Als je een tekst hebt geschreven is het aan te raden hem nog eens goed na te lezen voordat je hem print, post, of publiceert. Doe je dit gelijk na het schrijven, dan lees je vaak niet wát er staat, maar wat je dénkt dat er staat.

Door de tekst even links te laten liggen kun je er – later – met een frissere blik naar kijken. Maar soms kun je er beter iemand anders naar laten kijken, bijvoorbeeld als je zelf geen tijd hebt, er absoluut geen onduidelijkheden of fouten in je tekst mogen staan, of als je er niet zeker van bent hoe, en óf je boodschap overkomt. Hij of zij moet dan wel eerlijk kunnen zeggen waar de tekst wringt of ontspoort, zonder dat dit jullie relatie doet wringen of ontsporen. En het is mooi meegenomen als hij de tekst gelijk taalkundig onder de loep neemt. Een redacteur kan je hierbij van dienst zijn.

De redacteur

Een redacteur corrigeert niet alleen de spel- en taalfouten, maar zorgt er vooral voor dat de boodschap duidelijk overkomt. Door één woord te vervangen, twee woorden van plaats te verwisselen of door een leesteken toe te voegen kan ineens de hele zin op z’n plek vallen; waardoor deze niet alleen voor jou, maar ook voor zích spreekt.

Net als woorden behoren ook zinnen (en alinea’s) op elkaar aan te sluiten om een vlotlopend verhaal te krijgen. Een redacteur – of andere kritische lezer – moet kunnen in- en uitzoomen: van d’s en t’s tot het totaalplaatje. Ook een foutloze tekst is onleesbaar als de rode draad ontbreekt.

Het laatste woord

In Word en WordPress kunnen alle tekstwijzigingen worden bijgehouden waardoor je kunt zien wat de redacteur veranderd heeft. Zo kun je zelf beslissen of je zijn wijzigingen wilt behouden. Als de redacteur niet begrijpt wat je probeert te zeggen, gebruikt hij opmerkingen (sticky notes, comments, etc.) om dit aan te geven; eventueel voorzien van een verbetersuggestie. Op basis hiervan kun je vervolgens de tekst in jouw eigen woorden aanscherpen. Zo blijft het jouw tekst, met jouw manier van vertellen. (Hou er wel rekening mee dat een tweede redactieslag is aan te raden als je veel hebt aangepast!)

De boodschap moet overkomen

Het is niet leuk om te horen dat de boodschap van je blog niet overkomt; dat je website vol taalfouten staat; dat je nieuwsbrief onduidelijk is; dat je manuscript eigenlijk helemaal niet spannend wordt. Maar dit zijn wel dingen die je wilt weten voordat je je tekst online zet, in duizendvoud laat drukken of naar een uitgever stuurt. (En ja: ook dit stukje is met behulp van een redacteur aangescherpt.)


6.127 keer gelezen Geschreven door