Vrouwen bloot, handel dood. Een aloud gezegde maar is dat nog actueel in 2014? Koopgedrag is onderhevig aan demografische veranderingen en technologische ontwikkelingen. Wat niet veranderd is, is dat de zon blijft schijnen, de vrouwen gaan bloot, alleen dit keer wél met een tablet of mobiel in de hand. Indien stenen winkels hier op inspelen kan het zonnetje ook voor hen weer gaan schijnen!

Shop till you drop…online!

“Het koopgedrag is opnieuw veranderd”, kopte Twinkle magazine  onlangs in een stukje geschreven door Professor Cor Molenaar. Hij signaleert dat uit de omzetcijfers van de retail, bekend gemaakt door GFK, de winkelverkopen (non-food) niet gestegen zijn. Dit ondanks mooi weer, groeiend consumentenvertrouwen en de aankondiging dat de crisis ten einde is. Vooral de week voor Pasen was opzienbarend: mooi weer, vrolijke mensen en een lang paasweekend, maar geen stijging in omzet. Internetverkopers beleefden echter de beste week van het jaar.

Het is volgens Cor een duidelijke indicatie dat er andere keuzes gemaakt worden in de huishoudens. Het lijkt erop dat winkelen een minder grote plaats inneemt dan vroeger. Wij maken steeds meer tijd vrij om leuke dingen te gaan doen (sporten, terrasjes opzoeken of een minivakantie) maar winkelen behoort daar steeds minder toe.

Vicks’ aanval

Hoezo is winkelen (met kinderen) niet meer leuk? Onderstaand filmpje toont een voor (vooral moeders) wellicht herkenbaar scenario:

Indien ik dit als vrouw en moeder (want dat ben ik toevallig beide dus maakt het wel ietsje makkelijker) bekijk, kan ik in ieder geval concluderen dat winkelen met kinderen (in de meeste gevallen) niet leuk is. Voor niemand, de kinderen, de omgeving en bovenal: mijzelf niet!

Vriendschap is een illusie

De Elsevier vermeldt dat onze ‘sociale instelling’ compleet veranderd is. Jan Latten, hoogleraar demografie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft stapels onderzoeksrapporten met cijfers van het CBS op zijn bureau liggen. Deze laten ook zien dat de mentaliteit van de Nederlandse bevolking de afgelopen decennia drastisch veranderd is. De fixatie op plezier en genot blijkt per generatie toegenomen. Deze fixatie kan volgens Jan stabiele relaties in de weg staan. Er ontstaat namelijk een soort compromisloosheid en laten compromissen nu net de basis van diepgaande relaties en vriendschappen zijn. Nee, “genieten” is volgens hem het belangrijkste geworden. En winkelen behoort, volgens Cor Molenaar dus, niet meer onder de noemer ‘genieten’. Peperdure parkeerkosten en niet-flexibele openingstijden? Weinig verrassende elementen. Ben je helemaal gek geworden! No way! Dat is puur lijden!

Go mobile or go home

Mensen. Mobile Marketing. Het speelveld is veranderd. Technologische ontwikkelingen bieden tal van mogelijkheden en gaan veel verder dan simpelweg een mobiel-vriendelijke website of shop bouwen, zo leerde ik laatst tijdens een workshop Mobile Loyalty @Yourzine. iBeacons (technologie om op korte afstand via Blue-tooth apparaten te herkennen) en Geofencing (het virtueel afbakenen van een gebied door middel van GPS) zijn natuurlijk de buzzwoorden. Wat kun je er mee doen? Onderstaand filmpje, van sneakerwinkel Meatpack kan dat beter uitleggen:

Zetten zij een middagje ‘shoppen’ ineens in een heel ander (verrassend) daglicht, of niet? Van lijden lijkt hier niet echt sprake.

Vrouwen bloot, handel niet dood

Het speelveld is veranderd. Nu nog de Mindset in fysieke winkels. Niet klagen maar dragen, liefst als een appje op je mobiel! Heeft iemand nog van die verrassende en leuke voorbeelden van optimaal gebruik van mobile marketing en omnichanneling?

 

 

 

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 8.224 keer gelezen