Vrolijke monsters, technische legoblokken, online moocs, speelse bootcamps of gewoon Duckstad: als je wilt leren programmeren, heb je keuze genoeg. “Allemaal leren programmeren” is een veelgehoord mantra. Het liefst begin je daar al mee op de basisschool. In de Verenigde Staten hebben onder anderen Mark Zuckerberg en Bill Gates code.org opgezet om kinderen en jongeren met Angry Birds te leren programmeren. In Nederland worden in het kader van de Europese codeweek activiteiten georganiseerd om ook hier nut en belang van programmeren te promoten.

Maak je dromen waar

Onder het motto ‘Maak je dromen waar’ zetten verschillen organisaties tijdens de codeweek in de herfstvakantie van 11 tot 17 oktober tientallen activiteiten op door het hele land. Zo kun je een Ruby on Rails cursus voor meiden en vrouwen volgen, een ‘disco met ledjes’ maken in een C++ workshop met Arduino of in een van de coderdojo’s leren programmeren met bijvoorbeeld Scratch of Makey Makey. Afsluiting van de Nederlandse codeweek vormt de Young Creators Hackathon op het mediapark in Hilversum. Tijdens deze wedstrijd gaan zo’n honderd jonge programmeurs met elkaar in teams van drie tot zes personen aan de slag. Doel is om een app te maken waarmee je je vrienden kunt leren programmeren.

codeweek-badge-large-800

“Kunnen programmeren is als geheim agent zijn”

Wat uit Brussel komt is vaak dor, droog of onbegrijpelijk. Maar Neelie Kroes, de eurocommissaris voor ICT en Telecom en intitiatiefnemer van deze Europese codeweek, valt niet in die valkuil. In een persoonlijke videoboodschap weet ze prima aan jongeren uit te leggen waarom leren programmeren belangrijk, maar vooral ook leuk en spannend is. “Het programmeren zelf is leuk en spannend, maar dat is nog niets vergeleken met wat je er uiteindelijk allemaal mee kunt doen. Leren programmeren is zoals geheim agent worden. Je zult dingen kunnen begrijpen waarvan vele anderen niet eens weten dat ze bestaan.”

Programmeertalen straks niet meer nodig

Maar moeten we eigenlijk allemaal wel echt leren programmeren? En welke taal? Als de huidige tienjarigen over een jaar of twintig aan het werk zijn, is het nog maar de vraag welke programmeertaal dan de huidige smaak van de dag is. In de computerwereld – waar de razendsnelle ontwikkelingen soms in maanden tot een jaar gaan – is tien, laat staan twintig jaar later een eeuwigheid. DARPA – het wetenschappelijke instituut van het Amerikaanse leger – werkt nu al hard aan MUSE (Mining and Understanding Software Enclaves). In dit MUSE-programma wordt gewerkt aan computers die begrijpen wat mensen willen. Je vertelt ze in gewone mensentaal wat de computer moet gaan doen en aan de hand van die instructies programmeren de computers gewoon zelf. Niks geen programmeertaal meer nodig! Je vertelt de computer wat jij wilt en het programmeert zelf de app, de website of het programma voor je wearable.

“Programmeren is de kunst om je verbeelding om te zetten naar iets glashelders. Het is een extra vorm van expressie die taal en denken stimuleert.”

Verbeelding omzetten naar iets glashelders

Waarom zouden we dan eigenlijk nog moeten leren programmeren? De relevantie van programmeren zit niet alleen in het gemaakte eindresultaat: de app, website, wearable of toepassing. Net zo belangrijk is het leren logisch nadenken, het heel gedetailleerd bedenken wat je precies wilt en hoe dat geprogrammeerd zou kunnen worden. Steve Jobs zei het al in duidelijke bewoordingen:”Everybody in this country should learn to program a computer… because it teaches you how to think.” Joek van Montfort verwoordt dat eigenlijk nog mooier dan Jobs en Smit: “Programmeren, de kunst om je verbeelding om te zetten naar iets glashelders, is uitermate zinvol om op de basisschool te introduceren. Het is een extra vorm van expressie die taal en denken stimuleert. Het moedigt niet alleen uitproberen aan, maar ook de wil om probeersels net zo lang te verbeteren tot de missie is volbracht.”

scratch

Leuk, nuttig en haalbaar

Van Montfort, een enthousiaste Scratch ambassadeur, heeft als missie dit grafische programmeerprogramma onder de aandacht te brengen van het Nederlandse onderwijs. “Ik wil kinderen de schoonheid en het nut van programmeren laten zien. Leraren wil ik graag vertellen dat spelen met code leuk, nuttig en vooral haalbaar is. Het mooie aan programmeersessies op school is dat je als leraar niet alles moet willen voordoen en uitleggen. Je moet de juiste vragen stellen om de kinderen te verleiden zelf dingen te proberen en met oplossingen te komen.“

Maak je toekomst met code

Hopelijk maken honderden jongens en meiden via de codeweek kennis met programmeren en ik vertrouw erop dat ze dan vooral ook enthousiast worden en overtuigd zijn dat programmeren voor iedereen is. De instroom van ICT-studenten is ook in Nederland nog lang niet groot genoeg om ook in de toekomst aan de vraag naar goed opgeleide ICT-professionals te blijven voldoen. In 2020 bestaat in Europa waarschijnlijk een tekort van 900.000 ICT-professionals. De codeweek is een mooie kans om meer jongens en meiden te interesseren voor programmeren. Maar naast dat het bar nodig is, is het vooral ook belangrijk om ze te laten zien hoe leuk en uitdagend het is!


15.105 keer gelezen Geschreven door