De eerste vraag die men mij over LinkedIN altijd stelt is “ Waar vind ik de leads op LinkedIN?”. Want daar is toch uiteindelijk iedere verkoper en marketing manager naar op zoek, nieuwe klanten. Maar zoals wij allemaal allang weten, zo werkt social media niet. Ook niet in een B2B omgeving.

Die vraag geeft dan wel direct een mooi begin voor een fraaie uitleg over het creëren van zichtbaarheid, het schrijven van relevante content en de kneepjes van het online netwerken. Maar een knopje met de naam <LEADS> is er (nog) niet.

 Mijn interesse was dan ook direct gewekt toen ik een paar weken geleden een uitnodiging kreeg voor OPPRTUNITY. Een nieuw platform dat belooft je dagelijks relevante leads te leveren op basis van je LinkedIN profiel. Dat wil toch iedereen?

Inloggen met Facebook voor LinkedIN leads

Ik heb dan ook direct een account aangemaakt. Dat moet je dan wel weer doen door in te loggen met je Facebook account, of door een apart wachtwoord en gebruikersnaam aan te maken. Dat is zot, want het ging toch om leads via je LinkedIN profiel? Waarom kun je dan je professionele profiel niet gebruiken van een netwerksite met 5 miljoen Nederlanders? Dit is eenvoudig verklaarbaar. Facebook geeft namelijk veel meer informatie vrij dan het privacy veiligere LinkedIN. Bovendien verandert LinkedIN regelmatig zijn parameters voor het inloggen op sites van derden. Waardoor deze verbroken worden en niet meer werken.

OPPRTUNITY-sign-in
Als je eenmaal binnen bent via Facebook, moet je handmatig je LinkedIN profiel linken. Vervolgens dien je een paar basisgegevens in te vullen zoals je e-mail en een (eventuele) website. Dan pas komt de vraag van 1 miljoen. Wat bied je aan en waarnaar ben je op zoek? Dit komt onder de duidelijke koppen “I Offer” & “I Need”. Laat de leads maar binnenstromen …

Opportunisme

Na een dag wachten is de opzet van OPPRTUNITY je direct helder. Jouw “I Offer” & “I Need” wordt simpel gematched aan die van je mede-opportunisten. Elke morgen krijg je dan hoopvolle mails binnen dat er een lead voor je klaar staat van Jan, Piet of Klaas. Voor de lol heb ik er de afgelopen week een paar gebeld. De reacties varieerden tussen “duuhhh” en “lazer op”. Echte leads zou ik ze niet willen noemen.

Dagelijkse mails

Als je nog niet genoeg onzinnige mail ontvangt, raad ik je zeker aan om een OPPRTUNITY account aan te maken. Als je op zoek bent naar nieuwe klanten via LinkedIN, dan zal je echt iets meer moeten doen. Klanten en prospects scoren, kost gewoon tijd en moeite. Je kunt niet achterover gaan hangen en wachten tot ze jou bellen. 
Via OPPRTUNITY krijg je in ieder geval geen bruikbare opportunity’s. Zoek daarom zelf actief de verbinding. Laat de kwaliteiten van jezelf en je organisatie zien door relevante content te creëren en te delen. Want OPPRTUNITY is volgens mij bij voorbaat een gemiste kans om nieuwe klanten te vinden.

 

0 Shares:
Dit artikel is 13.393 keer gelezen