Onlangs kocht ik het boek ‘365 dagen succesvol’, vol tips die je ook kunt toepassen op je werk als social media marketeer. Belangrijkste boodschap? Stap uit je comfortzone!

Leef je in je eigen plan of in het plan van een ander?

Waarschijnlijk is het heel herkenbaar; je collega’s van andere afdelingen of zelfs je leidinggevende hebben allerlei adviezen en ideeën over hoe social media werkt. Gebaseerd op hun eigen, persoonlijke ervaringen en wat zij leuk vinden. Tips zijn altijd welkom, maar uiteindelijk ben jij de professional, zij niet. Dus bepaal zelf welke tips je oppakt en welke niet passen binnen je plan. Daarnaast: is het (social media) plan dat jij uitvoert echt jouw plan of doe je dat omdat de baas dat zo graag wilt? Een beetje toegeven hoort er soms bij, maar je moet uiteindelijk wel achter het plan staan, wil je het succesvol kunnen uitvoeren.

De magie bevindt zich buiten je comfortzone

Door dingen te doen die je niet kent en waar je niet aan gewend bent, leer je nieuwe dingen en ontdek je nieuwe mogelijkheden. Als je uit je comfortzone stapt, wordt deze groter. Hoe meer dingen buiten de comfortzone daadwerkelijk lukken, hoe groter je zelfvertrouwen wordt en steeds meer dingen minder spannend worden. Dit geldt ook voor je aanpak op social media. Blijf niet hangen in een aanpak of type post die goed blijkt te werken. Durf ook eens wat nieuws uit te proberen. Soms werkt het niet, maar de kans dat je nog mooiere resultaten bereikt dan ooit tevoren, is groter dan als je vasthoudt aan het bekende.

Vergroot je comfortzone met behulp van kernwaarden

Als ik met content ideeën en -tips kom voor klanten die meer willen bereiken met social media, dan worden ze weleens angstig. “Ja, maar…”, hoor ik dan en vul het maar in. Zo is “Ik ben bang dat mensen het niet leuk vinden” een veel gehoorde angst. Het is daarom ook belangrijk om te weten wat de kernwaarden van de organisatie zijn. Deze kernwaarden kun je heel goed gebruiken om uit je comfortzone te stappen. Daarmee kader je tevens het gebied buiten je comfortzone af. Door stil te staan bij de kernwaarden, wordt het eenvoudiger om keuzes te maken die goed bij de organisatie passen.

Zo zijn sommige organisaties voorzichtig met het delen van foto’s van achter de schermen en/of het personeel. Terwijl dat soort content het vaak juist goed doet. Als de kernwaarden persoonlijk, plezier of eerlijk zijn, past het juist goed in de strategie om te laten zien met wat voor mooie dingen het personeel bezig is. Dus maak en deel die foto van een belangrijk moment met het personeel! Probeer het uit en kijk of het werkt.

Zorg voor een grote, heldere, meetbare missie

“Hoe groter, helderder en meetbaarder je missie is, hoe duidelijker de weg die je te gaan hebt.” is er in het boek “365 dagen succesvol te lezen. Dat geldt ook voor je social media strategie. De schrijvers adviseren de doelstellingen flink te vergroten. Aim high! Het effect daarvan is dat je anders gaat denken en je dus leert out of the box te denken. Grote dromen dwingen je creatiever te denken dan kleine dromen. Met kleine dromen red je het namelijk wel met de oplossingen die je eerder toegepast hebt. Door zo’n grote missie blijf je gefocust. Het helpt je structureel op het pad te blijven en de juiste keuzes te maken.

Het sterkste hout groeit het langzaamst

Dat je groot droomt, wilt niet zeggen dat je van het ene op andere moment je doel bereikt. De boodschap van het boek is duidelijk: maak kleine stapjes om er te komen. De quote die ze gebruiken vind ik daarom ook erg mooi: “Het sterkste hout groeit het langzaamst.” En: “Maak veel fouten en vind dat goed van jezelf.” Zeker met social media is het proberen, leren en ontdekken. Er is niet 1 manier of 1 strategie dat voor elke organisatie, op elk moment of elk platform werkt. Je leert door het te doen en gaandeweg leer je de behoeftes van je (potentiële) klanten of community steeds beter kennen. Je leert er steeds handiger op in te spelen. Geef je zelf dus de tijd hiervoor.

Als jij er klaar voor bent om uit je comfortzone te stappen: veel succes!

0 Shares:
4 comments
  1. Je hebt helemaal gelijk hoor, maar toch een beetje vreemd dat zo’n stuk nodig is. Je roept marketeers op om creatief en ambitieus te zijn, terwijl dat voor een marketeer toch kernwaarden zouden moeten zijn…

  2. Daar ben ik het mee eens. Ik had een ander kopje moeten kiezen dan Social media marketeer, maar kwam er niet helemaal uit.

    Het is gericht aan mensen die aan de gang gaan met social media in organisaties – soms uit enthousiasme, soms vrijwillig verplicht – die wat inspiratie/motivatie kunnen gebruiken.

    Ambitieuze, creatieve, succesvolle marketeers mogen deze blog negeren :)

Comments are closed.

Dit artikel is 12.777 keer gelezen