Sommigen mensen weten niet wat ze in handen hebben. Geweldige content! Het is overal, maar zie het maar eens boven water te halen. Veel van mijn klanten hebben niet door dat ze heel veel te vertellen hebben of op veel meer manieren content kunnen creëren dan ze hadden gedacht.

Bij deze een aantal waardevolle content mogelijkheden die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen.

Onuitputtelijk veel beeldmateriaal

Ik ken iemand die tijdens zijn werk als mountainbike gids ontzettend veel foto’s en filmpjes maakt. Prachtige uitzichten. Geestige en spontane groepsfoto’s. Actiemomenten, noem maar op. Hij zet de foto’s ook op flickr, maar dan houd het op. Komt dat je bekend voor? Gebruik dat beeld! Stel je voor hoe goed die foto’s en video’s staan op je website, wissel zo nu en dan van header, dat houdt je site fris. Gebruik ze om verspreid te delen via Facebook, Twitter, etc. Gebruik ze als ondersteuning voor je blog of nieuwsbericht. Beeldmateriaal is belangrijk. Ben je van nature al een fotograaf (kiekjes of weldoordacht, dat maakt niet uit) gebruik dat dan!
Als er mensen in voor komen moet je er wel voor zorgen dat ze daar toestemming voor geven, je wil geen problemen achteraf. Regel dit dus voordat je het beeldmateriaal maakt. Dan hoef je achteraf niet meer te selecteren wat je wel en niet kunt gebruiken.

Vergeet je juist altijd foto’s te maken? Zet dan een extra herinnering in je telefoon als je iets gaat doen, ergens een workshop geeft bijvoorbeeld en herinner jezelf zo aan waardevolle fotomomentjes. Ook als je ze niet meteen kan gebruiken komen ze later vast een keer van pas!

Lijstjes

Ik ken een organisatie die trainers opleidt. Zij hebben natuurlijk allerhande lijstjes wat een trainer aan vaardigheden opdoet tijdens de opleiding. Komt dat je bekend voor? Pak die lijstjes er dan eens bij. Kun je ze los halen en er bijvoorbeeld tweets van schrijven? Denk bijvoorbeeld aan de ‘liefde is..’ cartoons, valt dat format op jouw lijstje(s) toe te passen? En zou je die in beeld kunnen brengen? Zodat je ze niet alleen in tekstvorm maar ook als een afbeelding kunt verspreiden. Daarnaast kun je lijstjes heel goed gebruiken als basis voor een blog.

Handleidingen en how-to’s

Ik ken iemand die heel goed uit kan leggen hoe iets werkt. Helder in beeld kan brengen wat de mogelijkheden zijn en met afbeeldingen altijd kort en krachtig een instructie kan geven om zo vragen helder te beantwoorden. Herkenbaar? Heb jij in je werk ook vaak te maken met vragen die je in een korte instructie zou kunnen vatten? Maak een handleiding of schrijf een how-to artikel. Bedenk van te voren een opbouw waarin de meeste instructies zouden passen. Maak je handleidingen? Zet deze dan ik je eigen huisstijl, gebruik je eigen logo en kleuren om zo een herkenbare serie instructies aan te kunnen bieden. Je kunt de how-to’s ook als video tutorials aanbieden, als je handig bent met camera en videobewerking is dat een leuke manier om jezelf en je kennis te presenteren.

Belevenissen en ervaringen

Ik ken iemand die danst en dansles geeft. Zij speelt ook in voorstellingen en organiseert een jaarlijks dansevenement. Herken je die veelzijdigheid in jou werk? Vertel daar over. Laat zien waar je mee bezig bent en hoe je jou vaardigheden inzet op andere vlakken. En dat je in bent voor een uitdaging! Je hoeft niet perse een eigen blog te hebben om deze verhalen te vertellen. Je kunt ook publiceren op Linkedin. Zo kunnen al je zakelijke contacten het lezen en zo meer inzicht krijgen in jou talenten.

Reacties van anderen

Iedereen die ik hierboven heb aangehaald krijgt reacties op het werk dat ze doen. Leuke reacties, onderbouwde kritiek of misschien een minder leuke ervaring (ja, die horen er ook bij). Krijg jij die ook? Doe je daar iets mee? Reviews na opdrachten of voltooide opleidingen kun je gebruiken op je website of als aanbeveling op Linkedin. Onderbouwde kritiek en negatieve feedback gebruik je natuurlijk om je product of dienst te verbeteren. Je kunt het ook gebruiken als basis voor een blog. Wat was het struikelblok? Hoe kwam dat en hoe ga je met zo’n situatie om. Hoe zou je het in het vervolg anders doen? Nog een goede bron voor content is het afnemen van interviews, vraag of mensen het leuk vinden om geïnterviewd te worden voor jouw website. Een andere vorm van een review en ervaringsverhaal!

Heb jij een aanvulling op deze bronnen van content? Zet ze in de comments!
bron afbeelding: flickr

0 Shares:
2 comments
  1. Hoi Carina,

    Ja, we worstelen allemaal wel eens met onderwerpen voor ons blog en social media. Meestal kunnen we veel meer doen met het materiaal dat we al hebben. Zelfs, of misschien wel juist, met onze mislukkingen.

    Een vriendin van mij, een fotografe, hielp me onlangs met het maken van een nieuwe profielfoto. Dat viel niet mee, want ik wilde een foto van mezelf tussen mijn kippen (ik ben naast publiciteitscoach ook bio-boerin). Kippen doen gewoon nooit wat je wilt dat ze doen, dus dat leverde een paar hilarische foto’s op. Die mislukkingen en onze pogingen om toch een goede foto te maken, leverden een leuke blogpost op:
    http://www.fotomelanie.nl/?p=686
    De ‘mislukte’ foto’s deden het ook goed op Facebook en Twitter.

    1. Hi Nicky,

      Wat leuk! Dit is inderdaad een goed voorbeeld van inspiratie voor een leuke en herkenbare blogpost. Bedankt voor het delen!

      Groet, Carina

Comments are closed.

Dit artikel is 15.073 keer gelezen