Geld pompen in het maken van een prachtige video voor YouTube is compleet zinloos. Tenminste, als je de basishygiëne van je kanaal negeert. Krijg meer views en bezoek aan je site door simpelweg vindbaar én relevant te zijn.

Als niemand je video vindt, ziet niemand hem. Zo simpel is het. Veel geld steken in videos maken en adverteren draagt uiteraard bij aan meer views en site bezoek. Maar je video flink aanprijzen via online kanalen als Twitter, levert alleen resultaat als de context klopt en mensen überhaupt interesse hebben in de inhoud van je video. Er is ook veel te winnen met een aantal minder kostbare activiteiten. YouTube biedt de mogelijkheden, dus gebruik ze ook.

Twee niveaus van quick wins

De quick wins die je op YouTube kunt behalen zitten op twee niveaus: kanaalniveau en videoniveau. De acties die je op kanaalniveau onderneemt zijn eenmalig, hoewel het altijd verstandig is eens in de zoveel tijd na te gaan of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn en of je nog kunt verbeteren. De acties op videoniveau doe je bij het plaatsen van iedere nieuwe video.

Vijf YouTube tips op kanaalniveau

  1. Verifieer je account. Door je website aan je YouTube kanaal te koppelen bevestig je dat jij de eigenaar bent van zowel het YouTube kanaal als je website. Door dit te doen krijg je enkele extra functionaliteiten tot je beschikking. Zoals de mogelijkheid in je annotaties (zie tips voor videos) te linken naar je eigen site.
  2. Watermark. Je kunt standaard in iedere video een watermerk zetten in de rechterbovenhoek. DSM Dyneema doet dit bijvoorbeeld (rood omlijnd in de afbeelding). Je upload je logo en als mensen hier overheen scrollen met hun muis, kunnen ze zich direct inschrijven voor jouw kanaal. Je kunt zelf kiezen op welk moment en hoe lang het watermerk zichtbaar is.watermerk YouTube
  3. Channel Module & Popular Channels. Door het toevoegen van de channel module krijg je de mogelijkheid andere YouTube kanalen aan te prijzen. Denk aan zusterbedrijven of partners. Door het aanvinken van Popular Channels verschijnen er aan de rechterkant van je YouTube landingpage andere YouTube kanalen. Hiermee verschijnt jouw kanaal automatisch ook bij anderen.
  4. Header & About. Hier vertel je wie je bent, wat je doet en verwijs je mensen door naar andere relevante websites (zoals je social kanalen of website). Zorg dat je deze op orde hebt!
  5. Standard Settings. Je kunt in één keer een aantal standaard instellingen meegeven aan alle videos die je upload. Denk bijvoorbeeld aan tags of categorie van je video. Als je weet dat dit regelmatig hetzelfde is (al is het maar je bedrijfsnaam als tag), scheelt dit in de toekomst een paar kliks en weet je zeker dat je het niet vergeet. Zo zorg je dat de meest belangrijke keywords altijd aan je video zijn toegevoegd.

Vijf YouTube tips op videoniveau

  1. Title. De titel moet mensen overtuigen om op jouw video te klikken. Zet de keywords waarop je gevonden wilt worden vooraan en niet je merknaam. Zorg er voor dat de titel de inhoud van de video beschrijft. ‘Misleid’ je mensen, dan verdwijnen ze toch in de eerste seconden van je video weer.
  2. Tags. Met de tags help je mensen jouw videos te vinden. Gebruik een combinatie van heel specifieke en generieke tags. Zo kun je verschillende doelgroepen bereiken. Gebruik de keywords in je titel ook in je tags.
  3. Description. Slechts een paar regels van je beschrijving zijn zichtbaar in de zoekresultaten of op een videopagina. Zorg dus dat het meest belangrijke bovenaan staat en plaats een link naar een relevante pagina. Vervolgens kun je meer informatie over de video toevoegen en extra links. Zo is niet alleen de specifieke video beter vindbaar, maar nodig je mensen ook uit om meer videos te bekijken of je website te bezoeken.
  4. Annotations. In iedere video kun je op relevante momenten de kijker meer content aanbieden. Dit kan een vraag zijn, een link naar meer informatie, een verduidelijking op het beeld of iets anders. Het belangrijkste hierbij is dat je de kijker niet irriteert. Oftewel, plaats de annotatie niet over belangrijke delen in de video (belemmer het kijken niet). Zoek het juiste moment in de video om extra content aan te bieden en wees creatief. Voorbeeld annotatie
  5. Custom Thumbnails. Bij iedere video kun je een custom thumbnail toevoegen. Dit is de afbeelding die je ziet voordat je op play hebt gedrukt en bijvoorbeeld ook in de zoekresultaten. Jamie Oliver heeft dit mooi gedaan door een banner toe te voegen aan iedere video. Als de video voorbij komt in zoekresultaten geeft de afbeelding meteen aan dat het om een Jamie Oliver video gaat.Custom Thumbnail Jamie Oliver

Sowieso is het interessant om zo nu en dan YouTube’s Creator Playbook door te nemen. Deze staat vol tips om je kanaal nog beter te maken.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 9.171 keer gelezen