2014 is zo goed als op, terwijl 2015 vol spanning om het hoekje staat te wachten tot ze (2015 is waarschijnlijk een zij) haar rechtmatige plek in kan nemen. Het einde van het jaar, betekent een terugblik op dat jaar. Wat deden we op 42Bis in ’14?

Content

Om te beginnen publiceerden we natuurlijk veel content: ongeveer 1400 artikelen (exclusief onze dagelijkse infographics) doorliepen met succes ons redactieproces en zagen het digitale daglicht. Met 70 bloggers en ongeveer evenveel eindredacteuren, wisten we 42Bis redelijk vol te schrijven. Voor de duidelijkheid: die eindredacteuren zijn onderdeel van Content Collective, de online publisher áchter 42Bis. Zij doen niet alleen eindredactie voor deze site, maar ook voor Listicle, UrbanChicks, Cattish, Love Running en meer.

Bezoek

Ons bezoek steeg dit jaar met bijna 9% tot 470.000 lezers. Een ongelooflijk grote bak mensen, die ik niet graag allemaal individueel koffie in zou willen schenken. Maar ik ben blij dat jullie de moeite namen om langs te komen en onze content te consumeren. Het aantal pagina’s per bezoek daalde wat (12%) en ook het totale aantal pageviews. Iets waar we in 2015 werk in gaan steken.

De meeste van onze bezoekers vonden ons via zoekmachines (bijna 50%) en daarna via social media (21,5%). Van de social verwijzers waren Twitter en Facebook de grootste en daarna Pinterest en LinkedIn op de 4e en 5e plaats (plek 2 en 3 waren Facebook en Facebook mobile).

Al met al een prima jaar en voldoende aanknopingspunten om in 2015 bigger and better te worden.

De artikelen

En dan is het tijd voor de best gelezen artikelen van 2014. Ik houd het bij de top 5:

Heel 2014

  1. Drie gratis alternatieven voor Netflix
  2. Ik heb je ontvriend op Facebook, om de volgende 12 redenen
  3. Trends die de reiswereld in 2014 gaan domineren
  4. Vijf technologische trends voor 2014
  5. De beste plekken voor stock photos

De eerste helft van het jaar

  1. Ik heb je ontvriend op Facebook, om de volgende 12 redenen
  2. Lieve dochter, dit laten we niet gebeuren
  3. Vijf technologische trends voor 2014
  4. In 4 stappen je beste 1 aprilgrap ooit
  5. Netflix, na een maandje genoeg gegeten

De tweede helft van het jaar

  1. Drie gratis alternatieven voor Netflix
  2. De beste plekken voor stock photos
  3. Ontsnapping aan de werkelijkheid
  4. Ik heb je ontvriend op Facebook, om de volgende 12 redenen
  5. De boeven van YourHosting omzeilen succesvol de wet

Per maand

Op naar 2015

Voor 2015 zijn we natuurlijk alweer bezig om te bepalen wat we gaan doen. Hoe zorgen we dat bezoekers langer blijven hangen? Hoe halen we meer bloggers binnen voor 42Bis, zodat we net wat meer kunnen publiceren (want die ambitie hebben we, al willen we het altijd behapbaar houden). En hoe richten we ons redactieproces aan de achterkant nog beter in?

Want aan die achterkant werken we met – inmiddels – 250 mensen samen om alle magazines te laten draaien, groeien en verbeteren. Dat zijn onze bloggers, onze eindredacteuren, maar ook ons Content & Quality team dat o.a. proefblogs van nieuwe bloggers beoordeelt. Ons Content Strategy & Innovation team dat stockcontent (zoals de infographics) verzorgt, maar ook de contentplanning doet. Ons social team, dat Twitter en Facebook onderhoudt.

Meer dan een magazine

42Bis is niet langer een op zichzelf staand magazine, maar onderdeel van een organisatie. Eentje die vol zit met mensen die niet alleen meedoen, maar ook meedenken en meebepalen welke kant we opgaan. 42Bis is niet meer alleen 42bis, maar één van de uitingen van een groot en bevlogen zakelijk netwerk dat op een manier die past bij nú, met elkaar samenwerkt. We hebben de ambitie om te laten zien dat digitale collaboratie, echte kwaliteit oplevert en dat het idee dat een ander er net zoveel aan moet hebben als jij (wie die ander ook is en wie jij ook bent), een samenwerking oplevert die van een supereffectieve energie is voorzien.

Bedankt!

Als laatste neem ik dan nog een momentje om iedereen te bedanken. Mijn moeder, dat wezen in de lucht, op die wolk, the academy én de jury. Nee, nee, nee…. Natuurlijk niet.

Ik wil alle bloggers, eindredacteuren, CSI’ers, C&Q’ers, het social team en vooral JOU bedanken. En ik hoop je volgend jaar gewoon weer hier te zien. Want we hebben nog veel meer voor je in petto (heb ik altijd al eens willen zeggen dat).

*Disclaimer: ik heb dit artikel stiekem langs onze eindredactie geglipt. Sorry eindredactie. Kom je fouten tegen, dan zijn die dus van mij en niet van ons eindredactieteam. 


8.821 keer gelezen Geschreven door