Zoekmachineoptimalisatie. SEO. Van de term alleen al kan je inmiddels wel een punthoofd krijgen: marketeers stellen dat het onmisbaar is en tegelijkertijd verandert Google voortdurend de regels. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat SEO een belangrijk, niet te missen onderdeel is om je online vindbaarheid, je positionering en je marketingmix te optimaliseren. Maar ik ben maar één persoon. Wat vinden andere professionals uit het vakgebied; wat is de staat van SEO op dit moment?

Om meer inzicht te verschaffen in SEO, de status, toepassing en uitbesteding ervan ging het Duitse Linkbird de diepte in en onderzocht onder honderden deelnemers hoe het nu eigenlijk gesteld is met SEO als marketingmiddel. Vragen die onder andere gesteld zijn: waarom huren organisaties een SEO-bureau in en wat zijn de achterliggende redenen voor het uitbesteden van SEO?

Onpage optimalisatie blijft het belangrijkste SEO-product

Niet heel gek concludeerde Linkbird in haar rapport dat on page optimalisatie (op de eigen website van de klant) zowel voor bureaus als klanten het belangrijkste product is van SEO. Off page optimalisatie – dus op externe websites die naar de eigen website linken – volgt daarna. Beide zijn belangrijke voorwaarden om hoog in de organische zoekresultaten van Google te verschijnen. Ook wordt geïnvesteerd in de niet-organische manier om hoog in Google te komen: online adverteren, of SEA.

Meer verkeer en een hogere zichtbaarheid

Waarom organisaties een bureau inschakelen? Omdat ze er zelf de middelen en expertise niet voor hebben, en kosten of tijd willen besparen. Doel van het inschakelen van een extern bureau voor de SEO is voor de meeste respondenten het verhogen van verkeer en zichtbaarheid in de zoekmachine. Het keiharde leads genereren en verhogen van de ROI volgen daarna.

Wij doen het zelf

Natuurlijk zijn er ook redenen om geen extern bureau voor de SEO in te schakelen. Sommige organisaties halen of hebben de SEO-kennis in huis, willen geen hoge kosten betalen of struikelen over de aanpak van SEO-bureaus die niet transparant genoeg zou zijn. Ook is er een verschuiving zichtbaar van de focus op SEO naar contentmarketing.

Opvallend is dat de eigen online vindbaarheid van een SEO-bureau niet zozeer de doorslag geeft voor organisaties om een bureau in te schakelen. 46% van de klanten-to-be geeft de voorkeur aan referenties uit het persoonlijke netwerk als het gaat om de keuze voor een SEO-bureau. Waar het SEO-bureau zelf rankt in Google is voor 19% de methode om ‘hun’ SEO-bureau te kiezen.

Het Duitse online marketingbureau Linkbird publiceerde de uitkomsten van hun onderzoek ‘The State of SEO Agencies in 2014’ afgelopen 4 november. Een samenvatting van de belangrijkste resultaten publiceerden ze in deze infographic:

”State

0 Shares:
Dit artikel is 18.571 keer gelezen