Als wij – Nederlanders – bloggen voor geld zeggen we: “Joehoe, dit is reclame, sorry, maar ik moet ook eten!” Zes maanden geleden verhuisde ik naar Amerika. Hier hebben niet bijzonder charismatische bloggende moeders duizenden volgers op Twitter. Ze schrijven enkel positieve reviews en worden overduidelijk gesponsord. Wat is het succes van die Mommy Bloggers?

Mommy Bloggers & cijfers

06503356De Mommy Bloggers zijn een fenomeen in Amerika. Ze posten over hun kinderen, maar geven ook make-up tips en lifestyle-tips. Ze brengen op social media een gesprek over een product op gang en zijn interessant voor reclamebureaus die bloggers gebruiken in hun marketing strategie. Sinds 2000 is het aantal Mommy Bloggers explosief gestegen. Er zijn er 3,9 miljoen en dat is 14% van alle Amerikaanse moeders. Via Mashable vond ik de bijgevoegde infographic met vermelding van de 10 meest invloedrijke Mommy Bloggers.

Verdienen aan blogs?

De Mommy Blogger verdient op verschillende manieren geld aan haar blog:

  1. Reclame op het blog. En dan hebben we het over een dikke laag reclame.
  2. Pushing coupons (kortingsbonnen). Bloggers zorgen ervoor dat zoveel mogelijk mensen een kortingsbon voor bijvoorbeeld shampoo gebruiken. Ze twitteren erover, posten het op Facebook en op hun blog.
  3. Reviews. Bloggers schrijven productreviews of gaan mee op een persreis en bloggen daarover.

Zijn Mommy Bloggers  vooral succesvol omdat ze positieve dingen zeggen en delen?

Zijn Mommy Bloggers objectief?

Ze kunnen negatieve dingen zeggen, maar daarmee maken ze zich niet geliefd bij reclamebureaus. Dus? Dat doen ze niet. Zijn het dan geen echte mensen, deze mommy’s? Er zijn er waar ik mijn twijfels bij heb, zoals bij deze Ninja Mom (check haar Facebook, veel volgers, nul interactie) maar de meesten zijn wel echt. Ze zijn alleen niet écht ‘de moeder die ook je vriendin zou kunnen zijn’. Het zijn bedrijfjes. Als je de juiste dingen doet, kun je er goed geld mee verdienen. En wat die juiste dingen zijn vroeg ik aan een Amerikaanse marketing- en reclamebureau. En dat bureau wilde na lezing van het blog niet meer genoemd worden. Over een schimmig wereldje gesproken.

Het geheime marketingbureau 

Ik sprak met de Social Lead (hoofd social media) van een vrij groot bureau dat gespecialiseerd is in shopper marketingstrategie. Ze werken met grote bloggers en doen veel research om de juiste te vinden. Ze werken niet direct met bloggers. Een beetje blogger heeft tegenwoordig namelijk een agent die ervoor zorgt dat ze gevraagd wordt en haar bijvoorbeeld juridisch bijstaat. Deze trend is zo’n 1,5 jaar geleden ontstaan.

Van shampoo naar blogger

Hoe gaat het inhuren van een blogger in zijn werk? Een shampoofabrikant huurt een marketingbureau in, dat marketingbureau huurt een agent in en die agent behartigt de belangen van de blogger. Volg je het nog? Kijk even mee naar de volgende stappen: Shampoofabrikant -> marketingbureau -> agent -> blogger. Natuurlijk hebben alleen de ‘groten’ een agent, maar het bevestigt wel dat Mommy Bloggers geen gewone mensen zijn die jou van objectief advies voorzien.

Hoe word je een succesvol blogger?

Volgens het geheime marketingbureau zit het zo:

  1. Volg collegabloggers. Ga in gesprek met andere bloggers en volg ze. Bloggers volgen bloggers. Gegeven het feit dat er alleen al 3,9 miljoen Mommy Bloggers zijn, had ik antwoord op mijn vraag hoe ze aan zoveel volgers komen. Het zijn andere bloggers!
  2. Woon Twitterparties bij. De wat? Twitterparties worden vaak georganiseerd door een marketingbureau, agenten van bloggers of twitteraars die ook blogger zijn. Het is een gesprek op Twitter om een product te promoten. De nieuwste shampoo wordt met behulp van een hashtag besproken. En omdat het een feestje is, zijn er cadeautjes van de shampoofabrikant. Belangrijkste aspect: je stem wordt gehoord en je aantal volgers groeit. Ook een party bijwonen? Lees hier meer.
  3. Begin met gratis bloggen. Vaak willen bureaus eerst zien wat je kunt.
  4. Wees authentiek en heb een goed en positief verhaal zoals – volgens het marketingbureau – bijvoorbeeld courtney’s sweets.
    Authentiek en áltijd een positief verhaal vertellen? Uhm ja. Dat is niet authentiek. Dat is zo overtuigend mogelijk een mooi, ontroerend of grappig verhaal vertellen dat positief uitpakt voor de fabrikant. Dat is marketing.

De blog bubble

Schrijven voor niks betekent dat je – bijna altijd – kunt zeggen wat je wil. Het levert je niet snel tienduizenden volgers op en de vraag is wie je hoort. Goede Mommy Bloggers daarentegen doen alles voor geld. Ze beschikken over uitstekende marketing- en salesvaardigheden en verkopen zichzelf én een merk. Dat is knap, maar het resultaat is niet echter dan de reclame van ‘Pam wiens haar danst’. Bovendien kun je je afvragen wat de meerwaarde voor een merk is als bloggers vooral bloggers volgen. Waar is nou eigenlijk de échte consument in dit verhaal? Wat de ‘the way to go’ is? Ik weet het niet.

De nieuwe consument

Wat ik wel weet is dat consumenten – zoals jij en ik – niet achterlijk zijn en gaan voor écht advies. Ik wil ook horen wat niet werkt, ik wil gerespecteerd worden als consument. Bovendien is het – met name door alle tussenstappen – een duur geintje voor iets dat niet meer dan simpele reclame is. We moeten terug naar het echte verhaal in plaats van het beste verhaal. Bedrijven zullen wel moeten en dat realiseren ze zich ook. Lees bijvoorbeeld dit. De echte vraag is: ‘What’s next?’ Wat denken jullie?


14.781 keer gelezen Geschreven door