Gepersonaliseerde email-marketing, gepersonaliseerde apps en push-berichten. Dé buzzwoorden in marketing en retail. Het kan klanten-bindend werken, dus meer omzet genereren. Maar in hoeverre gaat de klant hierin mee?

Email-marketing & Re:tail event

“Ja, het klopt, de nieuwe AH bonuskaart was in eerste instantie hoofdzakelijk transactie (lees: korting) -gericht, maar nu we meer en meer klantgegevens verzamelen en analyseren, worden de aanbiedingen steeds persoonlijker en relevanter”, aldus de reactie van een AH marketeer op een vraag uit het publiek over de intentie van de nieuwe bonuskaart tijdens het Re:tail evenement georganiseerd door Talking Retail.

Email-marketing en het Aha erlebnis

Het was eerlijk gezegd niet tijdens deze AH presentatie dat ik een kleine Aha Erlebnis beleefde, maar een paar sprekers later, bij het bedrijf 8seconds. 8seconds is een bedrijf gespecialiseerd in email-marketing en optimaliseert onder andere email-response op basis van verschillende afbeeldingen (calls-to-action, aanbiedingen, promotions, header images, banners, etc.). Personalisering dus, op basis van visual in plaats van inhoud. Voer voordat je een mailing verstuurt een kleine test uit met verschillende afbeeldingen in de header, analyseer de clicks per format voordat je je gehele adressenbestand aanspreekt en kom zo tot een optimaal response-resultaat.  Aha, helemaal niet zo moeilijk eigenlijk.

Gepersonaliseerde marketing en the Style Icon

Redelijk eenvoudig dus, het uiterlijk van je email aanpassen om de klant zo veel mogelijk aan te spreken. Maar hoe zit het met de inhoud? Uit de Nationale Email Benchmark 2014 van DDMA blijkt dat slechts 16% van alle emails dynamische content bevatten:

Schermafbeelding 2014-07-07 om 14.52.43

Een gemiste kans. Persoonlijke content werkt zo verrassend (lees: klantenbindend) en hoeft helemaal niet altijd gecompliceerde data-analyses te omvatten. Soms zijn NAW gegevens en een verjaardagsdatum al voldoende voor een ‘straffe’ actie. De Belgische keten ZEB.be verraste een goede vriendin (ik zal haar naam niet noemen) met een heuse gepersonaliseerde hard-copy glossy magazine op haar verjaardag:

 

IMG_9037 IMG_9038

Retailmarketing & pull berichten

Ik weet bijna zeker dat als ‘The Style Icon of the Year’ haar telefoonnummer op de tweede pagina had ingevuld, zij een push-berichtje van ZEB had ontvangen op het moment dat zij een ZEB Store voorbij zou zijn gelopen. De naam push-bericht is (mijns inziens) niet heel handig gekozen (ik zou het liever een pull berichtje willen noemen) met als gevolg een ‘pusherig’ imago, maar toch lijken veel mensen wel voor push berichten open te staan (indien het een persoonlijk voordeel oplevert) zoals uit onderstaand filmpje van Talking Re:tail blijkt:

Actie. Reactie. Interactie

Als de klant zelf de verzender kan bepalen en als het korting oplevert, zal het een pull-effect hebben voor de desbetreffende winkel. Volgens Notificare zullen push-berichten ook aantrekkelijker worden door verrijking van plaatjes en interactie met de klant. Door een persoonlijke en originele actie richting je klant, roep je een reactie op en ontstaat interactie, dus een relatie! Onderstaand filmpje toont een verrassende manier om extra klanten naar je winkel te trekken (en nee dus, niet alle QR-codes kill kittens), waarbij on- en offline shoppen cross-channel gaan door middel van een origineel push-berichtje:

Lights? Camera? app-action!

Klanten ervaren push-berichten dus niet vervelend mits het hen een persoonlijk voordeel oplevert. Of een persoonlijk leermomentje, zo bewijst Clypper, gespecialiseerd in ‘mobile video messaging’. Zij versturen onder meer, in samenwerking met Hockeychannel, iedere zaterdagochtend (trainingsochtend bij uitstek ;)) een push-berichtje inclusief filmpje met hockeytips & tricks van professionals naar hun klanten. Elke week een meet & greet met je klanten, via de app:

https://www.youtube.com/watch?v=-68cMjBPD1w

Emailmarketing, apps & push-berichten: super-personalize me

Het optimaliseren van email-marketing hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn en kan ook op basis van vormgeving door kleinere budgetten gerealiseerd worden. Door middel van creativiteit kunnen al redelijk eenvoudige data-analyses (geboortedatum en NAW gegevens) verrassende acties opleveren en de klant aan je binden. Originele, persoonlijke, relevante push-berichten en video’s via een app zullen voor acties van de klant zorgen en loyaliteit creëren! Would you like to super-personalize that? Yes please!

0 Shares:
Dit artikel is 6.425 keer gelezen