Vrolijke monsters, technische legoblokken, online moocs, speelse bootcamps of gewoon Duckstad: als je wilt leren programmeren, heb je keuze genoeg. “Allemaal leren programmeren” is een veelgehoord mantra. Het liefst begin je daar al mee op de basisschool. In de Verenigde Staten hebben onder anderen Mark Zuckerberg en Bill Gates code.org opgezet om kinderen en jongeren met Angry Birds te leren programmeren. In Nederland worden in het kader van de Europese codeweek activiteiten georganiseerd om ook hier nut en belang van programmeren te promoten.

Maak je dromen waar

Onder het motto ‘Maak je dromen waar’ zetten verschillen organisaties tijdens de codeweek in de herfstvakantie van 11 tot 17 oktober tientallen activiteiten op door het hele land. Zo kun je een Ruby on Rails cursus voor meiden en vrouwen volgen, een ‘disco met ledjes’ maken in een C++ workshop met Arduino of in een van de coderdojo’s leren programmeren met bijvoorbeeld Scratch of Makey Makey. Afsluiting van de Nederlandse codeweek vormt de Young Creators Hackathon op het mediapark in Hilversum. Tijdens deze wedstrijd gaan zo’n honderd jonge programmeurs met elkaar in teams van drie tot zes personen aan de slag. Doel is om een app te maken waarmee je je vrienden kunt leren programmeren.

codeweek-badge-large-800

“Kunnen programmeren is als geheim agent zijn”

Wat uit Brussel komt is vaak dor, droog of onbegrijpelijk. Maar Neelie Kroes, de eurocommissaris voor ICT en Telecom en intitiatiefnemer van deze Europese codeweek, valt niet in die valkuil. In een persoonlijke videoboodschap weet ze prima aan jongeren uit te leggen waarom leren programmeren belangrijk, maar vooral ook leuk en spannend is. “Het programmeren zelf is leuk en spannend, maar dat is nog niets vergeleken met wat je er uiteindelijk allemaal mee kunt doen. Leren programmeren is zoals geheim agent worden. Je zult dingen kunnen begrijpen waarvan vele anderen niet eens weten dat ze bestaan.”

Programmeertalen straks niet meer nodig

Maar moeten we eigenlijk allemaal wel echt leren programmeren? En welke taal? Als de huidige tienjarigen over een jaar of twintig aan het werk zijn, is het nog maar de vraag welke programmeertaal dan de huidige smaak van de dag is. In de computerwereld – waar de razendsnelle ontwikkelingen soms in maanden tot een jaar gaan – is tien, laat staan twintig jaar later een eeuwigheid. DARPA – het wetenschappelijke instituut van het Amerikaanse leger – werkt nu al hard aan MUSE (Mining and Understanding Software Enclaves). In dit MUSE-programma wordt gewerkt aan computers die begrijpen wat mensen willen. Je vertelt ze in gewone mensentaal wat de computer moet gaan doen en aan de hand van die instructies programmeren de computers gewoon zelf. Niks geen programmeertaal meer nodig! Je vertelt de computer wat jij wilt en het programmeert zelf de app, de website of het programma voor je wearable.

“Programmeren is de kunst om je verbeelding om te zetten naar iets glashelders. Het is een extra vorm van expressie die taal en denken stimuleert.”

Verbeelding omzetten naar iets glashelders

Waarom zouden we dan eigenlijk nog moeten leren programmeren? De relevantie van programmeren zit niet alleen in het gemaakte eindresultaat: de app, website, wearable of toepassing. Net zo belangrijk is het leren logisch nadenken, het heel gedetailleerd bedenken wat je precies wilt en hoe dat geprogrammeerd zou kunnen worden. Steve Jobs zei het al in duidelijke bewoordingen:”Everybody in this country should learn to program a computer… because it teaches you how to think.” Joek van Montfort verwoordt dat eigenlijk nog mooier dan Jobs en Smit: “Programmeren, de kunst om je verbeelding om te zetten naar iets glashelders, is uitermate zinvol om op de basisschool te introduceren. Het is een extra vorm van expressie die taal en denken stimuleert. Het moedigt niet alleen uitproberen aan, maar ook de wil om probeersels net zo lang te verbeteren tot de missie is volbracht.”

scratch

Leuk, nuttig en haalbaar

Van Montfort, een enthousiaste Scratch ambassadeur, heeft als missie dit grafische programmeerprogramma onder de aandacht te brengen van het Nederlandse onderwijs. “Ik wil kinderen de schoonheid en het nut van programmeren laten zien. Leraren wil ik graag vertellen dat spelen met code leuk, nuttig en vooral haalbaar is. Het mooie aan programmeersessies op school is dat je als leraar niet alles moet willen voordoen en uitleggen. Je moet de juiste vragen stellen om de kinderen te verleiden zelf dingen te proberen en met oplossingen te komen.“

Maak je toekomst met code

Hopelijk maken honderden jongens en meiden via de codeweek kennis met programmeren en ik vertrouw erop dat ze dan vooral ook enthousiast worden en overtuigd zijn dat programmeren voor iedereen is. De instroom van ICT-studenten is ook in Nederland nog lang niet groot genoeg om ook in de toekomst aan de vraag naar goed opgeleide ICT-professionals te blijven voldoen. In 2020 bestaat in Europa waarschijnlijk een tekort van 900.000 ICT-professionals. De codeweek is een mooie kans om meer jongens en meiden te interesseren voor programmeren. Maar naast dat het bar nodig is, is het vooral ook belangrijk om ze te laten zien hoe leuk en uitdagend het is!

0 Shares:
12 comments
  1. Wat een ongelooflijke onzin. Programmeurs zijn de fabrieksarbeiders van nu. Iedereen wil ze hebben maar niemand wil het werk zelf doen. “Waarom iedereen vanaf nu moet leren programmeren” Leuke kop maar onder iedereen vallen ook de babyboomers, beleidsmakers en mevrouw Kroes zelf. Laat hen eens een weekje 50 uur programmeren zonder menscontact, dan horen we wel of ze nog steeds zo enthousiast zijn.

  2. De programmeurs waar ik mee heb samengewerkt waren alles behalve fabriekswerkers en hadden gewoon menscontact. Ik bespeur in je reactie echt ook een flinke dosis onzin. :)

    1. Niet als programmeur qua day job. Wel als klooier met javascript, php en zelfs een beetje Java. Maar ik zou niet weten waarom ik alleen iets zou kunnen vinden als ik zelf programmeur ben :)

  3. Het punt is dat er vaak wordt geroepen dat iedereen moet leren programmeren door mensen die er zelf geen verstand van hebben of dagelijks mee bezig zijn. Het wordt ook veel gebruikt om de interesse onder jongeren aan te wakkeren voor ICT door te doen alsof het iets hips is. Dat is misschien het geval voor jonge startups die websites maken en van de opbrengtst geen gezin hoeven te onderhouden maar het werk als programmeur binnen het bedrijfsleven heeft volgens mij veel meer weg van dat van een boekhouder. Weinig glitter en glamour, veelal specialistisch werk dat overigens vaak prima verdient. Maar een goede binnenkomer in de kroeg is het niet.

  4. Programmeertalen zijn gewoon dat: talen. En in een digitale wereld is het handig om de taal van de wereld waarin je leeft te spreken. Ik geloof niet dat ik het in mijn artikel ook maar ergens heb over geld verdienen of hip zijn. Ik kaart juist specifiek aan dat het nog maar de vraag is of de taal die we nu “spreken” over x-aantal jaren nog wel zo gangbaar zal zijn als er bv computers/robots zijn die gewoon in “mensentaal” aangesproken en bestuurd kunnen worden. Ik geloof wle in Rushkoff’s adagium “program or be programmed” . Dus allerminst onzin wat mij betreft, Vanwaar je venijnige doch weinig onderbouwde reactie?

  5. Laat ik het dan zo stellen Danielle: Programmeren is leuk. Zoals iets hobbymatig zelf maken wel vaker leuk is. Zelf je eigen straatje kunnen betegelen is absoluut handig om te kunnen en het geeft veel voldoening. De Europese agenda van Mw Kroes echter heeft niet als doel om veel mensen aan een leuke hobby te helpen maar om het continent competitiever te maken. In mijn reactie wilde ik waarschuwen voor het gehypete beeld dat er wordt geschetst rond programmeurs.

  6. Die reactie vind ik al iets begrijpelijker. Al gaat het er bij mij lastig in waarom iets hobbymatig wel leuk is, maar ophoudt leuk en aantrekkelijk te zijn wanneer het als baan wordt gedaan. Laten zien waarom iets (in dit geval programmeren) nuttig en ook leuk is, is toch niet iets tot een hype maken? Het voelt alsof jij jezelf als programmeur als een fabrieksarbeider beschouwt (da’s even een aanname die ik voor het luie gemak doe) en dat het overdreven is als men probeert te laten zien aan jongeren (en soms bv aan meidne in het bijzonder) dat programmeren niet iets nerdy-achtigs/technisch is, maar gewoon heel handig, nuttig en leuk. Iets waarvan je een baan kunt maken later. of niet dus.

  7. Ik ben pas begonnen met programmeren en inderdaad heeft het ook mijn manier van denken veranderd. Al moet wel duidelijk zijn dat het misschien wel handig is om het te leren op de basischool, dat niet iedereen programeur moet willen zijn. al denk ik echt dat het goed is om gewoon je denkvermogen en logicabesef te verbeteren

  8. Peter heeft echt een punt ben ik bang. Is technologie leuk? jazeker! Heeft Mw. Kroes alle beste intenties hiermee? Ongetwijfeld. Maar mijn ervaring is dat NL kwa kennis & technologie weinig wil betalen, dat zou eerst moeten veranderen. Er is al 20 jaar een rijk aanbod aan ICT-vacatures EN werkloze (of geemigreerde) NL ICT’ers. Daarbovenop aantrekkelijke ICT import (polen/hongarije/italie/spanje) en ICT export (servicecenters in buitenland). Als NL ICT’er bespaar je jezelf al gauw veel hoofdpijn door te switchen naar een spreadsheet- or manager-achtig-baantje. Scheelt enorm kwa stress. Je tech-kennis kan je beter hobby-matig houden, de techwerkvloer kan enorm isolerend en demotiverend zijn zodra de belangen stijgen. The juice is not worth the squeeze (yet!)

Comments are closed.

Dit artikel is 19.893 keer gelezen