Het gebeurt me bijna dagelijks. Het vinden van een website waarop de sociale media icoontjes opvallend aanwezig zijn. Dat is mooi, want dan beseft het betreffende bedrijf dat het in het digitale tijdperk leeft. Helaas komt de teleurstelling na de klik. Het meest recente bericht is ruim 3 maanden geleden geplaatst.

Verkeerde focus

tijdBedrijven bij wie dit het geval is, hebben duidelijk ooit de doelstelling gehad om bijvoorbeeld een Twitter account te openen. De concurrent heeft er immers ook een. Het hebben van een account kan echter nooit een doel op zich zijn. Het kan hoogstens als middel dienen om de werkelijke doelstelling te behalen.

Ondanks mijn irritatie begrijp ik het heel goed. De ondernemer heeft het druk. Er is toch al te weinig tijd en er is genoeg te doen. Het beheren van sociale media komt dan vaak niet op de eerste plaats. In de praktijk wordt dit vaak opgelost met een stagiaire. Hoe kundig de stagiaire ook is, toch is het niet handig. Elke halfjaar krijgt het bedrijf daardoor een nieuwe online tone-of-voice. De persoon die de content plaatst, moet juist al een tijd voor het bedrijf werken om te weten wat voor soort berichten er geplaatst kunnen worden.

De oplossing

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem. Ik richt me hierbij even op Twitter. Als ondernemer hoef je niet elke dag te bedenken wat je online wilt vertellen. De meeste berichten kun je van tevoren bedenken. Neem er twee uurtjes de tijd voor en wandel door de bedrijfswebsite heen. Op elke landingspagina staan zeker een aantal potentiële tweets. Interessante informatie over producten of diensten. In geval van een webshop is het helemaal goed om te doen. Van elk beschikbaar product kunnen 2 of 3 tweets worden geformuleerd. Het is wel belangrijk dat de tweets op een leuke manier worden opgesteld. Denk altijd vanuit de doelgroep. Die moet het leuk vinden, niet jij zelf. Als de doelgroep het leuk vindt, is de kans ook groter dat erop wordt geklikt of dat het wordt geretweet.  Als je dit niet zelf kunt, besteed het dan uit aan iemand die dit wel kan.

Deze niet-actuele tweets kunnen meerdere keren per jaar worden uitgestuurd. Een bepaalde tweet over een bepaald product zou er bijvoorbeeld in de eerste maand ’s ochtends uit kunnen en in de tweede maand  ’s middags. Op die manier is het bedrijf altijd online aanwezig. Wordt er op de website op de twitterknop gedrukt, dan ziet de bezoeker dat er diezelfde dag nog een tweet is geplaatst.

Tip: maak een tweet nooit langer dan 100 tekens. Op die manier is er nog ruimte voor mensen die nog iets willen toevoegen voordat ze hem doorsturen naar hun eigen volgers.

Je weet nu al wanneer het Pasen of Kerst is, dus de kerstwens via Twitter zou vandaag nog ingepland kunnen worden. Vergelijk het met een krant of het journaal. Er is altijd planknieuws, nieuws dat eigenlijk niet actueel is, maar wel al klaar ligt.

Klinkt goed, maar hoe pak je dat aan?

De makkelijkste manier om dit te doen is via bulkimport. Verschillende programma’s bieden dat aan. Helaas meestal niet in de gratis versies. Dit kan bijvoorbeeld via het pro-account van Hootsuite, maar ook via mijn eigen tool, het RSDM Social Media Dashboard.

Alle opgestelde tweets kunnen worden geplaatst in een Excelbestand. Zorg er wel voor dat de link van de juiste landingspagina aan het bericht is toegevoegd. Voor de kolom waar de berichten staan, kunnen 2 kolommen worden gevuld met datum en tijd. Door in Excel de cel met daarin de datum naar beneden te trekken, telt hij automatisch door. Op die manier heb je elke dag minimaal één tweet. Ook de berichten kun je doortrekken, waardoor ze gewoon herhaald worden. Zo kun je makkelijk een jaar vooruit werken en alles in één keer inplannen.

Tip: Zet berichten die op deze manier worden ingepland niet op afgeronde minuten. Verstuur de tweet om 15:43 ipv 15:45. Hierdoor zal het minder opvallen dat alles is ingepland.

Toch even oppassen

Mocht je dit willen doen, zorg er dan wel voor dat je erbij betrokken blijft. Vragen of opmerkingen over de ingeplande tweets moeten wel zo snel mogelijk worden beantwoord. Ook is het belangrijk om niet alleen niet-actuele berichten  te versturen. Op die manier zou het journaal ook niet meer bekeken worden. Deze aanpak zorgt puur voor gegarandeerde online aanwezigheid. Maar blijf het te allen tijde aanvullen met actuele berichten of reacties op berichten van anderen.


11.433 keer gelezen Geschreven door