Sinds maart 2014 is het mogelijk om in een tweet tot vier foto’s tegelijk in te sluiten. Een soort minifotoalbum. Leuke feature, maar wat kunnen bedrijven hiermee? En hoe werkt multi-photo tweeten?

Het gebruik van afbeeldingen is steeds populairder op Twitter. Tweets die een afbeelding bevatten, vallen op in tijdlijnen. Slim dus om toe te voegen. Maar lang niet altijd heeft een afbeelding meerwaarde. Laat staan vier afbeeldingen. Maar met een beetje creativiteit kun je ook zakelijk leuke dingen bedenken om visueel toe te voegen op Twitter. Heel simpel: laat het product dat je aanprijst vanuit vier verschillende hoeken zien, of in vier verschillende kleuren, of in vier verschillende situaties… Maar het kan creatiever!

Aandacht voor design

Kies je ervoor om vier foto’s toe te voegen aan je tweet, besef dan dat niet de gehele foto direct zichtbaar is. Dat zijn ze pas nadat mensen erop klikken. Zorg er dus voor dat ze precies goed zijn opgemaakt en uitgesneden, zodat mensen direct het meest belangrijke zien. Na de klik is de rest van de afbeelding pas zichtbaar. Het zichtbare deel moet dus precies de juiste info hebben die mensen uitnodigt om de rest te bekijken. Dit blijft overigens stoeien: een tweet die er fantastisch uitziet op een tijdlijn, kan in een Twitter-feed heel anders voor de dag komen en ook wanneer je ze embedt (zie ook de voorbeelden hieronder). De aanname is dat de meeste mensen de tweet uiteindelijk toch via de tijdlijn zullen zien.

Quiz, sprekers en evenementen visualiseren op Twitter

Een voorbeeld dat Twitter zelf aandraagt is Purina (van de huisdierenvoeding). Purina zet de multi-photo-functionaliteit in om sprekers van een evenement op een leuke manier aan te kondigen. Het bedrijf laat de huisdieren van de sprekers zien om het evenement te promoten.

DSM Dyneema doet iets soortgelijks in een B2B-omgeving. Door op de verschillende afbeeldingen te klikken, krijg je meer informatie over de beurs waarop de organisatie staat.

Outshine (een Amerikaanse ijsjesfabrikant) zet de functionaliteit in om een quiz te faciliteren. Door een vraag te stellen en vier mogelijke antwoorden te bieden. Door op de afbeeldingen te klikken, ontdek je wat het juiste antwoord is.

Statistieken

In Twitter analytics vind je geen extra details terug in vergelijking tot een reguliere tweet. Wel lijken de multi-photo tweets (gemiddeld genomen) meer ’embedded media clicks’ te krijgen.

Zelf aan de slag

Geïnspireerd? Maak zelf snel je eigen tweet. Let daarbij op het volgende:

  1. Iedere image moet 2500 x 2500 pixels zijn.
  2. De onder- en bovenrand die je niet in de ‘preview’ ziet, zijn 540 pixels hoog.
  3. De onder- en bovenrand moeten de donkere balk bevatten, anders herkent Twitter ze niet en lijnen je afbeeldingen niet goed uit.
  4. Stel je tweet op en voeg de afbeeldingen toe in de juiste volgorde.
  5. Post!

Heb jij ook een multi-photo tweet gemaakt waar je trots op bent? Of eentje gezien die je inspireert? Laat de link achter in de comments.

0 Shares:
Dit artikel is 14.971 keer gelezen