Buzzfeed, de wereldberoemde website met social (storytelling) nieuws en vermakelijke content, groeit als kool. Sinds de oprichting in 2006 heeft de content van de site miljoenen mensen bereikt en haar advertenite-inkomsten in 2013 verdriedubbeld. Er werken nu 400 ´Buzzers´ in verschillende landen. Ik interviewde tijdens het Adobe Summit kort Will Hayward, de Vice President Advertising van Buzzfeed in Europa, over de interne organisatie, advertising en wat we van Buzzfeed kunnen verwachten.

Een korte introductie over Buzzfeed en de manier waarop zij altijd passende inhoud proberen te leveren aan bezoekers:

Omgaan met groei

Hoe zorg je ervoor, ondanks deze snelle groei, dat je de interne bedrijfscultuur bij Buzzfeed behoudt?
We hebben speciaal iemand aangenomen om de interne bedrijfscultuur zoveel mogelijk te kunnen behouden en bestuderen. Als je zo snel groei is dit ontzettend belangrijk. We openen momenteel onder andere kantoren in Australië, Frankrijk, India en Duitsland. Je hebt bedrijven die hele lege woorden gebruiken om de interne cultuur te beschrijven. Wij beschrijven de cultuur aan de hand van wat we doen, zoals onze recruitment. Als je vreemd bent en je komt bij ons op sollicitatiegesprek zeggen wij: ‘Jij bent vreemd, dus je bent aangenomen’.

Dat proberen we ook binnen onze organisatie te laten leven. Dat het niet uitmaakt dat je vreemd bent. Dat je als 24-jarige gewoon de discussie aan kan gaan met de CEO. We willen ook geen ‘haters’ die juist ontmoedigen.

Op welke manier hebben jullie de redactie ingericht?
We hebben in totaal 150 mensen verspreid over onze redacties zitten. Er zijn eigenlijk twee scenario’s van waaruit wij content genereren. Het eerste scenario is dat we van te voren bedenken wat er zou kunnen gebeuren. Zo maakten we bijvoorbeeld content over een bepaald American Football team dat gewonnen had. Ze wonnen nog ook! En dus hadden we heel snel leuke content die hierop inspeelde.

De bubbel rondom online advertenties zal marginaliseren

Het tweede scenario is dat er online content is die mensen direct willen delen. Wij zorgen ervoor dat die content er is en dat die op verschillende manieren snel gedeeld kan worden.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten op het gebied van advertising?
Online advertenties als die van Google draaien op volumes. De bubbel rondom online advertenties zal marginaliseren. Omdat we zien dat het beter is om goede online content te bieden, die meer gericht is op wat past bij jouw omgeving en/ of interesses. Niet gebaseerd op volume dus, maar op kwaliteitscontent.

Whatsapp op drie voor meeste social bezoekersverkeer

Wij vragen adverteerders daarom ook om met ons mooie content te maken, die onze lezers aanspreekt. We hebben dan ook voor het hele creatieproces, dat daarbij komt kijken, een intern team van creatievelingen. Adverteerders komen zelf soms ook met ideeën die goed passen bij onze lezersgroep en dus ook hun doelgroep. Ze zeggen weleens: ‘content is king’. En dat is waar, maar de distributie van die content is bijna net zo belangrijk.

We gaan met Geo-Targeting werken. Dus dat je content kan zien die ook past bij waar je op dat moment bent. We hebben nu ook een aparte video-afdeling. Ze Frank, een humorist en spreker, is daar het hoofd van. Daar kan je nog veel toffe content van verwachten.

Waar komt het meeste sociale bezoekersverkeer vandaan?
De vraag is niet zozeer waar de meeste bezoekers vandaan komen, maar waarom ze op die sociale netwerken zitten. Zo kan je passende content genereren. Facebook staat bij ons dik op één, daarna Pinterest en daaropvolgend onze Whatsapp sharing button.

Als men op het Whatsapp icoon klikt, opent de lijst met Whatsapp contacten en kan je het artikel direct met één van je contacten delen
Als men op het Whatsapp icoon klikt, opent de lijst met Whatsapp contacten en kan je het artikel direct met één van je contacten delen

 

Wat zijn jouw gedachtes over merken in de toekomst?
We zullen zien dat de dominante merken geen gemeen goed meer zullen zijn. Merken die het in de toekomst gaan maken, zijn merken die nu juist niet dominant zijn. Zij kunnen het verschil maken, bijvoorbeeld omdat ze bij jouw omgeving passen en nog menselijk zijn. Dat wordt steeds belangrijker; het humaniseren van je merk. En dus ook op een menselijke manier communiceren.

Doen jullie iets met Big Data analyses?
Tuurlijk! We hebben nu full time zeven ‘data scientists’ in dienst. Die zijn continu bezig met analyses en zoeken uit wat Big Data voor ons kan betekenen.

Wat zou je start-ups adviseren bij het opzetten van hun bedrijf?
Maak zoveel mogelijk fouten, onderneem snel, innoveer en ga door naar het volgende.

Lees op Wikipedia meer over Buzzfeed en lees op de case study pagina een verhaal over hoe Taco Bell met Buzzfeed samenwerkte om een nieuw product kenbaar te maken.

0 Shares:
Dit artikel is 6.995 keer gelezen