Een tijdje terug merkte ik dat Facebook de mobiele app had aangepast waardoor video’s automatisch werden gestart. Eerst vond ik het maar irritant dat door die nieuwe instelling m’n internet-bundel sneller opraakte. Facebook’s verandering van de app is echter ook een voorbeeld van hoe het gebruik van content en data in het algemeen de afgelopen jaren is veranderd. Een paar van deze veranderingen op een rijtje.

Content consumeert ons

Facebook is niet de enige partij die de consumptie van content door gebruikers steeds laagdrempeliger maakt (lees: automatiseert). Op de Instagram-app starten de video’s ook automatisch al scrollend door je timeline. Gebruikers raken gewend aan het feit dat ze steeds minder hoeven te doen om content te consumeren. Vroeger maakten we zelf de keus welke foto’s of video’s we wilden bekijken. Op websites en later ook op sociale media was dat de gewoonste zaak van de wereld. Tegenwoordig is dat anders: content consumeert óns.

Alledaagse ‘dingen’ digitaliseren

Onze persoonlijke honger naar data komt voor een deel door digitalisering. Vandaag de dag hebben we van veel van onze dagelijkse bezigheden een digitale aangelegenheid gemaakt. Mijn cassettebandjes maakten niet al te lang geleden plaats voor mp3’s en tegenwoordig zijn het streaming-diensten die voor muzikaal genot zorgen. En voor een filmpje hoef ik al enige tijd niet meer naar de videotheek, maar gebruik ik nu m’n digitale-tv-abonnement of m’n Apple TV.

Wearables en internetdingen

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. En je raadt het al: de meeste stimuleren onze honger naar data alleen maar meer. Neem ‘wearables’: diverse leveranciers hebben al laten weten bezig te zijn met smartwatches en het zal niemand ontgaan zijn dat Google bezig is met een bril die met het internet verbonden is. Naast dat het leuke gadgets zijn die aan dagelijkse dingen een nieuwe invulling geven, zit het potentieel van deze wearables met name in de koppeling van deze nieuwe apparaten met online bronnen die toch al beschikbaar zijn, en de beschikbaarheid van snel, mobiel internet.

En dan is er nog de opkomst van het Internet der dingen: een hedendaagse versie van het koppelen van mensen aan apparaten. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van deze ontwikkeling. Als iets efficiënter en makkelijker kan, dan sta ik vooraan in de rij om ermee aan de slag te gaan. Zo ben ik al enige tijd klant bij Car2go en huur ik via een app een elektrische auto, waar en wanneer ik dat wil. Geen tijd meer verliezen door te moeten reserveren via een telefoniste of moeten wachten op informatie over beschikbaarheid. Via het internet communiceer ik met honderden auto’s, zonder tussenkomst van een ander mens. En het bedrijf Car2go houdt de auto’s via hetzelfde internet non-stop in de gaten en kan op afstand technische ondersteuning bieden en zien welke auto’s in aanmerking komen voor reparatie, onderhoud of een schoonmaakbeurt. Efficiëntie ten top, voor zowel de gebruiker als de leverancier. Ik had al verteld dat ik dol ben op efficiëntie, toch?

Dataslurpen in 2020

Met de snelheid waarmee het internet ons leven en de wereld om ons heen vernieuwt, is het lastig inschatten hoe onze honger naar data er over een paar jaar uit zal zien. Ik ben geen trendwatcher, maar toch waag ik me aan een voorzichtige vooruitblik over hoe de wereld van internetdata er in 2020 uit zal zien.

#1 Internetabonnementen kopen bij Google, Twitter en Facebook

Als grootgebruikers van het internet met miljoenen gebruikers en kennis van ons gedrag lijken deze bedrijven prima in staat om onze data-honger te matchen met de internetconnectiviteit die we daarvoor nodig hebben. Sterker nog, deze giganten zijn al bezig met het bouwen van hun eigen netwerken en het is een kwestie van tijd voordat de KPN’s en Vodafone’s van deze wereld een nieuw type concurrent erbij krijgen.

#2 Internet der diensten is de normaalste zaak van de wereld

De 25 miljard apparaten die in 2020 met het internet verbonden zullen zijn, zullen een belangrijke rol spelen bij het succes van het Internet der diensten. Het zal me niet verbazen als de ANWB het voorbeeld van een bedrijf als Car2go zal volgen en een deel van de ogenschijnlijk kapotte auto’s van klanten op afstand kan ‘bugfixen’. Autofabrikanten maken al ‘connected cars’, dus daar zal het niet aan liggen.

#3 We slurpen 1 GB per persoon per dag aan mobiele data

We verbruiken steeds meer data mobiel. Die groei zal met ontwikkelingen als social media, High Definition, streaming content, Internet der dingen en wearable technology stevig doorzetten. De verwachtingen zijn dat consumenten in 2020 1 GB per dag aan mobiel internet gebruiken. Dat is mijn huidige maandbundel!

Automatisch boodschappen doen?

Of we in 2020 al geautomatiseerd boodschappen doen doordat supermarkten in onze slimme koelkasten kunnen kijken of we nog iets nodig hebben, zal de tijd uitwijzen. Ik verwacht dat onze honger naar data de komende jaren zal blijven groeien en ben razend benieuwd welke ontwikkelingen er nog in het verschiet liggen die aan deze groei zullen bijdragen. Wie het weet mag het zeggen.

0 Shares:
Dit artikel is 4.979 keer gelezen