Het fenomeen kranten kennen we allemaal. Net als crowdfunding, dat is behoorlijk in opkomst. Wat hebben die twee nu met elkaar gemeen en waarom werd ik zo enthousiast wakker? Vandaag is Yournalism gelanceerd; het platform voor crowdsourced en crowdfunded onderzoeksjournalistiek.

Gisterenavond sprak ik heel even met een enthousiaste Sybren Kooistra, journalist bij de Volkskrant en één van de initiatiefnemers van dit platform. Hij vertelt over de laatste loodjes, het idee en het waarom. “We zijn er klaar voor”, vertelt hij. Met zes andere enthousiastelingen leggen ze de laatste hand aan de lancering van het nieuwste crowdfunded platform: Yournalism.

Een uniek idee

Yournalism is het nieuwe platform voor de onderzoeksjournalistiek. De redactie bepaalt niet meer welk nieuws wordt gebracht. Jij bepaalt wat uitgezocht moet worden. En wij allemaal samen financieren onderzoek dat nu blijft liggen. Kranten lezen we minder, headlines flitsen online voorbij, nieuws wordt steeds sneller gemaakt en er is eigenlijk geen tijd en geld voor gedegen onderzoek. Journalisten volgen daarom al snel de gebaande paden. Nieuws wordt hierdoor vaak eenzijdig belicht. Er is een kloof tussen wat consumenten wíllen lezen en wat het nieuws levert. Yournalism brengt de invloed weer dichtbij de mens. Eindelijk gaat het er weer om wat jij belangrijk vindt. “Mensen willen betalen voor belangrijke verhalen zolang het voor hen interessant is en hen direct aangaat, denk aan regionaal nieuws” aldus de initiatiefnemers van Yournalism.

Crowdfunding en investeren in onderzoek

Je kunt zelf ideeën voorstellen, nieuwe projecten bedenken, stemmen op ideeën en hier samen over discussiëren. Allemaal via dit platform. Yournalism zet je in als middel voor jouw doel. Een soort Kickstarter voor de onderzoeksjournalistiek dus. De meest besproken en haalbare ideeën komen in aanmerking voor crowdfunding. Yournalism zet dan een freelance journalist op één verhaal die vervolgens een maand lang het idee uitwerkt. Donateurs houden zij op de hoogte van het onderzoek. Uiteindelijk koop je dus geen artikel, maar investeer je in gedegen onderzoek en word je ook nog betrokken bij het onderzoek zelf.

De ondergang van de doofpot

Persoonlijk word ik wel warm van dit idee. En niet alleen ik, want deze start-up heeft al diverse prijzen gewonnen. Onder andere de prestigieuze De Tegel De Toekomstprijs. Want stel nu dat ze echt gaan waarmaken wat ze zeggen. Wat betekent dat voor de machtsbolwerken van de zogenaamde elite, de intriges die ze liever verstoppen onder het tapijt en de misstanden die nu door gebrek aan tijd en geld niet aan de kaak gesteld worden? Zal dit de ondergang van de doofpot betekenen? Ik ben erg benieuwd en volg de ontwikkelingen op de voet!

Wat vind jij van Yournalism? Wil jij in onderzoeksjournalistiek investeren?

 

 

 

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 11.623 keer gelezen