Facebook wil posts van satirische sites als De Speld labelen. Eigenlijk is dat een geweldig plan. Sterker nog, er kan nog veel meer gelabeld worden. Daar profiteert iedereen van. En vooral Facebook.

Ken je dat? Dat je doelloos aan het scrollen bent in de newsfeed van Facebook? Gedachteloos ga je door alle berichten heen. En ineens zie je een bericht dat een vriend heeft gedeeld. Waarin nieuws staat dat je nooit voor mogelijk had gehouden. Maar het staat er dus echt. Dus zal het wel waar zijn. Dit vind je zulk groot nieuws dat iedereen het moet weten! Dus ga je het meteen delen. Met als toevoeging dat het niet veel gekker moet worden. Je verwacht veel verontruste reacties.

Digitaal pispaaltje

Reacties komen ook wel, maar die zijn lacherig. Omdat jij het bericht serieus had genomen. Omdat je hoofd tijdens het scrollen op stand-by stond, was de satire van het bericht je ontgaan. Eigenlijk had je moeten nadenken. Maar daarvoor zit je niet op Facebook. Ondertussen ben je wel afgegaan bij je vrienden. En zal je de komende weken het digitale pispaaltje zijn. En dat alleen maar omdat je je liet meeslepen door een bericht dat nu eens een keer niet serieus bedoeld was. Dat is toch niet eerlijk!

Satirische nieuwssites

Dat vinden de ontwikkelaars van Facebook ook. Bij een kleine groep mensen willen ze voor posts van satirische nieuwssites het label [satire] zetten. Dit label zal daardoor verschijnen bij posts van sites als De Speld, De Raaskalderij, De Rechtzetting, Oncyclopedia of Moeten We Niet Willen, stuk voor stuk sites die spotten met de actualiteit. Als je die sites nooit volgt, zou je op het verkeerde been gezet kunnen worden als ineens een vriend een post van deze sites deelt. Maar door dat woordje [satire] ervoor, heb je meteen door dat het om te lachen is. En ga je minder snel af.

Graag nog meer labels

Ik vind het een geweldig idee van Facebook. Zo voorkomen ze niet alleen dat je op je bek gaat, maar laten ze je ook in je waarde. Maar belangrijker nog: Facebook voorkomt dat je in je toch al drukke leventje teveel moet nadenken.
Van mij mag Facebook hier dan ook verder in gaan. Met nog meer labels die je meteen duidelijk maken waar het bericht over gaat. Zodat je nog sneller en met nog minder inspanningen kunt genieten van Facebook.
Ik stel de volgende labels voor:

Nieuws-labels

Bij posts over nieuws:

[afschuw]: voor berichten over oorlog of geweld
[protest]: voor berichten over dierenmishandeling
[oh oh]: voor berichten over financiële instellingen
[jaja]: voor berichten over politiek
[nuanceloos]: voor berichten van De Telegraaf

VIP-labels

Bij posts van bekende personen die je volgt:

[humor]: voor berichten van Hans Liberg en andere mensen die denken dat ze grappig zijn
[mening]: bij berichten van columnisten of notoire zeurders
[borstklopperij]: voor berichten van zangers en artiesten die geen ‘Bruce Springsteen’ of ‘Gerard van Maasakkers’ heten.
[oprecht]: bij berichten van Bruce Springsteen of Gerard van Maasakkers

Vrienden-labels

Maar ook voor de posts die vrienden schrijven of delen zouden een soort van waarschuwingen kunnen komen.

[niet per se]: voor berichten waar staat dat je die echt moet lezen
[hoeft niet hoor]: voor berichten over 10 dingen die je gezien of gedaan moet hebben
[beslis zelf]: voor posts waarin staat dat je ze moet delen
[niet altijd zo]: voor berichten over de kinderen die altijd zo vrolijk en lief zijn
[jaloersmakend]: voor posts over tropische vakanties of vakanties naar verre bestemmingen
[motiverend]: voor posts over successen in het werk
[tip]: voor posts over lekkere gerechten of heerlijke etentjes in restaurants
[1 april]: voor flauwe grappen op die bewuste dag.

Afgestompt

Door deze labels kun je echt doelloos scrollen. Hoef je nog minder na te denken. En je helemaal nergens meer druk over te maken. Ook niet als blijkt dat Facebook ongestoord je privé-gegevens gebruikt en verkoopt. Ja, zo’n label is een geweldig idee van Facebook. Zij denken voor jou. Zodat je straks net als de andere Facebook-gebruikers afgestompt bent en zij lekker hun gang kunnen gaan.

Dit is het 3e deel van de Facebook-trilogie. Lees ook: ‘Hoera! Zo maak je van Facebook een feestboek‘ en ‘Facebook Based Intelligence.


8.587 keer gelezen Geschreven door