In Berlijn vond van 5 tot en met 10 september de 54ste editie van de vakbeurs IFA plaats. Deze wereldwijde vakbeurs voor consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten is niet alleen populair vanwege alle retailers, inkopers en experts die elkaar treffen en zaken doen.

Ook consumenten bezoeken in grote getalen deze beurs. De cijfers van 2013 liegen er niet om. Vorig jaar toonden ruim 1.500 exposanten de nieuwste trends, technologieën, producten en innovaties op een oppervlakte van 145.000 m² en werd IFA2013 bezocht door 240.000 bezoekers.

Donderdag 4 september vloog ik met zes andere bloggers naar Berlijn om IFA2014 te bezoeken. Tussen de andere bloggers zat slechts één andere vrouw. Zijn er nog steeds zo weinig vrouwen die interesse tonen in consumentenelektronica of begint het tij te keren? Aan de bezoekers te zien is dit zeker het geval, IFA2014 werd wel degelijk door veel vrouwelijke consumenten bezocht.

Vanuit de aanwezige merken waren kosten nog moeite gespaard voor de inrichting van de stands. Uitzonderingen daar gelaten, zoals de hallen waar veel kleine Aziatische merken een standje hadden afgenomen. Sommige merken (zoals Samsung, Philips en Sony) hadden zelfs een complete hal of meerdere hallen waar het merk vertegenwoordigd werd. Ook is er veel geld gestoken in samenwerkingen met internationale sterren. Zowel Philips als Alcatel toonden op IFA2014 producten die gekoppeld waren aan een bekende DJ: Philips met Armin van Buuren, Alcatel met AVICII.

De smartphonemarkt

In de smartphonemarkt domineren Samsung en Apple. Het verbaasde mij dan ook om te horen dat Alcatel in de eerste helft van 2014 maar liefst 29,9 miljoen telefoons wereldwijd heeft verkocht! (ter vergelijking: in totaal groeide de smartphonemarkt wereldwijd met 25,3% en werden er 301,3 miljoen smartphones verkocht in Q2 2014). Eerlijk gezegd had ik (voordat ik naar Berlijn vertrok) nog niet eerder van het merk Alcatel gehoord. Na een rondje in mijn vrienden- en familiekring bleek ik toch echt twee mensen te kennen die een Alcatel smartphone gebruiken.

Mijn interesse was gewekt, over het merk Alcatel wilde ik graag meer weten. Alcatel is allang geen nieuwkomer meer op deze markt. Het merk bestaat inmiddels ruim 20 jaar en is producent van betaalbare smartphones en tablets. De strategie van Alcatel is het bieden van design, kwaliteit en innovatie tegen de beste prijs. Tijdens IFA2014 kreeg ik de kans om de Area Director van West-Europa te interviewen, Stéphane Pellerin.

Alcatel Onetouch
Stéphane Pellerin, Alcatel Area Director West-Europa

Op welk Alcatel product ben je het meest trots?

Pellerin: ‘Ik ben trots op al onze producten. De producten zijn verdeeld in vier productcategorieën:
Pixy – Gericht op beste prijs
Pop –Value for money
Idol – Premium producten
Hero – Nieuwe experience (hier vallen de wearables onder)
Alle producten uit de vier productcategorieën voldoen aan de belofte die we aan onze klanten doen: design, kwaliteit en innovatie leveren tegen de beste prijs. Zolang de producten die Alcatel op de markt brengt aan deze voorwaarden voldoen, ben ik trots op alle producten die we aan het assortiment toevoegen’.

Wat is de grootste fout in je carrière? Hoe gebruik je dit in je huidige functie?

Pellerin: ‘Ik wil het geen fout noemen, maar een moeilijkheid. Alcatel is een ervaren merk, we bestaan ruim 20 jaar. Soms is het efficiënter om met een nieuw merk te starten. Efficiënter dan een bestaand merk uit te bouwen en de perceptie van het merk te wijzigen. Het moeilijkste onderdeel voor bestaande merken is de transitie. Er zijn in de afgelopen jaren flink wat gevestigde namen gesneuveld. Alcatel heeft misschien een erfenis vanuit het verleden, maar is één van de producenten van smartphones die nog steeds bovenop het spel zit. We mogen daarom zeker trots zijn op wat we bereikt hebben!’

‘Met de samenwerking die Alcatel is aangegaan met AVICII doen we een stap voorwaarts in onze communicatie om onze target groep (jongeren) te overtuigen van onze producten. We bouwen gestaag aan een ecosysteem van wearable accessoires en connected devices die de reeds bestaande Alcatel producten in een handomdraai veranderen in professionele tools. Bijvoorbeeld de Hero 2 smartphone, die door toevoeging van de MagicFlip DJ verandert in een DJ mix paneel’.

Kun je al iets meer vertellen over nieuwe producten die in de nabije toekomst op de markt gebracht zullen worden?

Pellerin: ‘Binnenkort zal er een smartbook en een smart watch op de markt worden gebracht. Dit smartbook lijkt op een laptop en zal alle onderdelen bevatten die een smartphone ook heeft. Door het formaat van de smartbook kun je met dit product veel productiever zijn’.

Hoe bereidt Alcatel zich voor op de nabije toekomst?

Pellerin: ‘Alcatel heeft vergeleken met andere merken de uitgebreidste lijn met producten. Het gehele productieproces vindt bij ons in huis plaats. Van idee tot ontwikkeling: concept, ontwerp, productie, verkoop en marketing. Alcatel heeft een verticale integratie van alle afdelingen onder eigen dak en is niet afhankelijk van andere bedrijven of partners. We monitoren alles zelf en kunnen direct beslissingen nemen. Een uitzondering in deze industrie.

Sinds vorig jaar heeft Alcatel een nieuwe fabriek die een productiecapaciteit aan kan van 120 miljoen producten per jaar. Er is dus absoluut nog mogelijkheid om te groeien. Alcatel heeft nu vijf Research & Development centers in China, twee nieuwe in Frankrijk en in Engeland. Hier werken 4.000 werknemers. Van de werkzaamheden is 70%  gericht op 4G. Dat zal volgend jaar zelfs 85% zijn.

Waar staat Alcatel over 5 jaar?

Pellerin: ‘Over 5 jaar zie ik Alcatel aan de top. Alcatel bestaat uit zeer solide pilaren: de afdelingen Finance, Research & Development, Productie en Communicatie. Welke directe concurrenten bevinden zich in dezelfde solide situatie? Samsung en Google representeren op dit moment gezamenlijk niet meer dan 50% van het wereldwijde marktaandeel van smartphones. Dit percentage neemt langzaam af. Ik concludeer dat deze merken de beste dagen achter zich hebben liggen. Alcatel heeft een duidelijk doel voor de komende jaren. Onze strategie is om op elk vlak innovatief te zijn. We nemen de lead in nieuwe technologieën. Om een concreet voorbeeld te geven: in 2020 staat de lancering van 5G gepland. Hier anticiperen we nu al op. Op dit moment bouwen we een Research &Development afdeling die zich puur bezig houdt met de definitie van 5G. Vervolgens zal de afdeling zich toe spitsen op 5G technologie. We zullen in de opkomst van deze technologie een zeer actieve rol spelen.

Een interessant en veelbelovend interview met Stéphane Pellerin, de Alcatel Area Director van West-Europa. Een duidelijke toekomstvisie die behoorlijk uitdagend is. Ik ben zeer benieuwd waar Alcatel over 5 jaar staat!

0 Shares:
Dit artikel is 11.312 keer gelezen