Vorig jaar september kwam ik tijdens TEDxWoman in Amsterdam in aanraking met The Next Closet (TNC). Ondanks het feit dat ik zelf helemaal niet in de doelgroep val, was ik wel direct onder de indruk. Startups die niet alleen bezig zijn om zelf te verdienen, maar die ook maatschappelijke issues proberen op te lossen, verdienen extra aandacht.

Ongebruikte kleding in het hogere segment

Iedereen maakt het een keer mee. Tijdens het shoppen koop je ook een kledingstuk dat eigenlijk net iets te duur is. Hoe mooi je het ook vindt, eigenlijk is er nooit een gelegenheid om het te dragen. Misschien staat het je stiekem helemaal niet zo goed als je dacht. Inmiddels mag het niet meer terug naar de winkel. Wat doe je met zo’n kledingstuk?

Dit is precies waar TNC op inspeelt. Met de butlerservice kan het gratis naar TNC worden verstuurd. Daar maken ze er zeer professionele foto’s van en bieden het aan voor een goede prijs. 60% van het verkoopbedrag gaat rechtstreeks terug naar de verkoper.

Het is binnenkort ook mogelijk om er zelfs nog meer aan te verdienen. Dankzij een succesvolle crowdfunding campagne waarmee onlangs bijna € 35.000 werd opgehaald, komt er de DIY-service. Hiermee kun je als verkoper van kleding je eigen online kledingkast inrichten. Je maakt zelf de foto en bepaalt zelf de prijzen. Je moet er iets voor doen, maar je krijgt dan ook 80% van de opbrengst. Je lift mee op de groeiende TNC-community, waardoor je deze kleding waarschijnlijk snel kunt slijten.

Nu ook offline, Public Thursday

Ondanks het feit dat TNC is opgestart vanuit een online platform, is het nu ook mogelijk om één dag in de week een bezoek te brengen aan het mooie pand met uitzicht over de skyline van Amsterdam. Op donderdagen is het mogelijk om de kleding in het echt te komen bekijken, maar natuurlijk kun je ook kleding afleveren.

The Next Closet team

Duurzaamheid als uitgangspunt

Thalita van OgtorpCo-founder Thalita van Ogtrop vertelt over de missie van TNC: “Geef je garderobe een tweede leven en investeer in kwaliteit. Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt in alles wat we doen, van businessmodel tot aan de partners waarmee wij werken. Via TNC willen we vrouwen inspireren en aansporen om anders te shoppen; mooie kleding hergebruiken en investeren in kwaliteit.

De waarden:

  • Verspil niet onnodig kostbare grondstoffen, herontdek je eigen ‘closet’ en geef vergeten items een nieuw leven.
  • Investeer in kwaliteit en vakmanschap, want dit behoudt zijn waarde.
  • Maak een ander blij; make your trash someone else’s treasure.

Aangezien ik zelf niet tot de doelgroep behoor, maar toch reuze benieuwd ben hoe dit alles in de praktijk functioneert, hoor ik graag jullie ervaring. Heb je een eigen online garderobe of heb je iets aangeschaft? Laat het weten bij de reacties.


7.097 keer gelezen Geschreven door