smart feed verhogen. Om je website goed in te richten voor Pinterest:

  • Gebruik een pinbare afbeelding bij al je posts
  • Voeg de Volg-me-op-Pinterest-button toe
  • Gebruik rich pins op je site (voor recepten, locaties, films, producten en artikelen)
  • Gebruik de Pinterest Pin widget om pins embedded in je content op te nemen

Best practices

Leuk allemaal, maar hoe ziet dat er nou uit?

Pins

Heb jij nog meer mooie voorbeelden?

Meer over Pinterest op het Content Collective

0 Shares:
3 comments
  1. Heel interessant artikel. Ik ben wel benieuwd waarom juist verticale plaatjes zou hoog zouden scoren (i.t.t. liggende/horizontale plaatjes)

    1. @Danielle,

      In dit artikel wordt vooral gekeken naar de Smart Feed, dus eigenlijk de homepage. Hier zie je alles in banen/kolommen gepresenteerd en dan is verticaal beter.

  2. that sucks dan eigenlijk best wel. “iedere” normale site heeft toch vaak liggende plaatjes. Ik houd (persoonlijk) zelf wat minder van methodes waarbij je jouw eigen info “geweld” aan moet gaan doen om ergens in een feed of ranglijst te komen. Begrijp je wat ik bedoel? teksten die door SEO-wensen zo onleesbaar zijn of plaatjes die voor de Pinterest-feed opeens staand zijn en niet liggend.

Comments are closed.

Dit artikel is 10.070 keer gelezen