Misschien voor jou ook wel een herkenbare situatie. Een situatie die ik inmiddels al té vaak heb meegemaakt. Ik word gevraagd om zakelijk advies te geven. Ik hoef over het antwoord vaak niet eens na te denken. Uit mijn mond klinkt een helder en gedegen advies. Totdat het mijzelf betreft…. 

Een tekst over mijzelf schrijven, mijzelf presenteren in een groep: ik heb er vreselijk veel moeite mee. Ik ben al jaren werkzaam als marketeer, I should know better! Om eerlijk te zijn, ik weet het ook dondersgoed. Ik versta mijn vak, heb ambities en toekomstdromen, maar durf niet op de voorgrond te treden.

Inmiddels weet ik dat ik absoluut niet de enige vrouw ben die hier moeite mee heeft. Veel vrouwen die ik ontmoet, kampen met hetzelfde probleem. Ze vervullen supercoole functies binnen grote corporaties, hebben nog veel meer in hun mars, maar schreeuwen het niet van de daken. In de Nederlandse cultuur zit ingebakken dat je niet opschept over wat je kunt. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dit houdt veel vrouwen tegen om op de voorgrond te treden en zichzelf te laten zien. Dat geldt helaas ook voor mij.

Tijd voor verandering!

Nancy Poleon startte in maart 2014 met Branded-U. Een programma bestaande uit vier seminars verdeeld over het jaar. Met als doel om vrouwen te inspireren en te laten zien hoe ze zichzelf als merk beter neer kunnen zetten. Zowel in maart als in juni, heb ik het seminar van Branded-U gevolgd. Na beide seminars ging ik naar huis vol inspiratie, inclusief handvatten en tools om direct aan de slag te gaan. Toch heb ik de stoute schoenen niet aangetrokken om hier ook daadwerkelijk mee te starten. Ik blijf nog steeds in mijn comfortzone hangen, terwijl ik echt wel weet dat daarbuiten veel meer te beleven valt!

Afgelopen dinsdag 16 september heb ik het derde seminar van Branded-U gevolgd: Lukt het om uit mijn comfortzone te treden? Start ik door het seminar manage jouw leiderschapsvaardigheden eindelijk met shameless self-promotion?

Speak up!

Voordat het programma van start ging, kregen alle deelneemsters kort de kans om te vertellen wat ze hopen dat dit seminar ze gaat brengen. Een greep uit de reacties:

  • ‘mezelf kwetsbaar op durven stellen’
  • ‘beter leiding kunnen geven’
  • ‘op mijn instinct leren te vertrouwen’
  • ‘een stok achter de deur om nu echt mijn doelen te bereiken’

Sacha Engels

Het programma start met een gesprek tussen Zarayda Groenhart en Sacha Engels. Het ondernemerschap zit Engels in het bloed. Ze startte ooit het agentschap voor freelance communicatie- en marketingspecialisten genaamd ‘Engels & Partners’. Nadat het bedrijf was uitgegroeid tot autoriteit, sloeg ze haar vleugels uit en verkocht het bedrijf. Het noodlot sloeg echter toe. Engels kreeg een ongeluk. Door de artsen werd haar gemeld dat ze nooit meer zou kunnen lopen. Engels: ‘Kijk nu eens naar me, ik loop gewoon weer’.

Door alles wat Engels meegemaakt heeft, vecht ze actief om de wereld te veranderen. En vrouwelijke entrepreneurs eerlijke kansen te bieden. Engels: ‘Ik geloof absoluut niet in bedrijven die alleen met vrouwen werken. Juist de diversiteit in management is belangrijk. Ook qua leeftijd. Het management van grote bedrijven bestaat vaak uit 50 en 60 plussers. Ik geloof niet dat in zo’n monocultuur de beste beslissingen worden genomen’.

Zelfreflectie

‘Spreek je uit, vertel wat je goed kunt (in plaats van op te noemen waar je niet goed in bent). Maak je expertises zichtbaar. Laat op de juiste momenten je gezicht zien en maak de juiste grappen. Wees niet bang, geloof in je eigen concept en ga ervoor’, zegt Engels. Misschien wel het allerbelangrijkste: ‘Maak heel veel fouten! Durf daarnaast ook eerlijk naar jezelf te kijken. Zoek iemand die je vertrouwt, maar die niet te dicht bij je staat en je de waarheid durft te vertellen (een criticaster). Vraag eerlijke feedback! Door dit te doen ben je altijd goed voorbereid.’

De belangrijkste boodschap van Engels: ‘start de reis om jezelf te definiëren en zoek jouw manier hoe je anderen hiermee van dienst kunt zijn’.

Lize Hong

Als klein kind durfde Lize Hong geen Nederlands te spreken in de klas. Ze was bang dat haar Nederlandse uitspraak of de woorden die ze gebruikte niet correct waren. Stel je voor dat ze een foutje maakte! Op dat moment kwam haar vechtersmentaliteit (om overal de beste in te zijn) naar boven. Die heeft ze niet van een vreemde. Haar ouders zetten meer dan 30 jaar geleden voet aan wal in Nederland. Met als enige bezitting een dekentje. Voordat ze vertrokken, hadden ze geen enkel idee of ze de overkant van de oceaan wel zouden bereiken. Ze waren bereid om alles achter zich te laten voor het onbekende.

Mindset = alles

Opnieuw starten in een vreemd land is zeer moeilijk. De ouders van Hong wilden zichzelf absoluut niet als slachtoffer zien. Ze vochten hard voor een nieuwe kans. Ze omarmden hun angsten en gingen ervoor. In Groningen werd hun dochter geboren. Ze groeide op met dezelfde vechtlust. Ze leerde al op jonge leeftijd om haar angsten om te zetten in positiviteit. Dit heeft haar gemaakt tot de persoon die ze nu is. Hong heeft momenteel twee banen bij Google, in haar leven al ontzettend veel van de wereld gezien en ze zit vol ambitie.

De lessen die Hong geleerd heeft over ambitie:

  1. Onderneem actie – zoek naar een mentor en vraag om hulp
  2. Weet waar je kracht ligt – zorg ervoor dat ook anderen weten waar je goed in bent
  3. Sta jezelf toe om je oncomfortabel te voelen – omarm ongemakkelijke situaties en sta jezelf toe om nieuwe dingen te leren

Hong is nu 5 jaar in Amsterdam en voelt zich hier zeer comfortabel. Een situatie waar ze allerminst blij mee is. Hong: ‘Het is tijd voor een nieuwe uitdaging, ik moet mezelf weer oncomfortabel voelen!’.

De belangrijkste boodschap van Hong: ‘ Heb ambitie! Neem zelf de controle over de volgende stap in je carrière’.

Foto: Titia Hahne
Lize Hong tijdens haar presentatie. Foto: Titia Hahne

Zarayda Groenhart

Midden in de nacht werd Zarayda Groenhart wakker. Groenhart: ‘Een dierbaar persoon in mijn nabije omgeving was opeens heel ziek. Door dit nieuws raakte ik compleet van slag. Wat als bij iedereen van te voren is vastgesteld hoeveel hartslagen je hart in jouw leven kan slaan? Wat als hetzelfde geldt voor het aantal woorden dat je in een leven mag spreken?’.

Het daagde Groenhart uit om over haar leven na te denken: ‘Wat betekent branding voor mij persoonlijk nu echt?  Ik voelde me absoluut niet meer gelukkig in mijn baan als presentatrice. Ik kon geen aandacht besteden aan onderwerpen die ik belangrijk vind. Aan onderwerpen die er echt toe doen. Ik verliet mijn baan als presentatrice. Ik had drie maanden lang paniekaanvallen’.

Groenhart: ‘Samen met Nancy Poleon werkte ik vervolgens aan wat ik nu precies wilde zeggen. Vanaf dat punt bouwde ik aan wat er echt toe doet. Ik begon met het schrijven van een boek over seksueel geweld: Het waarom meisje. Dit boek schrijven was één van de moeilijkste dingen die ik ooit gedaan heb. Nu het af is ben ik zo ontzettend trots op mezelf! Tevens is één van mijn talkshows ook aan het onderwerp seksueel geweld gewijd’.

De belangrijkste boodschap van Groenhart: ‘ontdek wat voor jou persoonlijk echt belangrijk is en ga ervoor!’.

Harriet Brand

Het verhaal van Harriet Brand begint heftig. Aan het begin van haar carrière was Brand assistent bij EMI. Haar baas waar ze jaren geleden voor werkte, was aan de drugs. Op een dag liep dit uit de hand en sloeg hij haar in elkaar. Brand belde één van de weinige contacten die ze op dat moment had. Via het netwerk van dit contact had ze toegang tot een zeer groot netwerk in de branche. Vanaf dat moment was haar baas zo goed als dood in dit netwerk. De meeste mensen had ze nog nooit gezien of gesproken. Zie hielpen haar allemaal. Dit was voor Brand de eerste keer dat ze zag hoe krachtig een netwerk kan zijn.

Brand heeft inmiddels een indrukwekkende carrière achter de rug. Ze heeft o.a. dertien jaar voor MTV Europe gewerkt, waar ze verantwoordelijk was voor 72 kanalen wereldwijd. Daarna werd ze hoofd business development bij Universal Music Group. Ze maakt nog steeds mee dat mensen denken dat netwerken er als volgt uit ziet: ‘Je loopt eigenlijk al op je tenen een zaal binnen, want je kent niemand. Iedereen staat met elkaar te praten en kaartjes uit te delen. Dit is verre van hoe netwerken werkt!’

Koester je netwerk!

‘Zie mensen in je netwerk daadwerkelijk als mensen. Behandel ze niet naar de functie die ze op hun naamkaartje hebben staan. Als jouw waarden en de waarden van de ander matchen, heb je goud! Blijf daarnaast altijd investeren in je netwerk. Je netwerk is een parel. Een netwerk kan veel verder reiken dan je van te voren zou kunnen bedenken’.

‘Aardig zijn betekent niet dat je zwak bent. Integendeel zelfs! Complimenteer je collega’s voor wat ze bereikt hebben. Bedank ze als ze iets voor je gedaan hebben en vier successen altijd samen! Ook aardig zijn voor de vrouw van je baas kost niets extra’s. Ze zal dit echter wel onthouden en dit  op een later tijdstip met haar man delen’.

De belangrijkste boodschap van Brand: ‘Achter elke succesvolle man staat een vrouw. De waarheid is: achter elke succesvolle vrouw staat een netwerk’.

Amanda Rijff

Amanda Rijff is make-up artist en beauty expert, gespecialiseerd in het creëren van een flawless face. Oftewel een vlekkeloos gezicht. Rijff had voor haar presentatie een model meegenomen. Ze liet ons zien dat het creëren van een vlekkeloos gezicht voor iedereen haalbaar is en niet veel tijd hoeft te kosten.

De belangrijkste boodschap van Rijff: ‘Creëer je eigen kansen. Door tijd en aandacht aan je huid te besteden, straal je zelfverzekerdheid uit’.

Mabel Nummerdor / MissMMarketing

Nummerdor liet de zaal tijdens haar sessie netwerkdansen. De muziek werd gestart en iedereen danste door de zaal om vervolgens te gaan zitten nadat de muziek stopte. Het kennismaken met je nieuw verworven buurvrouw kon beginnen! We kregen hierbij verschillende oefeningen om mee aan de slag te gaan:

  • Bedenk samen hoe je een ‘netwerk paniekaanval’ kunt overleven.
  • Welke vragen kun je stellen aan de persoon die je niet kent en op een netwerkbijeenkomst tegenkomt?
  • Daarnaast zijn er ook altijd situaties waaruit je jezelf wilt kunnen redden. Bedenk hier ook een aantal voorbeelden voor.
  • Zie hier de lijst die tijdens deze sessie gemaakt werd. Wellicht voor jou ook handig om te hebben!

Pay it forward!

Daarna kregen we twee kaarten uitgedeeld. Eentje waarop je een cadeau dat jij een ander wilt doen kon plaatsen. En eentje waarop je jouw wens waarbij je hulp kunt gebruiken kon plaatsen. Deze kaarten werden in een aansluitende kamer aan een waslijn gehangen. Zo kon iedereen kijken of er een cadeau of wens hing die je wilde ontvangen of waar je aan kon bijdragen.

Je wens of cadeau ophangen aan de waslijn. Foto: Titia Hahne
Je wens of cadeau ophangen aan de waslijn. Foto: Titia Hahne

Isrid van Geuns

‘Het niet plannen van de volgende stap in je carrière is de rode draad in mijn verhaal’, vertelt Isrid van Geuns. Het duurde bij mij uiteindelijk 40 jaar om mijn twee passies, mode en communicatie, met elkaar te laten verstrengelen.

‘Ik hield van praten, hield dagboeken bij. Toen ik afstudeerde, waren er twee opleidingen die mijn interesse hadden: journalistiek en mode. Fashion was ver weg van huis, hier koos ik voor. Ik kreeg na mijn studie een zoon (inmiddels 14 jaar), verloor tijdens de bevalling bijna mijn eigen leven en kwam daarna in een pijnlijke scheiding terecht. Ik dacht dat alles achter de rug was, bleef gewoon doorgaan. Opeens viel ik flauw in mijn appartement. Ik had een burn-out’.

Geuns: ‘Niets was meer hetzelfde. Ik werkte aan mijn herstel, ging door alle pijn. Een nieuwe fase in mijn leven brak aan. Ik werd gevraagd voor een functie in recruitment. Ik zag dit eerst niet zitten, maar ben er toch voor gegaan. Deze drie jaren waren een transitiefase voor mij. Ik had een dienstverlenende functie, kon mensen in beweging zetten en connecties verder ontwikkelen’.

‘Ik nam ontslag en begon voor mezelf, zonder een business plan. Ik onderzocht wat mijn sterke business vaardigheden waren. Ik ontdekte dat mensen enthousiasmeren en actief voorzien van informatie mijn sterke punten waren. Mijn werk bestaat uit waar ik totaal niet voor opgeleid ben. Mijn passie, een combinatie van mode en communicatie. Ik werk nu onder andere voor Prada en Hermes. Ik inspireer anderen om contact met mij op te nemen!

De belangrijkste boodschap van Geuns: ‘Zorg dat je je eigen verhaal kenbaar maakt, het zal je de volgende stap in je leven brengen’.

Nicky Westerhof

De jongste vrouw die op het podium stond was Nicky Westerhof. Haar verhaal was zeer aangrijpend. Ze vertelde zonder blikken of blozen in de eerste zinnen van haar verhaal dat ze haar borsten preventief heeft laten verwijderen en nieuwe heeft laten creëren met vet uit haar benen. Niet zonder reden uiteraard, haar familie is drager van een erfelijk gen van borstkanker. Zowel haar oma als moeder zijn aan de gevolgen van deze ziekte overleden. Toen in 2006 ontdekt werd dat ook zij het gen droeg, hoefde Westerhof er geen seconde over na te denken: ‘Mijn borsten gaan eraf.’ Niet iedereen was begripvol dat ze haar borsten wilde amputeren. Ook bleek het een zoektocht om een geschikt ziekenhuis te vinden. Niet alleen vanwege alle mogelijkheden, maar ook omdat sommige ziekenhuizen haar totaal niet  serieus namen. Na de operatie was Westerhof zeer opgelucht. Ze kon niet meer ziek worden door het gen. Westerhof heeft twee zussen, één is ook drager van het gen. De andere zus heeft het gen niet. Inmiddels is ook haar zus preventief geopereerd.

Over de ziekte in haar familie heeft ze een boek geschreven: Dansen op een zijden draad. Nadat ze door een radiostation werd gevraagd om over het preventief weghalen van haar borsten te praten, stroomden de reacties binnen. Inmiddels wordt ze regelmatig gevraagd door de media om over haar ervaringen te praten.

De belangrijkste boodschap van Westerhof: ‘Mijn moeder heeft me echt geleerd om van het leven te houden’.

Suzan van de Roemer

De meditatie sessie van Suzan van de Roemer van Mindful Matters bracht de zaal in totale ruststand. Aan het einde van haar meditatie sessie liet ze ons deze fantastische Youtube video van Brené Brown zien.

De boodschap van Van de Roemer: ‘Creëer je eigen mogelijkheden, focus op je eigen kernwaarden’.

Zanillya Farrell

De dag werd afgesloten met een optreden van Zanillya Farrell. De eerste keer dat ik haar zag optreden was vorig jaar, tijdens TEDxAmsWomen. Bij beide optredens ging het dak er compleet af. Grote verandering tijdens het optreden bij Branded-U was het uiterlijk van Farrell. Vorig jaar had ze lang, rood stijl haar en droeg ze een sexy strakke jurk. Tijdens het seminar van Branded-U heb ik me de gehele dag afgevraagd waar ik deze vrouw toch van kende, ze zat namelijk vlak naast me. Na de eerste noten van haar optreden wist ik het direct! Inmiddels heeft ze kort geknipt haar, mooie donkere krullen gecombineerd met een hippe look. Na haar optreden sprak ik nog even kort met haar. Het lange, rode steile haar en de strakke jurk paste niet bij wie ze daadwerkelijk was. Farrell is uit haar comfortzone gekomen en laat zichzelf nu echt zien!

Door dit blog zeer persoonlijk te maken, heb ik de eerste stap gezet om uit mijn comfortzone te stappen. Mocht je ook interesse hebben om het Branded-U programma te volgen, het vierde seminar vindt plaats op 25 november a.s.

De foto’s bij dit blog zijn gemaakt door: Titia Hahne

0 Shares:
Dit artikel is 10.265 keer gelezen