Contentmarketing is niet alleen een veelbesproken topic, het heeft ook een eigen evenement. Op 22 mei organiseert CMM ‘Marketing the Content Event 2014’. Wij spraken alvast met twee sprekers over content curatie en wat je kunt leren van uitgevers.

Content curatie

Een van de sprekers  is Fred van Dijk van HowardsHome. Met jarenlange ervaring in het structureren van data is contentmarketing voor hen een logische ontwikkeling. Hij neemt ons mee in de wereld van content curatie. Want met weinig tijd, geld en middelen is dat een betere manier om je doelen te bereiken dan traditionele marketing. “Je kunt aandacht niet zo makkelijk meer kopen. Je moet het verdienen en dan doe je door een goede reputatie op te bouwen en met regelmaat kennis te delen”, aldus van Dijk.

Er zijn vier niveau’s te onderscheiden in content curatie, zoals het plaatje hieronder laat zien.

niveauscm
Bron: HowardsHome
  • Niveau 1: De eenvoudigste manier van content curatie is het delen en verspreiden van bestaande content. Denk hierbij aan retweeten of het 1:1 doorplaatsen van linkjes en content op jouw eigen kanalen.
  • Niveau 2: Als je een stapje verder gaat, dan combineer je de externe bronnen met interne content. Voeg bijvoorbeeld een eigen artikel toe dat een goede aanvulling is op de externe bron die je deelt.
  • Niveau 3: Deel je eigen visie bij een artikel dat je deelt om gezien te worden als kennisleider.
  • Niveau 4: Wil je het écht goed doen, dan is het belangrijk dat je eigen content creëert. Hiervoor kun je dus wel diverse externe bronnen gebruiken, zolang het maar een nieuw, uniek verhaal wordt en je bronnen vermeldt.

Als je zover bent dat je bovenstaande punten oppakt, dan ben je er nog niet. Je wilt bereik creëren en vooral zorgen voor conversie. Je hebt een zogenaamde hub nodig waar je content samenkomt. Dit kan de website zijn, of een blog op de website. Of misschien zelfs een eigen site rondom een bepaald thema, zoals HowardsHome zelf heeft gedaan met curation.nl.

Wat de beste aanpak is voor content curatie en hoe je dit zelf kunt toepassen hoor je tijdens de presentatie.

Moeten we gaan denken als een uitgever?

Onlangs schreef ik nog een blog over wat je als contentmarketeer van magazines kunt leren. Peter Boots (Van de Inhoud) gaat daar op 22 mei graag de discussie over aan. ” Je moet niet denken als een uitgever, want het bedrijfsleven gebruikt content als middel niet als een product. Maar je kunt zeker van uitgevers leren … én andersom”, vertel Boots.

Als contentmarkteer moet je mensen helpen en ze zo aan je binden. Dat doe je aan de hand van de customer journey, waarbij je per stap kijkt welke middelen je het beste kunt inzetten. Uitgevers daarentegen hebben een simpelere doelstelling: zorgen dat je een publiek opbouwt en dat ze abonnee blijven of het magazine blijven kopen. Zo kunnen ze advertenties verkopen. Vandaar dat de content in hun geval een product is. Dit businessmodel past niet bij andere organisaties.

Maar zoals aangegeven, kun je wel van uitgevers leren. Zij weten hoe ze een autoriteit worden en een community met trouwe lezers moeten opbouwen. Een goed voorbeeld hiervan is LINDA Magazine, zoals Boots ook beschrijft in zijn artikel op Frankwatching.

In aanloop van het event zijn we dan ook benieuwd van welke uitgevers jij iets kunt leren en op welk aspect? En denk voor jezelf ook eens na welk magazine je zou associëren met jouw organisatie?

Kortom: voor praktische modellen, tips en interessante discussies: meld je aan voor ‘Marketing the Content Event 2014’ op 22 mei. P.s. onze eigen Xaviera (hoofdredacteur 42Bis) geeft ook een sessie! ;)

 

0 Shares:
Dit artikel is 7.839 keer gelezen