Voor degenen onder ons die het nog niet vernomen hadden: Mexx online is no longer.

Schermafbeelding 2014-07-08 om 15.41.04

Toegegeven, het getuigt wel van lef: in deze technologische tijden waarin ‘online’ presence als een must gezien wordt, besluit Mexx eind februari hun webshop offline te halen. Mexx lijkt hierdoor in Nederland 4,9 miljoen euro omzet mis te lopen en op mondiaal niveau zelfs 24,9 miljoen euro. Maar omzet is natuurlijk nog geen winst.

Sun Tzu: Know yourself

Enige tijd geleden beschreef ik de retailsuccessen van Philip Mountfort en Ronald Kahn; de CEO’s van respectievelijk Hunkemöller en Coolcat. In dit stuk maakte ik een vergelijking met Sun Tzu’s The art of war, wiens strategieën starten met: know yourself. Hopelijk kent Mexx zichzelf heel goed en is de strategische beslissing om geen webshop meer te voeren de juiste voor dit moment.

De toekomst van pure players?

In een artikel van het NRC (24.08.14) wordt het succes van Net-a-porterStylebop en MyTheresa beschreven. Zij bewijzen hiermee dat pure players – dus met slechts 1 verkoopkanaal: online – dus wel rendabel kunnen zijn. Je kunt dit ook omdraaien en raakt hiermee het hart van de discussie: Is omni-channelverkoop in alle gevallen wel een múst, of zullen sommige winkels ook succesvol zijn indien ze ‘bij hun leest’ blijven? Ofwel online, ofwel fysiek?

Pin down the feeling

Indien je er als retailer voor kiest geen webshop te lanceren (of deze tijdelijk offline te halen), hoeft dat dus niet eens per se een domme beslissing te zijn. Je compleet van alle moderne technologie of internet te distantiëren… ehm, ietsje minder handig. Social-mediasites als Pinterest kunnen namelijk uitstekend als branding tool voor je bedrijf worden gebruikt. Zet zelf of laat jouw mensen een sfeerbeeld neerzetten wat onmiskenbaar terug te vinden is in jouw winkel. Het artikel pinterest voor je business beschrijft de mogelijkheden en benadrukt dat met name het visuele aspect het heel geschikt maakt om een sfeer voor je bedrijf neer te zetten. Deze pins hoeven niet per se te bestaan uit producten die jij verkoopt (misschien bij voorkeur zelfs niet: voorkomt eventuele lastige assortimentvragen waar je geen tijd voor hebt).

Til klantenservice naar een hoger niveau

Ook een app kan klanten naar je fysieke winkel trekken om een aankoop te doen. Neiman Marcus ontwikkelde een app waarmee klanten een waar vip-gevoel krijgen:

Wellicht is dit voor veel retailers niet realistisch (assortiment moet alsnog gefotografeerd worden en een koppeling met klantgegevens is noodzakelijk) maar in ieder geval stof tot nadenken, en inspiratie voor afgeleide vormen.

Are you talking to me?

Technologische ontwikkelingen kunnen ook sur place (in de fysieke winkel) worden toegepast. H&M gaat in de Amsterdamse flagshipstore een hologram in de etalage projecteren en integreert speakers in zijn winkelruit. Tijdens VOGUE Fashion’s Night Out wordt hoofdredacteur Karin Swerink van het gelijknamige magazine virtueel als hologram geprojecteerd tussen de etalagepoppen. Via de zogenoemde fluisterende etalagetechniek nodigt zij bezoekers uit om de winkel te bezoeken.

Wie het schoentje past, trekke hem aan

Sleeping beauty, een sprookje met een goede afloop? Ieder zal moeten kiezen wat het beste ‘past’ en mogelijk is. Of Mexx’ sleeping beauty nog wakker gekust zal worden door een knappe IT-prins achter z’n witte computer, zullen we helaas nog even moeten afwachten.

 

0 Shares:
Dit artikel is 9.346 keer gelezen