Pagina’s lange epistels waar je hoofd van gaat duizelen. Dit is hoe we de algemene voorwaarden, of de Terms of Service, van apps en websites die we gebruiken vaak ervaren. Toch is het belangrijk om te weten welke toestemming je geeft. De website Terms of Service: Didn’t Read helpt door eenvoudige labels te introduceren waarmee je snel kunt checken wat eventuele valkuilen zijn van een nieuwe service.

 

Stoplicht

ToS:DR zoals de naam wordt afgekort, heeft een systeem ontwikkeld waarmee je in een oogopslag kunt zien hoe het er voor staat met de voorwaarden van een service die je wilt gaan gebruiken:

 

ToSDR ratings
Gebruikmakend van een kleurcode: rood, oranje, groen, een letter (A, B, C etc) en een lijstje met de belangrijkste punten zie je welke onderdelen van de Terms je aandacht verdienen. Zo is Google ingedeeld in klasse C, oranje. Het bedrijf kan je immers volgen en wil je persoonlijke informatie gebruiken. Kampioen groen is DuckDuckGo. Niet heel verwonderlijk, aangezien de zoekmachine juist is opgezet vanuit privacy-oogpunt. De fotoservice Twitpic daarentegen is berucht wat betreft zijn voorwaarden, vandaar de bedroevende klasse E.

 

Add-on

ToS:DR is een initiatief op basis van crowdsourcing. De fondsen die er zijn, komen via donaties en sponsoring van groeperingen die privacy en online zelfbeschikking een warm hart toedragen. De naam is afgeleid van TL:DR, een afkorting uit online communities dat staat voor too long, didn’t read, een kritische noot onder te lange online artikelen en posts. Het idee voor ToS:DR ontstond tijdens een bijeenkomst voor hackers in 2011. Een paar maanden later startte het project met het analyseren van allerlei Terms of Services. Het doornemen van de Terms is een hels karwei, daarom zijn nog lang niet alle online diensten doorgelicht. Wel is er inmiddels een add-on die je tijdens het browsen direct feedback geeft over de sites die je bezoekt, handig!
De organisatie benadrukt dat de reviews en labeling tot stand komen op basis van debat en discussie in de eigen community en daarom geen juridische waarde heeft. Het is een oprecht advies, dat je als potentiële gebruiker van een dienst naar eigen inzicht mag overnemen. Zorgen over vervolging door Google of Twitpic vanwege smaad heeft de organisatie niet. Een proces waarin gedetailleerd wordt gekeken naar de slechte kanten van hun Terms of Service heeft immers alleen maar publicitaire nadelen voor deze partijen.

 

Vertrouwen

Privacy en vertrouwen zijn steeds belangrijker elementen van online dienstverlening. Obscure voorwaarden, het verbergen van bijzonderheden en adders onder het gras worden niet meer geaccepteerd door gebruikers. We bepalen zelf wat we acceptabel vinden en verwachten inzicht. Lukt dit niet zelf, dan schakelen we een groep slimmeriken als ToS:DR in. Sommige bedrijven hebben dit uitstekend door. Coolblue is een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat uit zichzelf al heldere, leesbare en begrijpelijke Algemene Voorwaarden biedt. Dat er velen mogen volgen!

 

On a completely different note: TL:DR is ook een heel leuk feestje van de mensen achter 42bis, Content Collective.

0 Shares:
Dit artikel is 12.829 keer gelezen