Barack Obama, de Paus, de premier van India en koningin Rania van Jordanië hebben niet zo heel veel met elkaar gemeen, maar toch staan ze alledrie op eenzelfde lijst. Ze zijn allemaal lid van de politieke Twitterelite. Wat voor trends zien we in hun social gedrag in 2014?

Social premier

Toen de premier van India, Narenda Modi, een paar maanden geleden aan de macht kwam, is hij gestopt met het geven van interviews aan lokale reporters en in plaats daarvan overgegaan op het rondtweeten van photo opps aan zijn volgers. De journalisten staan niet direct te juichen, maar Modi is niet teruggekomen op zijn besluit, ondanks klachten van de Indiaase pers.

Op zijn website schrijft hij:
I am a firm believer in the power of technology and social media to communicate with people across the world,”

Kudos! Voorafgaand aan een diplomatieke missie aan Japan, heeft meneer Modi Twitter ingezet om contact te leggen met de lokale bevolking in het land. Hij twitterde in het Japans over zijn wens voor een goede relatie tussen beide landen. De acties van de social-savvy premier leveren hem een volgersschare op van meer dan 7 miljoen mensen, wat hem bijna net zo populair maakt als de Paus. Daarmee eindigt hij als derde in de Twitter top 10 van wereldleiders.

Top 10 aantal volgers

1. President Barack Obama (@BarackObama), 43.7 miljoen
2. Paus Franciscus (@Pontifex), 14.1 miljoen
3. Indiaase Premier Narendra Modi (@narendramodi), 7.1 miljoen
4. Oud Indonesisch President Susilo Bambang Yudhoyono (@SBYudhoyono), 5.6 miljoen
5. Voormalig Turkse President Abdullah Gül (@cbabdullahgul), 5.1 miljoen
6. President Obama’s admin account, White House (@whitehouse), 4.9 miljoen
7. Turkse President Recep Tayip Erdoğan, (@RT_Erdogan), 4.9 miljoen
8. Koningin van Jordanië Rania Al Abdullah (@QueenRania), 3.3 miljoen
9. Sjeik Mohammed van de United Arab Emirates (@HHShkMohd), 3.2 miljoen
10. President van Argentinë Cristina Fernández de Kirchner (@CFKArgentina), 3.2 miljoen

Opvallend genoeg eindigt een van de bekendste wereldleiders, Vladimir Poetin, heel laag op de lijst met slechts 148.000 volgers.

Volgers versus invloed

Ondanks dat Modi qua aantallen steeds meer in de buurt van de Paus komt, heeft de @Pontifex een veel grotere reikwijdte. Zijn tweets worden meer dan 10.000 keer geretweet, en dat is een gemiddelde. Ook Barack Obama blijft achter. Sinds zijn herverkiezing en de meest populaire tweet ooit, ‘Four more years’ werd meer dan 700.000 keer geretweet, neemt zijn invloed af. Een tweet van POTUS, de afkorting voor President Of The United States, wordt maar een schamele 1400 keer geretweet.

Hashtagbattle

Naast de tweets van de politieke kopstukken, neemt ook het aantal hashtags die te maken hebben met politiek en diplomatie een vlucht. Meest gebruikt in 2014 was #BringBackOurGirls, over de ontvoerde Nigeriaanse schoolmeisjes. Dat mevrouw Obama en (opnieuw) de Paus deze vaak gebruikten heeft daar zeker aan bijgedragen.
Bijzonder was de hashtag #UnitedforUkraine, geïntroduceerd door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken naar aanleiding van het conflict in de Oekraïne. Binnen een paar dagen ging ook Rusland deze hashtag gebruiken, maar dan vanuit de oppositie. De battle om de hashtag door twee tegenover elkaar staande partijen was de eerste in zijn soort.

Twiplomacy study

Al deze gegevens blijken uit de jaarijkse Twiplomacy study van het PR bureau Brunson-Marsteller. Het rapport is de uitkomst van een wereldwijd onderzoek naar het gebruik van Twitter door staatshoofden, overheden en ministers van Buitenlandse Zaken. Via de website kan je inzoomen op onderwerpen met creatieve titels als: Who is conversational, #Selfies of World Leaders en Who is making a scene – Vine Videos. Klik er eens rustig in rond.

0 Shares:
Dit artikel is 12.988 keer gelezen