Content bedenken, het blijft een gedoe. Waar bloggen we deze week over? Waar maken we nu weer eens een foto van? Als de inspiratie even op is, denk dan eens aan het opzetten van een event. Of beter nog: geef een feestje.

Stel, je verkoopt exclusieve jurken. Dan is het heel fijn als een beroemdheid ergens op een rode loper, in aanwezigheid van 379 fotografen, in een jurk van jou uit een auto stapt. Dikke kans dat jouw product zo prominent op alle blogs verschijnt. Vervolgens kun jij weer vanaf je site en vanuit je social media linken naar al die publicaties. De contenthonger van al je kanalen is weer even gestild en je bouwt een mooie voorraad social proof op. Bijkomend voordeel: events leveren vaak relatief veel visuele content op, en visuele content scoort online. Content hoort, kortom, bij events als pindakaas bij boterhammen.

Denk je dat ze die jurken zelf betalen?

Nou kun je natuurlijk gewoon een heel goed product maken en wachten tot men er vanzelf online over gaat publiceren. Kan. Maar het schiet niet op. Je kunt veel beter zelf zorgen dat er iets gebeurt. Om even verder te gaan op het jurkenvoorbeeld: denk je dat al die sterren die dure jurken zelf betalen? Nee, die krijgen ze cadeau (ik weet het, het is niet eerlijk) om te zorgen dat ze erin rond gaan lopen.

Of je gaat nog een stapje verder…

Je kunt natuurlijk nog een stapje verder gaan en helemaal zelf een event starten, puur om content te genereren. Klinkt dat overdreven? Bedenk dan dit: SBS6 organiseert geen jaarlijkse lichtjesparade omdat ze zo genieten van blije kindergezichtjes. En Apple houdt geen maanden van tevoren via ‘geruchten’ aangekondigde productpresentaties ter lering ende vermaak van de aanwezigen. Deze events zijn speciaal opgezet om content op te leveren en zo publiciteit en/of advertentieruimte te creëren. En wat zij kunnen, kun jij ook. Daarom is het een goed plan om eens te kijken wat jij kunt laten gebeuren rondom jouw merk of bedrijf.

Het hoeft niet meteen enorm te zijn

Bij CoCo pakken we dingen graag groots aan, dus organiseren we een feest, met een award en alles erop en eraan. Heb je een klein bedrijf of ben je ZZP’er dan kun je ook voor (veel) kleinere events gaan. Organiseer een borrel of een gratis mini-symposium voor je klanten. Gebruik het teamuitje om mooie content te genereren (maar laat de traditionele groepsfoto alsjeblieft zitten). Zelfs het tekenen van een contract of het starten met een nieuwe klus kunnen prachtige content opleveren als je eraan denkt je camera in de aanslag te houden, een hashtag te lanceren en mensen op te roepen erover te twitteren of te bloggen.

Ideeën voor event-content

Heb je nu al duizend content-ideeën in je hoofd voor je volgende event? Goed zo! Zo niet, dan help ik je even op gang met een paar suggesties:

Content vooraf:

Voorafgaand aan een event gaat het er natuurlijk om dat er zo veel mogelijk mensen naar je event komen. Beperk je echter niet tot een persbericht en de standaard aankondigingsblogjes. Probeer juist inhoudelijk te schrijven en discussie uit te lokken. Denk er ook nu al aan dat je doelpubliek veel groter is dan de aanwezigen alleen.

  • Schrijf inhoudelijk over het onderwerp van het event (zoals ik nu doe) en zorg dat de content die je maakt een langere houdbaarheid heeft dan het event zelf.
  • Nodig mensen uit om ‘voorpret-content’ te maken. Je weet wel, hashtag #zinin. Lever ook voldoende materiaal, tekst en graphics, voor bloggers om snel een mooie post over je event te maken.
  • Denk eraan dat je een event aan het organiseren bent om content te genereren en niet voor de omzet. Het is prima dat je entree heft om een beetje uit de kosten te komen, maar wees gul met de gratis kaartjes, vooral voor online influencers en bloggers. Bloggers zijn namelijk gek op gratis kaartjes voor dingen (wacht, ik geef je mijn mailadres).
  • Nog verder van tevoren kun je je volgers en klanten ook uitnodigen om mee te denken over het event. Dat kan inhoudelijk natuurlijk, maar ook geinig. Probeer daarbij aan te sluiten bij onderwerpen die zo veel mogelijk mensen aanspreken en waar iedereen een mening over heeft. Laat ze bijvoorbeeld online stemmen over de catering of laat ze nadenken over of ze wat meer willen betalen voor een klimaatneutrale locatie.

Content tijdens het event:

  • Bedenk een hashtag en laat deze duidelijk zien. Gebruik hem zelf ook en mention de aanwezigen op de social media waar zo actief zijn.
  • Als je mensen leuk op de foto krijgt zullen ze die foto graag delen, vooral als ze daarop heel interessant in gesprek zijn met een bekend persoon.
  • Daag mensen uit om al tijdens het event hun mening te geven. Dat kan door social media posts live op een scherm te tonen, bijvoorbeeld met Twitterfall of Tweetbeam.
  • Jij en al je medewerkers posten natuurlijk ook. Zorg daarbij voor een gezonde mix van praktische informatie, inhoudelijke relevantie en grappen en grollen. Zoek de balans waarbij mensen die niet aanwezig zijn (geweest) enerzijds het gevoel hebben dat ze iets bijzonders missen en zich aan de andere kant ook weer niet te erg buitengesloten voelen.
  • Heb je een liveblog in je? Ga ervoor! Maar hiervoor geldt wel: doe het goed of begin er niet aan.
  • Zorg voor een goede link tussen je site en je social media en vice versa. Uiteindelijk wil je mensen toch (ook) naar je website hebben!
  • Heb je gecheckt en gedubbelcheckt of er op je eventlocatie goede WiFi is? Ja? Check het nog maar een keer, dan.

Content achteraf:

  • Hier begint de pret pas echt! De volgende contenttypen heb je vast al eens gezien of gemaakt. Kun je er nog meer bedenken?
  • Nabeschouwingen: dit zijn de bekende ‘o, wat was het leuk’-blogs. Hier kun je er niet genoeg van hebben. Iedereen heeft iets anders opgepikt dus iedere invalshoek is uniek. Vraag de aanwezigen actief via social media en email naar hun ervaringen en verzamel en share ze!
  • ‘Lessons learned’: je kunt nog weken (misschien wel maanden) voortborduren op het thema ‘op ons event sprak ik die en die en die zei iets wat me aan het denken zette’. Het werkt ook echt zo: je bent op een event even uit je dagelijkse sleur en je spreekt nieuwe mensen met nieuwe invalshoeken. Vergeet dus vooral je notitieboekje niet. Iedere keer als je de link legt tussen inhoudelijke content en het event leg je die natuurlijk ook door een hyperlink, zodat het event een integraal deel wordt van je online presentatie. Zo bouw je aan een reputatie van ‘een bedrijf waar wat gebeurt’
  • Visuele content: hoe meer foto’s, hoe meer vreugd. Mensen kijken nou eenmaal graag naar foto’s van mensen en ze vinden het prachtig om zichzelf en bekenden terug te zien. Video van presentaties doet het online ook goed. Vraag voor het publiceren daarvan wel de toestemming van de spreker.

Nog meer ideeën?

Natuurlijk weet jij nog veel meer (en betere) manieren om content uit een event te halen. Deel je ze in de comments met de rest van de wereld? Thanks!

0 Shares:
Dit artikel is 9.439 keer gelezen